Sida 1 av 7

SISU

InläggPostat: 09 feb 2009, 22:49
av Kjell T
De första SISU lastbilarna blev tillverkade 1932 med bla motorer från Penta. Företaget OY Suomen Autoteollisuus AB bildades 1931.

Re: SISU

InläggPostat: 10 feb 2009, 23:35
av Per Thomson
Finns SISU kvar idag?
Hur många enheter prodecerades när det gick som bäst?
Någon som har erfarenhet av att köra en SISU?
Jag minns att det gick SISU tankbilar mellan Åbo och Björneborg av trailer-typ som sades ha Rolls-Roys motorer.

Fick idag höra att Myrslokens framaxel var av fabrikat SISU :o

Re: SISU

InläggPostat: 11 feb 2009, 09:01
av Kjell T
Sisu finns kvar, på deras hemsida finns en del information www.sisuauto.com
Det är nu bra många år sedan man senast använde Rolls-Royce motorer. Därefter använde man Cummins i de större modellerna och Valmet i de mindre. Idag använder man Renault och Caterpillar motorer. Sisu är också importör och återförsäljare av Renault lastbilar.

Under namnet SISU tillverkas också dieselmotorer som INTE har något att göra med lastbilarna. SISU DIESEL ägs av samma ägare som också äger VALTRA, Massey-Ferguson, Fendt och Challenger traktor tilverkningen. Det är amerikanska bolaget AGCO.

Sedan finns det på samma område som VANAJA fabriken låg utanför Tavastehus ( Hämeenlinna) SISU AXLES som tillverkar axlar till olika lastbilstillverkare. Förutom SISU TRUCKS så har också Kenworth i Australien, Terberg mfl använt sig av SISU axlar. Scania använde en KORT TID på 80 talet SISU framaxel på bilar med drivning på framhjulen. Myrsloken hade inte SISU axel.

Re: SISU

InläggPostat: 11 feb 2009, 13:38
av Kjell T
För den som är intresserad av information om nutida SISU Diesel motorer se www.agcosisupower.com
Där finns information om 3, 4, 6 och 7 cylindriga motorer.

Sisu axlar hittas på www.sisuaxles.com

Re: SISU

InläggPostat: 11 feb 2009, 20:33
av Thomas Almen
Jag minns att Sisubilarna hade "Powered by RollsRoyce" på en liten plakett på hyttsidan. Men enligt en finsk chaufför jag träffade vid lastning på E.A Smith i Trondheim så var inte kvaliteten den bästa. Därför övergick man till andra fabrikat.

Re: SISU

InläggPostat: 12 feb 2009, 14:27
av Anders
Thomas Almèn skrev:Jag minns att Sisubilarna hade "Powered by RollsRoyce" på en liten plakett på hyttsidan. Men enligt en finsk chaufför jag träffade vid lastning på O.A Smith i Trondheim så var inte kvaliteten den bästa. Därför övergick man till andra fabrikat.


Är väl som med alla andra engelska dieselmotorer. Ett under hur man har lyckats få till så dålig kvalité :roll:

Re: SISU

InläggPostat: 01 mar 2009, 23:40
av Lars-Gunnar
Hej!

Vad gäller SISU så hette den egentligen Jyry-Sisu. Varje modell hade sitt namn om jag tolkat det rätt. Där fanns Karhu-Sisu och Kontio-Sisu förmodligen syftandes på en svagare och starkare modell. Ukka-Kontio var en medium modell med 185 Hk medan de kraftigare hade större motorer. Det fanns att välja på både AEG och Leylandmotorer och den allra kraftigaste före Cumminsmotorerna var RR motorer med 265 hk. Där fanns även en mindre frambyggd modell som var snarlik Volvo Trygge och kallades för Nallen. Sisu L-137 CVT var finska vägförvaltningens bilval.

Sisu är ju ingen skönhet men säkert en kraftig och hållbar bil. Sisus axlar och boggielyft är ju omtalade och axlarna sitter i andra bilar där deras standardaxlar inte håller. T.e.x. i Australien där axlarna utsätts för enorma påfrestningar då de skall dra över säkert 90 ton i flera veckor.

Lars-Gunnar :)

Re: SISU

InläggPostat: 01 mar 2009, 23:51
av Lars-Gunnar
Thomas Almèn skrev:Jag minns att Sisubilarna hade "Powered by RollsRoyce" på en liten plakett på hyttsidan. Men enligt en finsk chaufför jag träffade vid lastning på E.A Smith i Trondheim så var inte kvaliteten den bästa. Därför övergick man till andra fabrikat.


Du har alldeles rätt vad gäller "Powered by RollsRoyce"

Lars-Gunnar

Re: SISU

InläggPostat: 02 mar 2009, 22:23
av Kjell T
Den berömda "SISU" boggielyften är inte en SISU konstruktion utan kommer från VANAJA.

Re: SISU

InläggPostat: 03 mar 2009, 18:56
av Lars-Gunnar
Tack Kjell för tillrättaläggandet.

Lars-Gunnar :wink:

Re: SISU

InläggPostat: 05 apr 2009, 09:14
av Per Thomson
Se tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=1450 under Garaget. Jouni Hentila skickade ett e-postmeddelande med lite bilder från sitt SISU-projekt.

Sisu sida

InläggPostat: 05 apr 2009, 11:12
av Kjell T
Nytt fynd på internet: www.sisua.net

Re: SISU

InläggPostat: 30 dec 2009, 00:14
av carlevert
Sisu Broschyr årtal okänt.

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: SISU

InläggPostat: 30 dec 2009, 01:18
av Thomas Almen
Intressant broschyr. Engelsk text dessutom, så det blev mer läsligt.

Re: SISU

InläggPostat: 30 dec 2009, 16:09
av Anders
Väldigt intressant med en SISU-broschyr. Har sett flera av de här bilarna på somrarna i finland på 80-talet. Fanns även variant med driven framaxel. Synd bara att man inte hade någon kamera då.

Anders