Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
volvoF83_38 skrev:Hej!
tack för infon, jag rivit ner dessa och hittat trasiga membran i backventilerna. samtidigt har jag bytt alla packningar i cylindrarna nu.
har ännu inte satt ihop det ännu men en krets hade fullt av bromsolja i servon.
problemet började med att bromsarna låste sig så fort jag trampade på bromsen, troligtvis backventilen som inte släppte..
sen "dog" kretsen och trycket uteblev helt. försökte mig på att lufta systemet men det blev inte alls bättre istället drack den bromsolja i mängder så nåt va fel.
nu hiitade jag olja i det ena servot. även en packning i cylindern var spräckt. nu är detta tömt & bytt men var kan man hitta nya membran till backventilerna tro? skulle tippa på att det är dem ivarje fall.
Anders
Anders Ason skrev:volvoF83_38 skrev:Hej!
tack för infon, jag rivit ner dessa och hittat trasiga membran i backventilerna. samtidigt har jag bytt alla packningar i cylindrarna nu.
har ännu inte satt ihop det ännu men en krets hade fullt av bromsolja i servon.
problemet började med att bromsarna låste sig så fort jag trampade på bromsen, troligtvis backventilen som inte släppte..
sen "dog" kretsen och trycket uteblev helt. försökte mig på att lufta systemet men det blev inte alls bättre istället drack den bromsolja i mängder så nåt va fel.
nu hiitade jag olja i det ena servot. även en packning i cylindern var spräckt. nu är detta tömt & bytt men var kan man hitta nya membran till backventilerna tro? skulle tippa på att det är dem ivarje fall.
AndersRent allmänt så beror låsning av bromsar på att det kommit ut olja på banden. Om du noterade att det läckte ut olja från hjulcylindrarna så är det dessvärre enbart att byta ut bromsbanden. De oljade banden kan bli bättre av att man "bränner" bort oljan med gassvetsen men resultatet kan bli tveksamt.
Effekten av olja på banden blir precis det motsatta av vad man skulle kunna förvänta sig! Men visst det är möjligt att orsaken kanske även kan vara det du beskriver.
Gösta skrev:Hej. Det ser nog ut som om du löser ditt problem. Du hade ersatt hjulcylinderpackningarna säger du , det betyder väl per automatik att du sett till att hjulcylindrarna var i godtagbart skick. Det går att slipa dessa till betydligt större övermått än vad fabrikanten anger. Utan problem upp tillen 1/2 mm om så skulle behövas. Tror att jag har en omgång nya tomma cylinderhus som jag kan avvara.Ska undersöka hur backventilpackningarna ser ut, tror inte jag har sådana men en manual på bromsen skulle jag kunna fixa fram./ Gösta Lindström Åsarna 0687/30354
mojje skrev:Kanske lite sidoinfo. men om man fått bromsvätska på beläggen kan man koka dem i vatten (skonsammare mot limmet om man har limmade belägg). Bromsvätska är ju vattenlösligt och det brukar bli bra. Värt ett försök om beläggen är bra och kanske dyra att limma om.
mojje skrev:Bromvätska är s.k. "hygroskopisk" ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster