Sida 5 av 7
Re: SISU
Postat:
29 jul 2013, 23:09
av herrstina-
Tack för det! Det var ungefär som jag tänkte.
Stina.
Re: SISU
Postat:
30 jul 2013, 09:15
av Kjell T
Boggielyften som Sisu använder är ursprungligen en Vanaja konstruktion som Sisu fick tillgång till i och med att de gick samman med Vanaja 1968. Den är speciell eftersom det är möjligt att lyfta drivhjulen också vid tex påläggning av kedjor.
Re: SISU
Postat:
30 jul 2013, 20:59
av herrstina-
Lyfta drivhjulen var ju lite speciellt, finns det någon bild på detta?
Stina.
Re: SISU
Postat:
30 jul 2013, 21:44
av Per Thomson
herrstina- skrev:Lyfta drivhjulen var ju lite speciellt, finns det någon bild på detta?
Stina.
Jag också imponerad!
Re: SISU
Postat:
30 jul 2013, 23:09
av Kjell T
Det finns information på
http://www.google.com/patents/US4842302 , de små bilderna är "klickbara" och lite beskrivning om de senaste på tex
http://www.sisuauto.com/mode/178Axlarna tillverkas numera av ett separat bolag, info om detta finns här
www.sisuaxles.com
Re: SISU
Postat:
30 jul 2013, 23:19
av Thomas Almen
Gäller inte det Sisus tandemdrivna bilar?. Att man kan lyfta bakre drivaxeln?
Re: SISU
Postat:
31 jul 2013, 08:17
av herrstina-
Thomas Almen skrev:Gäller inte det Sisus tandemdrivna bilar?. Att man kan lyfta bakre drivaxeln?
Det var en sådan jag såg i Vinstra. Det här är en annorlunda grej.
Om du kollar på den första länken i Kjells inlägg finns det en minibild på en ritning, klickar du på den så klarnar det säkert. Även för en jämte.
Det sitter en triangelformad konsol mellan kolven och boggievågarmen, när driven ska lyftas låses triangelns främre fot i vågarmen. Därigenom reses vågarmen av kolven och hjulet är uppe.
Enkelt och funktionellt.
Stina.
Re: SISU
Postat:
31 jul 2013, 10:11
av Thomas Almen
Även för en jämte?.................
Re: SISU
Postat:
31 jul 2013, 12:27
av Per Thomson
Mycket intressant, tack Kjell!
Nedre skissen i den lilla bilden visar drivaxeln i upplyft läge.
Re: SISU
Postat:
31 jul 2013, 22:23
av Kjell T
Boggilyften som Sisu använder är antagligen den effektivaste som finns på lastbilar. Jag har ingen erfarenhet av användning, men hört vad branschfolk sagt.
Re: SISU
Postat:
31 jul 2013, 23:33
av Per Thomson
De finska konstruktörerna verkar förstå hur lastbilar används.
Re: SISU
Postat:
10 aug 2013, 08:56
av bma.finland
- img506.jpg (212.03 KiB) Visad 30351 gånger
från tiden när finnarna körde med SISU,i dubbel bemärkelse
Re: SISU
Postat:
10 aug 2013, 12:42
av Kjell T
Fin teckning. Det fanns även andra finnländare än finnar som körde med SISU, en del finlandssvenskar hade också SISU i större utsträckning tidigare.
Re: SISU
Postat:
10 aug 2013, 13:07
av bma.finland
- img507.jpg (115.22 KiB) Visad 30337 gånger
när jag själv är finlands svensk utgick jag från att jag är finne,
men det stämmer att både "svenska österbotten "och nyland var sisu trakter ,sisu tillverkades i svenskbyggden i karis västranyland sedan länge.bonusbild för idag SISU KB 112 ,handlastat cementlast från pargas kalk
Re: SISU
Postat:
29 aug 2013, 21:21
av bma.finland
- img527.jpg (123.12 KiB) Visad 30214 gånger
sällsynt SISU av Kserien samma teknik som förra bilden ,med sovhytt YTTERST sällsynt