Sida 5 av 7

Re: SISU

InläggPostat: 29 jul 2013, 23:09
av herrstina-
Tack för det! Det var ungefär som jag tänkte.

Stina.

Re: SISU

InläggPostat: 30 jul 2013, 09:15
av Kjell T
Boggielyften som Sisu använder är ursprungligen en Vanaja konstruktion som Sisu fick tillgång till i och med att de gick samman med Vanaja 1968. Den är speciell eftersom det är möjligt att lyfta drivhjulen också vid tex påläggning av kedjor.

Re: SISU

InläggPostat: 30 jul 2013, 20:59
av herrstina-
Lyfta drivhjulen var ju lite speciellt, finns det någon bild på detta?

Stina.

Re: SISU

InläggPostat: 30 jul 2013, 21:44
av Per Thomson
herrstina- skrev:Lyfta drivhjulen var ju lite speciellt, finns det någon bild på detta?

Stina.


Jag också imponerad!

Re: SISU

InläggPostat: 30 jul 2013, 23:09
av Kjell T
Det finns information på http://www.google.com/patents/US4842302 , de små bilderna är "klickbara" och lite beskrivning om de senaste på tex http://www.sisuauto.com/mode/178
Axlarna tillverkas numera av ett separat bolag, info om detta finns här www.sisuaxles.com

Re: SISU

InläggPostat: 30 jul 2013, 23:19
av Thomas Almen
Gäller inte det Sisus tandemdrivna bilar?. Att man kan lyfta bakre drivaxeln?

Re: SISU

InläggPostat: 31 jul 2013, 08:17
av herrstina-
Thomas Almen skrev:Gäller inte det Sisus tandemdrivna bilar?. Att man kan lyfta bakre drivaxeln?


Det var en sådan jag såg i Vinstra. Det här är en annorlunda grej.
Om du kollar på den första länken i Kjells inlägg finns det en minibild på en ritning, klickar du på den så klarnar det säkert. Även för en jämte.

Det sitter en triangelformad konsol mellan kolven och boggievågarmen, när driven ska lyftas låses triangelns främre fot i vågarmen. Därigenom reses vågarmen av kolven och hjulet är uppe.

Enkelt och funktionellt.

Stina.

Re: SISU

InläggPostat: 31 jul 2013, 10:11
av Thomas Almen
Även för en jämte?.................

Re: SISU

InläggPostat: 31 jul 2013, 12:27
av Per Thomson
Mycket intressant, tack Kjell!
Nedre skissen i den lilla bilden visar drivaxeln i upplyft läge.

Re: SISU

InläggPostat: 31 jul 2013, 22:23
av Kjell T
Boggilyften som Sisu använder är antagligen den effektivaste som finns på lastbilar. Jag har ingen erfarenhet av användning, men hört vad branschfolk sagt.

Re: SISU

InläggPostat: 31 jul 2013, 23:33
av Per Thomson
De finska konstruktörerna verkar förstå hur lastbilar används.

Re: SISU

InläggPostat: 10 aug 2013, 08:56
av bma.finland
img506.jpg
img506.jpg (212.03 KiB) Visad 30351 gånger

från tiden när finnarna körde med SISU,i dubbel bemärkelse

Re: SISU

InläggPostat: 10 aug 2013, 12:42
av Kjell T
Fin teckning. Det fanns även andra finnländare än finnar som körde med SISU, en del finlandssvenskar hade också SISU i större utsträckning tidigare.

Re: SISU

InläggPostat: 10 aug 2013, 13:07
av bma.finland
img507.jpg
img507.jpg (115.22 KiB) Visad 30337 gånger
när jag själv är finlands svensk utgick jag från att jag är finne, :D men det stämmer att både "svenska österbotten "och nyland var sisu trakter ,sisu tillverkades i svenskbyggden i karis västranyland sedan länge.bonusbild för idag SISU KB 112 ,handlastat cementlast från pargas kalk

Re: SISU

InläggPostat: 29 aug 2013, 21:21
av bma.finland
img527.jpg
img527.jpg (123.12 KiB) Visad 30214 gånger

sällsynt SISU av Kserien samma teknik som förra bilden ,med sovhytt YTTERST sällsynt