Fundering kring vevhusventilation L475 Raske

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fundering kring vevhusventilation L475 Raske

Inläggav Maskinfrälst » 19 maj 2015, 15:37

Hallå.
Jo det är som så att man blivit med lastbil och efter lite mek å smek så har jag lyckas få td 47:an att skutta igång. Dock vill den inte starta utan en dutt startgas, den vill inte gå på tomgång (släpper jag gaspedalen dör han) och han vitrycker plus då detta med vevhusventilationen. Blåser och ryker ganska ordentligt ur vevhuset och då tänkte jag vända mig till er i denna kunniga skara och helt enkelt undra: är det normalt att det flåsar ur vevhuset eller ska man gissa på förbrukade kolvringar?
Tacksam för svar/ Robin
Maskinfrälst

Re: Fundering kring vevhusventilation L475 Raske

Inläggav herrstina- » 19 maj 2015, 23:26

Det är omöjligt att ställa en rimlig diagnos per postorder. Att det ångar lite ur andningsröret är normalt men står det som en kvast ur hålet är något fel. Har motorn stått still länge kan det vara ansamlad kondens som ångar ur röret.
Startar inte motorn utan gas vid den här temperaturen känns det inte riktigt bra.

Har motorn väl startat brukar dom hålla sig igång, även på tomgång. Kolla pumpinställningen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Maskinfrälst » 20 maj 2015, 17:35

Nä jag förstår att det är allt annat än lätt att säga vad det kan va för fel på distans men bra tips är alltid välkommet :-)
Pumpinställningen nämner du, har själv lurat på det där och ställt mig frågan om hur man fastställer att dieseln kommer in cylindrarna vid rätt tillfälle?
Skall tilläggas att jag är rätt grön på dieslar i allmänhet och veteraner i synnerhet, men skam den som ger sig :-D
Maskinfrälst

Inläggav herrstina- » 20 maj 2015, 19:38

Vid ingående axeln på pumpen brukar finnas en markering för ettans tändläge, på svänghjulet finns gradering före och efter ÖD. Volvos motorer har ofta en gul dekal på insugningsrör eller pump som berättar ventilspel och pumpinställning, annars är det efterforskning som gäller.

En gissning är att markeringen på pumpen ska stämma vid 17-25 grader FÖD, men säker är jag inte. Variationerna är ganska stora.

Tänk på att motorn ska vara på rätt varv för ettans tändläge.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Z 1578 » 20 maj 2015, 19:45

Om motorn håller sig igång med lite gas och går jämnt och rent så tror jag det räcker med att justera tomgången. Det är ju inte helt ovanligt att man får dra ut handgasen lite för att dom ska hålla sig igång, särskilt om tomgången är lågt ställd och motorn är kall. Det är i så fall startsvårigheterna som gör att det kan misstänkas att pumpen är felställd, men det kan ju lika gärna bero på dålig kompression.

Jag skulle ha gjort ett kompressionsprov på den för att få lite grepp om i vilket skick den är. Det är ju gratis och inte mycket skruvning heller. Du får även veta vilka cylindrar som är sämre om det är så.
Andreas
Z 1578

Inläggav Maskinfrälst » 20 maj 2015, 20:20

Tackar herr stina och Z för info.
Skall ge mig ut när vädret tillåter, har dessvärre inte blivit benådad med tak över huvudet ännu :-/
Återkommer när jag skruvat vidare och återkommer säkerligen med fler frågor om ni orkar dras med dem.
Mvh Robin
Maskinfrälst

Inläggav F7 Ljungskile » 25 maj 2015, 16:45

Hej! :D
Angående svårstartad TD47 så hade jag en traktor BM T31 med raskemotor som var kärnfrisk.
För att starta den krävdes det att man tryckte in kallstarten på pumpen även sommartid före start. (en liten knapp) :mrgreen:
Har du provat det? Gissar att TD 47:an kan ha lite lägre komp på grund av överladdningen?
Användarvisningsbild
F7 Ljungskile

Inläggav Vågert » 25 maj 2015, 20:51

På min F85 är det kopplat så att när man trycker på startknappen så går köldstarten in
automatiskt,är nog kopplat så från fabrik.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Maskinfrälst » 27 maj 2015, 22:02

Har varit och ryckt i den köldstarten men får inte flyttat knappen... Är det någon spärr på den man måste frigöra för att få tryckt in den?
/Robin
Maskinfrälst

Inläggav Maskinfrälst » 27 maj 2015, 22:17

Jo just det, angående din teori om lägre komp på överladdad motor, väldigt intressant, vet du någon annan som haft liknande erfarenheter av td 47:an?
/Robin
Maskinfrälst

Inläggav herrstina- » 27 maj 2015, 22:59

Oavsett komp och/eller överladdning ska den skutta igång vid den väderlek vi har nu.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Z 1578 » 28 maj 2015, 10:34

Maskinfrälst skrev:Har varit och ryckt i den köldstarten men får inte flyttat knappen... Är det någon spärr på den man måste frigöra för att få tryckt in den?
/Robin

Den brukar bara vara att trycka in, ibland får man ha lite gas för att den inte ska sprätta ut igen. Men om den är stum så har den nog kärvat på nåt vis.
Men jag håller med Stina att den bör starta ändå.
Andreas
Z 1578

Inläggav F7 Ljungskile » 02 jun 2015, 12:15

Jag har för mig att jag var tvungen att ha en del gas för att få in knappen till kallstarten
så prova att dra ut handgasen och testa att trycka in kallstartsknappen igen. :)
Användarvisningsbild
F7 Ljungskile

Återgå till Objekt sökes