Sida 6 av 7

Re: SISU

InläggPostat: 30 aug 2013, 14:53
av Per Thomson
bma.finland skrev:(Sisu bild med skorsten och snökedjor)
från tiden när finnarna körde med SISU,i dubbel bemärkelse


När försvann de uppåtriktade avgasrören? Förmodar att det var ett lagkrav.
Sisu:n riktigt strålar ut från teckningen.

Även cementfabriksmiljön i Pargas förmedlar känsla.

Re: SISU

InläggPostat: 31 aug 2013, 00:47
av Polar1
bma.finland skrev:
img507.jpg
när jag själv är finlands svensk utgick jag från att jag är finne, :D men det stämmer att både "svenska österbotten "och nyland var sisu trakter ,sisu tillverkades i svenskbyggden i karis västranyland sedan länge.bonusbild för idag SISU KB 112 ,handlastat cementlast från pargas kalk


Detta är Sisu KB-117BP/BPT-4x2! Leyland O.680 PowerPlus eller O.680 Turbo PowerPlus! KB-112xx var 6x2.

Re: SISU

InläggPostat: 31 aug 2013, 00:50
av Polar1
bma.finland skrev:
img527.jpg

sällsynt SISU av Kserien samma teknik som förra bilden ,med sovhytt YTTERST sällsynt


Sisu K-141BPT, Turbo Leyland O.680 265 hp SAE och ZF 6+1

Re: SISU

InläggPostat: 28 okt 2013, 22:02
av bma.finland
img560.jpg
img560.jpg (157.03 KiB) Visad 38265 gånger

jaha en 5 axling typisk för speciellt huvudstads regionen ,teknisk data ,tillförlitar mig till min vän Polar 1 ,men denna kan vara frånMack/ cumminsperioden eller första cat tiden men före RENAULT /volvo tiden tror jag

Re: SISU

InläggPostat: 29 okt 2013, 19:56
av telipyöra
Då jag var fått körkort 1991, vi pratade mycket om lastbilar i Oulu och Kuusamo, där jag bodde då. Många fraktkillar gillade Scania mest, timmerkillarna gillade mest Volvo och Sisu. Jag gillade Sisu redan då jag var 5 år! En sak var kraftig i mina tänke, Sisu var snabb lastbil då! Jag menar modellen M-161/ -162, bilden finns på sidan 2-3.
Mina kompisens pappa körde timmer till Skellefteås sågverket från Oulu-Kemi-Rovaniemi. Bilen var Sisu C370(Cummins 370hk). Han avlastade i Skellefteå och sen kom lite bråttom, mot hem till Finland. Han körde till polisens radare 147km/t, med släp, nånstans mellan Piteå- Haparanda. Körkort bort på en gång och sen ringa till Finland till sin bror, som ägade bilen, att nån behöver komma och köra ekipagen bort, till hem. Det var säkert lite fallande vägen också, han körde så hög fart! Kompis minns att då pappa och pappans bror kom till såsgverket nära Oulu, som ägade också pappas bror, han var sade: " måste byta bil till modellen Sisu C400, den kunnit klara 155-160 km/t i den samma fallande plats"! :D :D I dag man säkert sitter i fängelse om kör så! Den händelse var slutan -80 tal, men den åkeriet kör vidare massaved till Karlsborg och Piteå i dag. Ny är det Volvo som gäller, sista Sisu dom sålde förra år. Det var 2008 eller -09 modellen men jag sett den i Kalix på ny ägaren, T. Keränen minns jag.

Re: SISU

InläggPostat: 29 okt 2013, 20:44
av Thomas Almen
Spännande historia telepyöra! :)

Re: SISU

InläggPostat: 12 jan 2014, 20:18
av Per Thomson
Med sådana fartresurser telepyöra måste det ha funnts en extra tillsatsväxellåda på bilen med ett normalläge och ett högfartsläge :lol:

Re: SISU

InläggPostat: 13 jan 2014, 21:08
av Kjell T
Sisu har använt Fuller växellådor i vissa modeller. Bla Fuller BVF-14 14+3 har använts i M serien enligt Markku Mäkipirttis bok SISU Ajoneuvot Suomessa, ISBN 978-952-5877-05-2.

Re: SISU

InläggPostat: 17 jan 2014, 19:24
av bma.finland
img606.jpg
img606.jpg (138.61 KiB) Visad 37799 gånger

SISU,s förstaE serie levde endast år 96 några hundra finns eller fanns alltså med hög och låg hytt ,11 elle 14 l cummins ,kallades JAzzare ,efter låndskaftade läderstövlar:)

Re: SISU

InläggPostat: 19 jan 2014, 17:24
av bma.finland
img609.jpg
img609.jpg (214.05 KiB) Visad 37759 gånger

sisu forest C600 med pillar motor

Re: SISU

InläggPostat: 14 feb 2014, 21:30
av arletta
Sisu hade tillval ett terängväxellåda.Med det dublas växlarna tillexempel 16 växels fuller ,då hade man 32växel .dåliga platsen och full last kunde man först hissa upp bogin och sen sätta minsta växel in,hoppa ut och kasta sand eller någon annat under drivhjulen när bilen gick sakta frammåt. Då vägen var fin och inga polisbilar,natten txp,kunde man köra 140-150 km/timmen,vågade inte köra mer,därför att ringarna håller inte mera än 160,jag har kört sådan bil några några år slutet av 80-tal

Re: SISU

InläggPostat: 15 feb 2014, 13:25
av Reid Hulting
:D

Reid.

Re: SISU

InläggPostat: 15 feb 2014, 15:18
av telipyöra
Jaja men! Och oftast terränglåda är funnit i Sisus timmerbilar

Re: SISU

InläggPostat: 15 feb 2014, 17:09
av arletta
och i nätet sida yle.fi/eläväarkisto/hyrylän hävittäjät kan man titta ,hur man körde grus från hyrylä till helsingfors,tyvär finsk program.men hävittäjät (jagare på svenska)körde också gasen i botten.Vägen var livsfarligt ,prågrammet bäretter just den saken.chauffören säjer att nestan alla bilar går närmare 130 t/km.

Re: SISU

InläggPostat: 07 mar 2014, 21:08
av Per Thomson