Made in Finland

Sisu och Vanaja, vi hoppas här få mer kunskap om dessa intressanta lastbilar i den tunga klassen.

Made in Finland

Inläggav Kjell T » 09 feb 2009, 16:12

I Finland har det tillverkats en del lastbilar och de mest kända är SISU och VANAJA. Det har också tillverkats en del andra märken, men då i betydligt mindre antal. En mycket speciell bil är HOLMING, som vi har sett bild på här tidigare, det var tankbil utan ram.
Tyvärr är jag inte så kunnig i allt som rör lastbilar som tillverkats i Finland. Jag vet att det finns språkkunniga som kan detta ämne bättre, vi får hoppas att de dyker upp här med sin kunskap.
Eller skall vi med "Finska lastbilar" avse lastbilar registrerade i Finland?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Made in Finland

Inläggav S-V L44 » 09 feb 2009, 19:56

Det är inte enbart i Finland man kan se/har sett Sisu. Vanaja däremot är förmodligen än mer ovanligt i Sverige.

För inte alltför längesedan såg jag ett par Sisu i Colombia i Sydamerika. Bilarna såg ut att vara från 1980-talet eller början av 1990-talet. Sannolikt var de importerade såsom väl brukade hemma i Finland för ytterligare några års drift.

Om jag inte missminner mig totalt så hade Express & Bärarelaget i Landskrona en Sisu under 1960-talet, men jag har kanske fel angående ägaren. Jag vet att det rullade en mycket ovanlig Reo från tidigt 50-tal hos N.B. Olssons Transporter i Landskrona långt in på sent 1960-tal, men jag är inte helt säker på vem av dem som ägde Sisun man brukade se då och då. Eller var det kanske Gamla Dragarelaget i Helsingborg??
Jag får försöka minnas lite bättre och forska mer i detta.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Made in Finland

Inläggav Kjell T » 09 feb 2009, 22:33

Det har exporterats en del nya SISU och bla Vägverket i Sverige har varit kund. Någon som vet vad som hände med de bilarna?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Made in Finland

Inläggav Kjell T » 09 feb 2009, 22:44

För den som är intresserad av att titta på bilder av SISU och VANAJA rekomenderar jag http://www.vetku.fi och därefter under PÄÄVALIKKO välja KUVAGALLERIA och sedan SISUGALLERIA eller VANAJAGALLERIA.

eller direkt http://www.vetku.fi/component/option,com_wrapper/Itemid,69/
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Made in Finland

Inläggav Anders » 11 feb 2009, 18:05

Kjell T skrev:Det har exporterats en del nya SISU och bla Vägverket i Sverige har varit kund. Någon som vet vad som hände med de bilarna?


I början på 80-talet fanns det en gammal Sisu, fd. vägverksbil som stod djupt nedsjunken på ett ställe. Har för mig att det var BG-hytter på bilarna som vägverket köpte.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Made in Finland

Inläggav Thomas Almen » 11 feb 2009, 20:37

Både Torbjörn Ebbeson i Strömsund och Curt Göransson i Färila hade på 90-talet Sisu timmerbilar. Det gick väl även nån i Särna-Idre området.
Thomas Almen
 

Re: Made in Finland

Inläggav Bo Norvinge » 12 feb 2009, 19:41

En tippbil (kasett?) gick för KLC - Kungsbacka Lastbilscentral under 90-talet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Made in Finland

Inläggav telipyörä » 28 feb 2009, 23:50

År 2003, i Mönsterås, jag svetsade fjärrvärmerör från Södra Cell till kommuncentral och då körde FIN, ny SISU, timmer till massafabriken där. Bilen var svenskrekistrerad och silver med Mika Häkkinens bilderna, med McLaren bilar, i hyttsidorna. Jag minns också en åkeriet i Mönsterås som körde timmer där med 2 trailer ekipage. Det var LÅNG! Själv jag har en Kontio-Sisu 1966, 6x2 i helrenovering.Bilen har Leyland 0.400 motor och ZF växellåda. Klart i år.Hoppas (jag) kan skicka bilderna sen(min fru :wink: )
telipyörä
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 feb 2009, 22:22

