Strålkastare

Sisu och Vanaja, vi hoppas här få mer kunskap om dessa intressanta lastbilar i den tunga klassen.

Strålkastare

Inläggav Lulebjörnen » 10 jan 2010, 18:08

I tråden Volvo N88 broschyr kan man se en finsk N88 timmerbil. Förutom den sedvanliga uppsättningen dimljus finns en ensam strålkastare med svart? glas och endast en liten ljusöppning.
Vad har den för funktion?
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Strålkastare

Inläggav Kjell T » 10 jan 2010, 22:48

Det är dikesljus som skulle vara monterat i mitten eller till vänster och riktat mot höger dikeskant. Montering av dikesljus förbjöds i oktober 1967 eller 68 om jag kommer rätt ihåg. De bilar som hade det monterat fick ha det kvar.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Strålkastare

Inläggav Anders Ason » 10 jan 2010, 22:51

Gissar bara. Har själv haft ett extraljus av en speciell konstruktion på -60 -talet som var tillåtet att ha tänt vid möten. Bakom glaset fanns en bikakekonstruktion som gjorde att ljusbilden blev smal som en penna. Blev ingen succé, men avsikten var att man skulle kunna se gående på mycket långt håll även på halvljus och utan att blända mötande trafik. Men,,, det här kan ju vara något helt annat?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Strålkastare

Inläggav Lulebjörnen » 10 jan 2010, 23:20

Ja, det låter ju som det är samma typ av strålkastare som ni bägge beskriver.
Är de dubbla halvljusen förbjudna i Finland numera också?
Den orange signallampan på taket verkar vara historia numera också? Jag antar att den markerade för släpvagn?
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Strålkastare

Inläggav Kjell T » 11 jan 2010, 08:05

Det är precis som Anders Ason beskriver. Datumet när de förbjöds är inte det jag skrev, kollade i vägtrafikboken från 1967 och 1969 och där finns dikesljusen nämnda.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Finska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst