Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav volvoF83_38 » 09 aug 2008, 19:43

Hej Alla!
Jag har ett problem med mina bromsar till min Volvo F83 från 72 :(
Någon som har eller vet var man kan få tag i delar till dessa (se bild)? Skulle behöva 2 fräscha, helst kompletta.
När man nu äntligen hade fått svarvat bromstrummar och satt på nya bromsbackar så ger "klockorna" upp suck.. :x
broms2.JPG
broms2.JPG (77.56 KiB) Visad 19878 gånger
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 aug 2008, 19:09
Ort: Lindome

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav Gösta » 14 sep 2008, 12:26

Hej! Du skriver bromsklockor? Som jag tolkar din bild har du en 2 krets vakum bromsförstärkare. Och dom ger inte upp så lätt. Gjorde i ordning en Volvo skvader B615 , med D67motor för 15 år sedan. En grön en som brukar ses på div veteranmarknader. Det är i stort samma bromssystem på den, fast en krets. Vi besiktade den för 14 dar sedan för 15-onde gången, bromsvärdena har hållit sig bra I år med 0% (ej avsäsbar diff fram),och 3% bak . Har du tillgång till VOLVOS- repanvisning av bromsarna ? Mitt förslag är att du tar reda på var i felet består. Servon funkar i stort som på vilken personbil som helst. Det är bara det att grejerna är mycket större + en mycke viktig sak till. Det går att ta i sär allt sammans. Det kan vara ett mycket enkelt fel som hängda backventiler, störningar i reaktionsventilen. Eller slangar som är ersatta utan tanke på att de måste vara av ett speciellt utförande, så att de inte suger ihop sig, för då kan de ju givetvis inte transportera något vakum. Hur upplever du felet liksom......Om allt i oljetransporten är ok (ledningar och bromsslangar och slutligen bromscylindrarna) ska du kunna bromsa bilen i alla fall fast du får bromsa typ 4-5 gånger så hårt. Tror det spar dej mycket tid om du kollar upp den gamla utrustning du har i stället för att jaga nytt för i regel finns bara gamla delar att tillgå . Menar då inte de mest standardbetonade delarna som bromspackningar mm mm / Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav volvoF83_38 » 14 sep 2008, 20:49

Hej!
tack för infon, jag har rivit ner dessa och hittat trasiga membran i backventilerna. samtidigt har jag bytt alla packningar i cylindrarna nu.
har ännu inte satt ihop det ännu men en krets hade fullt av bromsolja i servon.
problemet började med att bromsarna hängde sig så fort jag trampade på bromsen, troligtvis backventilen som inte släppte..
sen "dog" kretsen och trycket uteblev helt. försökte mig på att lufta systemet men det blev inte alls bättre istället drack den bromsolja i mängder så nåt va fel.
nu hittade jag bromsolja i det ena servot. även en packning i bromscylindern var spräckt. nu är detta tömt & bytt men var kan man hitta nya membran till backventilerna tro? skulle tippa på att det är dem ivarje fall. tyvärr har jag inga böcker alls att leta i..
Anders
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 aug 2008, 19:09
Ort: Lindome

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav Anders Ason » 14 sep 2008, 21:00

volvoF83_38 skrev:Hej!
tack för infon, jag rivit ner dessa och hittat trasiga membran i backventilerna. samtidigt har jag bytt alla packningar i cylindrarna nu.
har ännu inte satt ihop det ännu men en krets hade fullt av bromsolja i servon.
problemet började med att bromsarna låste sig så fort jag trampade på bromsen, troligtvis backventilen som inte släppte..
sen "dog" kretsen och trycket uteblev helt. försökte mig på att lufta systemet men det blev inte alls bättre istället drack den bromsolja i mängder så nåt va fel.
nu hiitade jag olja i det ena servot. även en packning i cylindern var spräckt. nu är detta tömt & bytt men var kan man hitta nya membran till backventilerna tro? skulle tippa på att det är dem ivarje fall.
Anders


    Rent allmänt så beror låsning av bromsar på att det kommit ut olja på banden. Om du noterade att det läckte ut olja från hjulcylindrarna så är det dessvärre enbart att byta ut bromsbanden. De oljade banden kan bli bättre av att man "bränner" bort oljan med gassvetsen men resultatet kan bli tveksamt.

    Effekten av olja på banden blir precis det motsatta av vad man skulle kunna förvänta sig! Men visst det är möjligt att orsaken kanske även kan vara det du beskriver.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav Gösta » 15 sep 2008, 08:54

Hej. Det ser nog ut som om du löser ditt problem. Du hade ersatt hjulcylinderpackningarna säger du , det betyder väl per automatik att du sett till att hjulcylindrarna var i godtagbart skick. Det går att slipa dessa till betydligt större övermått än vad fabrikanten anger. Utan problem upp tillen 1/2 mm om så skulle behövas. Tror att jag har en omgång nya tomma cylinderhus som jag kan avvara.Ska undersöka hur backventilpackningarna ser ut, tror inte jag har sådana men en manual på bromsen skulle jag kunna fixa fram./ Gösta Lindström Åsarna 0687/30354
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav volvoF83_38 » 15 sep 2008, 12:30

Hej!
bromsolja på banden har vi redan provat på men oxå redan åtgärdat, blev alldrig riktigt bra att bränna dem utan limmade om dem
Anders Ason skrev:
volvoF83_38 skrev:Hej!
tack för infon, jag rivit ner dessa och hittat trasiga membran i backventilerna. samtidigt har jag bytt alla packningar i cylindrarna nu.
har ännu inte satt ihop det ännu men en krets hade fullt av bromsolja i servon.
problemet började med att bromsarna låste sig så fort jag trampade på bromsen, troligtvis backventilen som inte släppte..
sen "dog" kretsen och trycket uteblev helt. försökte mig på att lufta systemet men det blev inte alls bättre istället drack den bromsolja i mängder så nåt va fel.
nu hiitade jag olja i det ena servot. även en packning i cylindern var spräckt. nu är detta tömt & bytt men var kan man hitta nya membran till backventilerna tro? skulle tippa på att det är dem ivarje fall.
Anders


    Rent allmänt så beror låsning av bromsar på att det kommit ut olja på banden. Om du noterade att det läckte ut olja från hjulcylindrarna så är det dessvärre enbart att byta ut bromsbanden. De oljade banden kan bli bättre av att man "bränner" bort oljan med gassvetsen men resultatet kan bli tveksamt.

    Effekten av olja på banden blir precis det motsatta av vad man skulle kunna förvänta sig! Men visst det är möjligt att orsaken kanske även kan vara det du beskriver.
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 aug 2008, 19:09
Ort: Lindome

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav volvoF83_38 » 15 sep 2008, 12:38

hej igen..
alla cylindrar har genomgått renovering vad jag menade va att packningarna i cylindrarna (på bilden )alltså bromscylindrarna till servon är bytta. mitt problem nu är nog mer backventilspackningarna. kan du fixa en manual på bromsen vore jag tacksam.
mvh Anders
Gösta skrev:Hej. Det ser nog ut som om du löser ditt problem. Du hade ersatt hjulcylinderpackningarna säger du , det betyder väl per automatik att du sett till att hjulcylindrarna var i godtagbart skick. Det går att slipa dessa till betydligt större övermått än vad fabrikanten anger. Utan problem upp tillen 1/2 mm om så skulle behövas. Tror att jag har en omgång nya tomma cylinderhus som jag kan avvara.Ska undersöka hur backventilpackningarna ser ut, tror inte jag har sådana men en manual på bromsen skulle jag kunna fixa fram./ Gösta Lindström Åsarna 0687/30354
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 aug 2008, 19:09
Ort: Lindome

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav Gösta » 15 sep 2008, 20:08

Har kollat efter manual Det jag hade är en utförlig beskrivning av bromssystemet, värden och sprängskisser på det mesta dock inte till pecis till ditt chassie utan till min buss volvo B 615 . Det som skiljerär att du har 2-krets. Där framgår att dina backventiler har formen av en muttergreppförsedd hylsa med stående montering vid ramverket. Har bara haft isär en äldre variant till buss 510 den var så enkel till sin konstruktion att den mycket väl skulle kunna ersättas av artickel 17-49215 i Biltema. Den som sitter i ditt bromssystem verkar mer kompliserad med fjädrar och tryckbleck mmmm. Har ingen scanner men väl en kopiator som vill ibland, så det går nog att ordna / Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav volvoF83_38 » 15 sep 2008, 20:29

detta vore ju alla tiders, :D min mailadress är : anders.mellquist@modul-system.com
jag skall försöka hinna med att slå dig en signal i morgon.
mvh Anders
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 aug 2008, 19:09
Ort: Lindome

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav volvoF83_38 » 17 okt 2008, 18:16

hallå hallå.. :D
nu ser det lite ljusare ut på bromsfronten för "lukas" tanken har blivit blästrad, rostlagad & pulverlackad tillsammans med resten av delarna.
Ena kretsen är fixad med det utomordentliga limmet Liquisol som räddade mina membran genom tips från Gösta som även fixade sidor ur verkstadshanboken, tack för hjälpen.
snart kommer resten på plats & då blir det mer information.
tack för all hjälp här på forumet.
Anders Mellquist :)
Bilagor
PA170067-1.JPG
PA170067-1.JPG (25.83 KiB) Visad 19343 gånger
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 aug 2008, 19:09
Ort: Lindome

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav mojje » 18 okt 2008, 00:20

Kanske lite sidoinfo. men om man fått bromsvätska på beläggen kan man koka dem i vatten (skonsammare mot limmet om man har limmade belägg). Bromsvätska är ju vattenlösligt och det brukar bli bra. Värt ett försök om beläggen är bra och kanske dyra att limma om.
Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!
mojje
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:14
Ort: Lidköping

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav Anders Ason » 18 okt 2008, 11:21

mojje skrev:Kanske lite sidoinfo. men om man fått bromsvätska på beläggen kan man koka dem i vatten (skonsammare mot limmet om man har limmade belägg). Bromsvätska är ju vattenlösligt och det brukar bli bra. Värt ett försök om beläggen är bra och kanske dyra att limma om.


    Är verkligen bromsvätskan vattenlöslig? Vill minnas att den inte var det förr i alla fall.
    Olja på banden löstes förr med hjälp av gassvetsen - på nitade band (är väl vanligast på gamla lastbilar) var det enklare då man kunde värma dem tills dess att banden nära nog blev till "aska". På limmade band måste det till en större försiktighet även om de är gjorda för höga temperaturer. Ett bekymmer kan uppstå och det är om de båda sidornas band får olika egenskaper vilket givetvis händer om oljeskadorna är stora på ett band.

    Koka banden? Fundera då på att koka båda sidorna (i samma bad) så att de får ungefär samma egenskaper.

    Tvätta eller värma bort olja funkar annars bara om det är små ytor det gäller.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav Kjell T » 18 okt 2008, 19:09

Bromsvätska är inte OLJA. Den vanliga bromsvätskan består till 99% av polyglykoler och glykoletrar. Bromsvätskan är hydroskopisk. Denna egenskap gör att vattenhalten i bromsvätskan ökar och därför rekomenderar många biltilverkare i sina instuktions/serviceböcker att bromsvätskan skall bytas tex vartannat år.
En annan typ av bromsvätska som bla amerikanska armen använder är silikonbromsvätska. All silikonbromsvätska jag kommit i kontakt med är blålila till färgen. Silikonbromsvätska får INTE blandas med vanlig bromsvätska.
Delar som kommer i kontakt med bromsvätska kan lämpligen tvättas i sprit.
Har bromsbäläggen på en sida blivit nedsmutsade av olja, bromsvätska eller fett kan de efter rengöring placeras så att ett nytt beägg läggs på vardera sidan av den drabbade axeln och ett nedsmuttsat, men rengjort belägg, kan lämpligen placeras på den plats där självverkan är minst.
Är beläggen nedsmutsade med olja eller fett kan den grövsta rengöringen göras med lösningsmedel, tex lacknafta eller tinner.
Möjligen kan någon form av "stekning" därefter tillämpas. Kanske i bakugnen på en gammal elspis (placerad utomhus)?
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav mojje » 18 okt 2008, 19:11

Bromvätska är s.k. "hygroskopisk" . Den kan dra åt sig vatten, och det är därför man bör byta bromvätskan regelbundet för att minimera risken för rost i bromscyl. osv. Kokpunkten sjunker också på gammal bromvätska vilket heller inte är bra.
Jag fick tipset om att "koka" ur bromsvätskan av en gammal mekaniker som vart verkare på Volvo för många år sen.

Har man haft någon typ av läckage på bromsbeläggen kan det vara bra att flytta mellan höger och vänster sida så att beläggen/backarna hamnar symmetrisk. Tex båda "bromvätske skadade" som bakre och oskadade som främre
Detta förutsätter att belägen är lika på båda sidor.
Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!
mojje
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:14
Ort: Lidköping

Re: Bromsproblem på Volvo F83 från 1972

Inläggav Anders Ason » 18 okt 2008, 21:39

mojje skrev:Bromvätska är s.k. "hygroskopisk" ...

    Stort kunnande och intressant om bromsvätska.

    I mitt svar var väl något "ovälkommet på banden" utformat något bredare än just enbart bromsvätska som ju inte är olja vilket namnet antyder. Men delar givetvis svaren som gäller bromsvätska. Å andra sidan har själv råkat ut för att olja från bakaxeln trängt ut på banden och oftast då på en sida och då funkar gasvärmning rätt hyfsat, likaså det som någon nämnde, att fördela om backarna så varje hjul får ta ett påverkat band var. Avlastad bakaxel, d v s med olja ända ut finns ju även på mindre fordon än lastbilar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster