Sida 4 av 7

Re: SISU

InläggPostat: 07 apr 2013, 12:46
av magirus
Precis så där ska det se ut!!! :D

Re: SISU

InläggPostat: 08 apr 2013, 11:19
av Per Thomson
Håller med, minns dom som om det hade varit igår, ekipagen gav ett maffigt intryck. De trailers de byggde i Finland var ofta stilfulla även fast de byggdes med minimala resurser och var baserade på gamla lastbilsboggier eller bakaxlar. Bra tecknat!

Re: SISU

InläggPostat: 10 maj 2013, 18:43
av bma.finland
img451.jpg
img451.jpg (156.38 KiB) Visad 25199 gånger

som första typgodkända 5 axlad i finland presenteradesSISU SM 10x2/6 på transportmässan i helsingfors ,första war honkanens bil med kippand conteiner rede för 20 och 30 fots conteiner ,totalvikt 38 tn

Re: SISU

InläggPostat: 11 maj 2013, 22:32
av JohanW
Honkanen i Åbo?

Re: SISU

InläggPostat: 12 maj 2013, 17:26
av bma.finland
jo, dom hade den första var på mäsan 89 ,har tagit friheten att ritaden enligt minne men grön och gul (grann) var den :D benkku

Re: SISU

InläggPostat: 12 maj 2013, 22:16
av JohanW
Färgen stämmer säkert.

Re: SISU

InläggPostat: 23 maj 2013, 21:58
av bma.finland
img456.jpg
img456.jpg (146.4 KiB) Visad 25057 gånger

KONITIO(senare KARHU)-SISU i en ovanlig 4x4+2 konfiguration några tiotal byggdes främst till statliga bolag innom vatten och energi.motor i förstnämda var turbomatad 400 LEYLAND ,i den senare björnen en VALMET DS611 ,båda runt 165 hkr ,växellådor från ZF. kuriosa ,samma framaxel med breddad spårvidd användes på 4x4 och 6x6 scanias 2och 3 seriens bilar

Re: SISU

InläggPostat: 23 maj 2013, 23:39
av Bo Norvinge
Hade den vanliga 4x2 en Leylandmotor utan turbo på 135 hk?

Re: SISU

InläggPostat: 24 maj 2013, 21:08
av bma.finland
den vanliga hade båda enligt önskemål ,sen fanns även en 6x2 med samma option inte alltförmånga av dem heller , 4x2 var nog 98 % av dessa sisun,h benkku

Re: SISU

InläggPostat: 18 jul 2013, 15:04
av bma.finland
img397.jpg
img397.jpg (140.06 KiB) Visad 24821 gånger

SISU KB 112 och 117(4x2) LEYLAND 680 POWERPLUS 220 hkr fuller tipphytt allt från årsmodell 62,hejasverige ,men vilken bil med scanias ds11 skulle detta varit ,superb på sin tid :mrgreen:

Re: SISU

InläggPostat: 19 jul 2013, 09:08
av Per Thomson
Säkert!
Hur var komforten, ljusisolering och sådant?

Oj, tänk va vig man var på den tiden slänga upp kapellduk över tak och ibland riva kapellställningar helt. Det är väl sånt man känner av idag. Bra tecknat när man känner igen sig så. :lol:

Re: SISU

InläggPostat: 19 jul 2013, 23:28
av Polar1
Också KB-112/117 BPT. Leyland O.680 PowerPlus Turbo. 265 SAE hkr. 1966-69? :D
Jag tror att detta var en stor stuga modell. :mrgreen:

Re: SISU

InläggPostat: 29 jul 2013, 20:13
av bma.finland
img495.jpg
img495.jpg (144.84 KiB) Visad 24705 gånger

idag SISU K-148 sp 4200 från mitten av 60 talet ,65 66 byggdes denna serie 450 st för vägverket,sivila såg något annorlunda ut,motor i dessa var en LEYLAND 0.680 sugotor och lådan var ZF osynkroniserad 6växlad ,ingen norrlandsväxel och ingen diffspärr,allt för att spara pengar.Dessa och 250 VANAJA(även specialmodell) köptes med lån från världsbanken ,som givit smeknamn för denna modell,den övre är föregångarmodellen från 50 tal

Re: SISU

InläggPostat: 29 jul 2013, 22:28
av herrstina-
bma.finland skrev:
img451.jpg

som första typgodkända 5 axlad i finland presenteradesSISU SM 10x2/6 på transportmässan i helsingfors ,första war honkanens bil med kippand conteiner rede för 20 och 30 fots conteiner ,totalvikt 38 tn


Hade bilen axellyft på framaxeln? Eller det är din egen konstruktion?
Jag såg en Sisu i Norge för några veckor sedan, den bilen hade tridem, tandemdrift och boggielyft. Vet du hur dom har löst det?

Stina.

Re: SISU

InläggPostat: 29 jul 2013, 22:41
av bma.finland
luftfjädrad andra axel lika somVTA på finska volvor. andra frågans svar är. bakre drivaxeln kopplas(i mellan diffen, ) ur så mellankardan och axel ärfrirullande ,sedan lyftbälg som på många finska tandemdrivna svenskar med