Re: Made in Finland

Inläggav Per Thomson » 01 mar 2009, 18:49

Hej telipyörä!
Får du problem med bilderna så hjälper vi dig. Du kan skicka bilderna med e-mail till per.thomson@gmail.com.
Kanske vi visar renoveringsbilder bäst under "Garaget".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Made in Finland

Inläggav Lars-Gunnar » 01 mar 2009, 23:44

Gemensamt för Sisu och Vanaja var att de tog många ton och då säger jag många. Jag funderar om Finlands lag om tillåten boggie- och axeltryck är liberalare än i Sverige. Men det gäller även Volvo och Scania men bara i Finland. På en bild ser man en 3-axlig Volvo NB88 med 2-axligt släp som har timmer ända upp till stöttornas topp. En oerhört tyngd på min ära. Tyvärr går det inte länka för man kommer direkt till hemsidan. Sök på Volvo och nr 16 visar vad jag menar. Här är länken:

http://www.vetku.fi/component/option,co ... Itemid,69/

Sedan har vi en 2-axlad Vanaja A47-4300 med ett 1-axligt släp lastad till synes till max med långa telegrafstolpar på lastbilen. Jag tänker att för en sådan transport gäller 3-axlig bil med boggiesläp här i Sverige?

Sedan såg jag en bil med en påhängsvagn med boggie där främre axeln på boggien var hissad. Här hemma har jag inte sett något liknande. Det jag har sett är att bakre axeln kunde vara hissbar. Har det handlat om trippel kan både den främre och bakre vara hissbar.

Finnarna har gått sina egna vägar. På inget foto har jag sett Lundbergarnas BM Volvo frontlastare med timmergrip. De har haft sin Lundbergare med sig i form av ett linspel.
Det där med att ta med ”stödaxeln” med timmerstolpar upphissad bak på bilen på väg till timmerupptaget var ju inte så dumt kanske. De använder spelet till att ta upp och släppa ner det hela på marken igen. Det liknar mycket hur de gör i USA och Kanada.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Made in Finland

Inläggav telipyörä » 15 mar 2009, 18:00

Jyry-Sisu och Kontio-Sisu har samma, liten ventilationglasruta med mekanismen, som Scania och Volvo med Bege-hytten. Årsmodeller 63-68(ungefär). Ruta sitter i dörrarna. Modellen är rätt om finns också en liten styrninsglas insidan dörren. Jag behöver en ny gummipackning och själv vent.rutan. +358405112787
telipyörä
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 feb 2009, 22:22

Re: Made in Finland

Inläggav Kjell T » 15 mar 2009, 21:50

Det är många som behöver den gummipackningen, men var kan man hitta en?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Finsktillverkad Volvo?

Inläggav Bengt Dahlberg » 04 dec 2009, 10:44

Som sjöman (motorman) till sjöss såg jag 1958 eller 1959 i en finsk dagstidning en artikel med bild på en frambyggd boggibil med 115 hk motor. Mycket på bilden tydde på komponenter från Volvo. Texten var för mej otydbar frånsett hästkrafttalet.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Made in Finland

Inläggav Kjell T » 04 dec 2009, 12:17

Wihuri koncernen har tillverkat någon bil, tror att den hette Wiima, kandet ha varit en sån? Wiima var vanligt förekommande busskarossnamn.
Se http://www.ps-media.fi/mobilia/ka2009/esikilpailu.php
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Made in Finland

Inläggav skandiahamn » 05 dec 2009, 01:21

Dessa Dennison lastbilar byggs i Nordirland med Sisu hytter gjorts i Finland.

De har Rolls-Royce 265hp motorer, och en bruttovikt av 32T. Även om de fanns i England de aldrig populär.

Nick

1981 DennisonBild
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Nästa

Återgå till Finska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst