Gamla Finske Åkeriföretag

Sisu och Vanaja, vi hoppas här få mer kunskap om dessa intressanta lastbilar i den tunga klassen.

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 23 sep 2011, 09:48

JohanW,- hvor i denna konstellationen med finska bilar, kommer denna F89 från P.I.E. inn ?
/Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav mathias » 23 sep 2011, 13:36

Hi,

you´re right, it's really nice pics I found at Picasa (these pics are not mine). I do especially like the old Volvos, Titan as well as F88.

I have some more pictures of trucks of Kiitoliikenne from the net, but I'm looking for (more) photos of the Volvo F88/F89, shown on one of the Picasa sites.

Does anyone have pictures of Paul Nyholms trucks in colors of Polar-Express?

Regards
Mathias
mathias
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2009, 13:55

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 25 sep 2011, 21:09

Skandinaven skrev:JohanW,- hvor i denna konstellationen med finska bilar, kommer denna F89 från P.I.E. inn ?
/Skandinaven.


Det gick nog en del finska bilar för P.I.E. på 70-talet och kanske ännu på 80-talet. Minns inte om P.I.E hade egen verksamhet i Finland eller om de samarbetade med någon finsk speditör. Det syns inte vems 89:an är men den är troligen från södra Finland, Nyland eller Tavastland.
De här finska P.I.E bilarna är från Tavastland;
http://www.rekkanetti.com/albumi/kungas ... m_selector
http://www.rekkanetti.com/albumi/kungas ... m_selector
http://www.rekkanetti.com/albumi/kungas ... m_selector

H. JohanW
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav mathias » 28 sep 2011, 09:35

In the following link, you'll find a nice picture of an Finnexpress truck i the port of Helsinki 1964.

http://www.computerhistory.org/collections/accession/102649702

Does anyone know the company (sub of Finnexpress) of the truck?
mathias
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2009, 13:55

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Lars-Gunnar » 29 sep 2011, 00:25

mathias skrev:In the following link, you'll find a nice picture of an Finnexpress truck i the port of Helsinki 1964.

http://www.computerhistory.org/collections/accession/102649702

Does anyone know the company (sub of Finnexpress) of the truck?


The IBM 1401 System is I well used with because I was operator on such machine on Skogsbrukets Datacentral in Sundsvall in the beginning of the sixteenth century. I remember how large it was with many large steel cabinets, punchers and printers.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav LB2011 » 30 sep 2011, 14:28

mathias skrev:In the following link, you'll find a nice picture of an Finnexpress truck i the port of Helsinki 1964.

http://www.computerhistory.org/collections/accession/102649702

Does anyone know the company (sub of Finnexpress) of the truck?

Denna VOLVO TITAN tillhörde Transport E.Mikkola,Mikkola startade 1959 linje Helsingfors- Paris via Haparanda,företaget drivs idag av den tredje generationen.
LB2011
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2011, 16:43

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 07 okt 2011, 21:25

Skandinaven skrev:Jag har hittat frem et gammalt foto av en Kalott bil. Bilden har jag knipsat på en rast i Tyskland, men jag undras liten,- finns kanske någon som vet, hvad last Kalott Spedition kjörde på sydvesteuropa med ? ilden är från vinterperioden - ekipaget behöver en tvätt.
/Skandinaven
Kalottspedition.jpg


Det var väl Sakari som körde den här, åtminstone såg den ut så här.
Volvon Reijo körde hade andra färger på skåpen.
Pörn-Trans hann väl uppdatera några bilar innan de sålde men den här följde kanske med till Snickars Bjarne.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav mathias » 10 okt 2011, 19:06

LB2011 skrev:
Denna VOLVO TITAN tillhörde Transport E.Mikkola,Mikkola startade 1959 linje Helsingfors- Paris via Haparanda,företaget drivs idag av den tredje generationen.


Hello LB2011!

Thank you for the info. I supposed already, that it is Mikkola, but I wasn't sure.

Regards,
Mathias
mathias
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2009, 13:55

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 20 okt 2011, 21:35

Här kommer lite finsk inrikestrafik från Youtube ;
http://www.youtube.com/watch?v=mqY79HMI ... r_embedded

Trevliga vardagsbilder från slutet av 70-talet/början av 80-talet.
H. Johan W
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Stellan » 20 okt 2011, 21:49

Usch...är man redan så gammal att detta har blivit nostalgi och veteranbilar? :lol: När man ser bilderna inifrån hytten så känns det nästan som igår när man satt där och körde själv. Fantastiskt att det alltid har funnits folk som har fotograferat vardagen och dokumenterat den tid som varit. Verkligen kul att se bilder från ett annat land också, och se att det egentligen inte skiljer något alls mellan chaufförer från olika länder :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Lars-Gunnar » 21 okt 2011, 00:13

Swedish

Jag har alldrig haft möjligheten att åka med i en F12/F88/G89 men däremot en 3-axlig Titan Turbo med 230 hk som var lika med NB88 men endast 20 hk mer om jag inte har fel.
Första gången jag såg Volvo Titan Tiptop var efter väg 363 (nära mitt hem) och jag gick och tyckte bilen var hög som ett hus. Man kände sig verkligen liten. Men samtidigt kände jag mig mycket stolt för Volvo som kunde tillverka en sådan fin lastbil. Den var grön och utrustad för transport av flis med användande av 3-axligt släp med 24 meters totallängd.

Jag var 15 år då och gick i gymnasiet i Stockholm. Min far som jag brukade åka med hade slutat köra bil. Annars skulle han ha kört denna fina Titan Tiptop

English

I have newer had the possibility to ride with a F12/F88/G89 but however in a 3-axlig Titan Turbo 230 hp as was similar to NB88 as had only 20 hp more if am not wrong.
The first time ever I discovered Volvo Titan Tiptop was after way 363 (near my home 1965) as I walked along and I imagine the truck was high as a house. I did feel myself very little. But at the some time i felt very proud of Volvo as could make such beautiful truck. It was green and equipped for hauling chips using a triaxle trailer of 24 meters in total.

I was 15 year and studied in high school in Stockholm. My father as I used to ride with had retired from trucking. Otherwise ie should be the driver of this fine Titan Tiptop.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 02 dec 2011, 13:04

OY Albert Norrgård
Norrgård.jpg
Norrgård.jpg (111.72 KiB) Visad 21380 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 04 dec 2011, 01:28

En stilig bild på en lite ovanlig Norrgårdare, 22 meters totallängd. Om jag inte minns alldeles fel så hade de hade också några 22 meters kapellbilar, 141;or, som ofta gick tillbaks via Haparanda med explosiv last.
Är bilden tagen i Värtahamnen?
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 04 dec 2011, 16:13

Värtahamnen, jovist JohanW.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 22:52

Stellan skrev:Usch...är man redan så gammal att detta har blivit nostalgi och veteranbilar? :lol: När man ser bilderna inifrån hytten så känns det nästan som igår när man satt där och körde själv. Fantastiskt att det alltid har funnits folk som har fotograferat vardagen och dokumenterat den tid som varit. Verkligen kul att se bilder från ett annat land också, och se att det egentligen inte skiljer något alls mellan chaufförer från olika länder :D

/Stellan


Jag är ju inte speciellt gammal...Men när man kikade på bilderna kändes det verkligen som en avlägsen tid, det kan ju i och för sig ha att göra med att svartvita bilder skapar visst "påslag på åldern"?
Hur som helst var det riktigt trevliga bilder att titta på! :)

OT:
Var i Värtahamnen är bilden tagen? Har suttit och klurat en lång stund, men känner inte igen byggnadena i bakgrunden? :?
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

FöregåendeNästa

Återgå till Finska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster