Sida 2 av 2

Re: Made in Finland

InläggPostat: 05 dec 2009, 01:27
av Anders
Det var en intressant bil!
Undrar hur det kommer sig att man köpt enbart hytten ifrån SISU?

Anders

Re: Made in Finland

InläggPostat: 05 dec 2009, 21:54
av Kjell T
Den lastbil som Wihuri konsernen tillverkade torde ha hett Wilke, vilket också framgår här http://home.swipnet.se/lev_chassi/wihurioy_e.html

Re: Made in Finland

InläggPostat: 05 dec 2009, 22:53
av Anders
Karossen de byggde på P445 chassiet var ju riktigt snygg!

Re: Made in Finland

InläggPostat: 07 dec 2009, 10:38
av tommen
Den frambyggda bilen som Wihuri-koncernen tillverkade hette Wilke och jag skulle tro att den monterades ihop av komponenter från främst Volvo Viking vid Tykö bruk (Teijon tehtaat, där det sedermera tillverkades släpvagnar under namnen Suomi-Trailer och Teijo) nära Salo i Finland. Före detta Kaukokiito-åkaren Teuvo Vuortio hade en som det kördes på Norrland med. Bland annat i samband med att en finsk Valmet-pappersmaskin monterades vid Wifstavarv utanför Sundsvall så lär Vuortios Wilke ha varit inblandad i transporten från södra Finland via Torneå/Haparanda.

Re: Made in Finland

InläggPostat: 07 dec 2009, 13:35
av Anders Ason
Intressant med finska lastbilstillverkare, men varför? Bilarna verkar rejäla och av hög kvalitet men måste rimligtvis tillverkats i relativt små serier och det låter dyrt. Vilka skäl ligger bakom de många märkena? Varför inte VOLVO, SCANIA, Mercedes eller andra importerade märken? Var/är de finska bilarna så mycket bättre/billigare, eller finns det importrestriktioner i form av regler o skatter som ligger bakom? Är själv lite imponerad av de rejäla bilarna med finskklingande namn men varför så få i Sverige? Många frågor e´ de´.