Gamla Finske Åkeriföretag

Sisu och Vanaja, vi hoppas här få mer kunskap om dessa intressanta lastbilar i den tunga klassen.

Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 31 okt 2010, 01:09

Hejsan!

Er der nogon her, som kender til de gamla Finske åkerier, från 60 & 70 tallet,- såsom OY Albert Norrgård och andre ?

Dom körte på export, men eksisterer de kvar ?

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 31 okt 2010, 23:22

Oy Albert Norrgård Ab från Borgå köptes i mitten 80-talet av mångbranschbolaget Keppo, Wiik&Höglund, numera KWH Group. Norrgårds ingick i KWH Freeze småningom fasades bilarna ut och KWH Freeze sysslar numera endast med fryslagring. Inom KWH Group finns numera även KWH Logistics med bl.a. stuveriverksamhet och spedition i sin verksamhet.

Norrgårds chaufförer var till största delen svenskspråkiga från Borgåtrakten men även finskspråkiga och några österbottningar körde där. Finländska T.I.A startades om jag inte minns fel av chaufförer vid Norrgårds. Konstigt att ingen synts till på webben, varken på finländska eller utländska websidor. Senast jag träffade någon f.d. Norrgårdare var 2005, han körde då vid NTC Transport.

Det finländska näringslivet genomgick en omtumlande period i slutet av 80-talet och början av 90-talet, så även transportbranschen. Bl.a. dalade handeln till f.d. Sovjetunionen, utländska ägare kom in i olika branscher och trafiktillståndspolitiken ändrades. Efter lågkonjunkturen var väldigt få saker samma som förut. Nya aktörer hade kommit med i bilden, samarbetspartners hade blivit till konkurrenter och konkurrenter hade blivit till samarbetspartners.
Tidigare var åkerierna familjeägda och speditörerna åkarägda eller ägda av rederier eller aktörer med andra kopplingar till transporter, nu hade investmentbolag och banker kommit med i bilden.

Vad som hände med alla bolag är svårt att räkna upp men lite kan jag nämna, med förbehåll för vissa fel.

Kaukokiitos utrikestrafik, Polar-Express, Finnexpress och Huolintakeskus ingår alla numera i Schenker.
Merikiito ingår i DSV.

Nyholm, Lumiaho och Saari kan man säga att ligger till grund för Schenker Cargo som har både inrikes
trafik och Sverigebilar
Niinivirta har gått i konkurs men rekonstruerats på nytt.
Pynnönen och Teljän Kuljetus finns kvar men i blygsammare omfattning än tidigare.
Viinikka ingår numera i ADR-Haanpää men familjen har även ett eget bolag, Viinikka Tankline.

Inom inrikestrafiken finns några stora familjeägda bolag kvar. Inom Kaukokiitogruppen finns Auramaa och Ilmari Lehtonen, samt inom Schenker ägda Kiitolinja, Vähälä och Suomen Kiitoautot. Vid både Kaukokiito och Kiitolinja kör även många andra mindre och större privata åkerier.
Senast redigerad av JohanW 14 jan 2011, 21:01, redigerad totalt 1 gång.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 01 nov 2010, 00:48

JohanW,- tacker så mycket for en väldig fin redegörelse, det må jag nok sige.
Jeg husker de fine 141 frysbilar, från Norrgård och Kalottspedition, når vi träffades syd for gränsen, i manga lande och väldig ofte, var dom med 6 akslar, hvor man på normalt vis bare kjörte som 5 akslet på sydvesteuropa.
Det er vel bare på Skandinavien, vi praktiserer 6 & 7 akslar.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 01 nov 2010, 10:17

JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 01 nov 2010, 15:54

JohanW,- tack for alla de interessante bilder,- det väkkede nogon minder frem.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 09 jan 2011, 17:35

Jag har hittat frem et gammalt foto av en Kalott bil. Bilden har jag knipsat på en rast i Tyskland, men jag undras liten,- finns kanske någon som vet, hvad last Kalott Spedition kjörde på sydvesteuropa med ? ilden är från vinterperioden - ekipaget behöver en tvätt.
/Skandinaven
Kalottspedition.jpg
Kalottspedition.jpg (53.94 KiB) Visad 39521 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav kennex » 09 jan 2011, 18:30

Hej, Scandinaven !
Vad jag kommer ihåg så kom väl kalottsped in på kontinent-trafiken i och med köpet av Alb. Norrgård.
Basen i deras trafik var nog finsk ost till Beneluxländerna och retur var grönsaker som alla övriga.
En speciell returfrakt dom hade var galler-rullar från Belgien(för tillv. av mink- o rävburar) till pälsdjursfarmerna här i Österbotten.
Bilen på bild torde vara Pörntrans Ab från Korsholm.

Mvh // Kennex
kennex
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 nov 2008, 22:10

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 09 jan 2011, 19:08

Jag tacker för assistancen Kennex. Ost ,- jaså, man tilverker ochså ost i Finland då.
Dom har vel inte så mycket oksekött at eksportera ? men kanske fisk til sydeuropa och renkött ?
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 10 jan 2011, 00:34

Som Kennex sa om exportlassen så var det mycket ost till Valios lager i Belgien. I dag går inte så mycket smör och ost till Europa från Finland men väldigt mycket går till Ryssland. Jag tror knappast det exporterats så mycket oxkött från Finland men tidvis stora mängder ägg och svinkött, Nyholm och Lumiaho körde båda. Ägg gick bl.a. till Iran, Ryssland och Schweitz medan svinköttet kunde hamna t.ex. i England, Italien eller Portugal.
Förutom de produkter Kennex nämnde hade Kalottbilarna även blommor från Holland i retur och ibland jäst från Belgien. Jästen användes som B-vitamin i pälsdjursfoder.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 10 jan 2011, 11:39

Väldig intrassant oplyssningar, då man ofte har undras över, hvad dom olika landes ekipager transporterar hinsidan.
Distancen Finland til Parlermo med svinkött å frukt retur, är liten längere end bara Kjöbenhamn -> Stockholm.
Dom finska åkere, kjörte ikke så mycket SISU på kontinenten,- jag observerade mest Scania & Volvo.
Jag förstår Rysland är det nya stora markedet och då finns rigelikt å tag fat på, Rusland är ju stort, så kanske en tur med ost från Turku Åbo til Vladivostok, ca. 10.000 km kunne förekomme intrassant på vintern, . . . .
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 13 jan 2011, 00:18

På nedanstående länkar hittar Ni lite mer bilder på finländska bilar;

http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/texte ... lmans.html
En "privat" hembygdssida från Nykarleby i Finland.
På sidan finns lite Transport- och Motorhistoria här och var.

http://berglitruckstop.no/viewtopic.php ... &start=690
Den finländska avdelningen på den Superba Nord-Norge tråden på Bergli.

http://berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=5817
Speciell tråd med mycket finska, svenska och norska bilar fotograferade längs vägarna i Europa.
En del av bilderna tror jag är från vägen via Denekamp.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 13 jan 2011, 00:52

Tack så mycket JohanW,- der är i allafall en par bilder från Denekamp. Gränsen vid Denekamp, var ju inte en motorvägsgräns, det var huvudvägen och den tyska sidan benävnes " Nordhorn ".
Jag har altid tyckt väldig mycket om dom Finska frysekipager. Dom har väldig snygga färgsammensätningar, - men hvad med åkerna P. Nyholm och Albert Norrgård, dom namner tyckes inte klinga specielt Finsk,- är dom kanske från Svenska avstamningar ?

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav JohanW » 13 jan 2011, 07:32

Albert Norrgård och Paul Nyholm är svenskspråkiga, Albert från Borgå i Östra Nyland och Paul från Munsala Nykarleby i Österbotten. Finland är ett tvåspråkigtland med två officiella språk, finska och svenska. Ca 5 % av befolkningen har svenska som modersmål som går i skola, studerar, gör militätjänst och lever på svenska. Den svenskspråkigbefolkningen finns i huvudsak i kusttrakterna i Östrebotten mellan Karleby och Kristinestad sen är kustkommunerna i södra Finland mellan Åbo och Lovisa i huvudsak svenska, med en ganska stor andel svenskspråkiga även i de större städerna Åbo och Helsingfors. Åland är så gott som helt svenskspråkig.
Senast redigerad av JohanW 14 jan 2011, 21:04, redigerad totalt 1 gång.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Skandinaven » 13 jan 2011, 15:00

Ach so ! tacker for info der JohanW. - då vet jag det.
I alla fall är det altid intrassant å känne en lite historia back om alla dom olika åkeriföretag.
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Finske Åkeriföretag

Inläggav Kjell T » 13 jan 2011, 19:07

Tittade på bilderna av G Wilmans bilar. Jag har inte några minnen av dessa bilar trots att jag ofta cyklade runt i Nykarleby med min fasters cykel när vi var där och hälsade på. På den 5:te bilden är det en Scania-Vabis och enligt texten en Volvo. På den sjätte bilden sägs det att det är en Sisu, men det är en VANAJA som står längst till vänster. Trevliga bilder!
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Nästa

Återgå till Finska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron