Sida 1 av 3
bromsklocka lbs85s -70

Postat:
15 feb 2015, 18:32
av whoozy2002

- DSC_0003.JPG (198.67 KiB) Visad 24532 gånger
hej jag har räddat en scania lbs85s från skrot och har fått i gång den. Men luft trycket gick inter upp mer än 2 kg jag såg att det pyste från v-bak s broms klocka. är det någon som vet var jag kan få tag på en sådan .Mvh Benny ps sista reg var 1993.så den har stått ett tag.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
15 feb 2015, 20:33
av Reid Hulting
Får du inte upp mer än 2 kilos tryck även när handbromsspaken är neddragen så är ngt annat fel till att börja med, och när du skriver vä. bak så antar jag att du menar drivaxeln och inte boggieaxeln.
F.ö. så är det inte en LBS85:a utan en LS85:a

.
Hoppas det går bra att få ordning på den, finns inte så många LS85:or.
Reid.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
15 feb 2015, 21:08
av herrstina-
Dom där är svårfångade, och dyra om du hittar någon. Jag tror inte att Scania har dom längre. Vill du ha originalet finns det en dansk firma som nog kan skaka fram en klocka.
http://scanvotruckparts.skysite.dk/?side=299595Ett problem är att klockan på din bil är baserad på tummått, både i anslutningar och gaffelkopplingen vid hävarmen, klockor som säljs idag är baserade på mm. Däremot är storleken efter samma standard och din borde vara 30".
En budgetversion kan vara att köpa en 30" fjäderbromsklocka hos Strand, EuroPart, LVD eller någon annan som säljer reservdelar för släpvagnar. Delar du båda klockorna och använder tryckstången från din gamla så passar det på bilen, luftanslutningarna går alltid att fixa till.
Vet du inte hur dom här klockorna fungerar så skaffa den kunskapen innan du delar någon klocka, det kan bli ganska lång konvalescens annars.
Stina.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
15 feb 2015, 22:02
av Z 1578
Skulle det inte kunna vara membranet till färdbromsen som är trasigt? Då får du inte i någon luft om spärrventilen "spruttit" ut. Kanske räcker med ett nytt membran, så slipper du byta klockan.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
15 feb 2015, 22:27
av whoozy2002
Det är den på hjulet som är sönder alltså det hjulet längst bak vänster
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
15 feb 2015, 22:37
av Anders Ason
OK kallas stödaxel på Scaniaspråk. Enklare då när det inte är en fjäderbromsklocka. Klingerots i Gammelkil, Linköping har liggandes. Sök upp telenumret o kolla. Om membranet som läcker är ett nytt inte dyrt.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
16 feb 2015, 09:19
av herrstina-
Den här bilen är så gammal att den inte bör ha någon spärrventil, oavsett det så påverkar den inte bromsarna på bilen.
Där ska inte vara någon luft på boggieklockan förrän man trampar på pedalen.
En gissning är att bromspedalen, eller någon kolv i bromsventilen kärvar och sitter fast i "aktivt" läge.
Med lite tur kan man massera igång ventil/pedal med hammare och lite rostolja.
Stina.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
16 feb 2015, 11:11
av Kjell T
Se också efter att fästöronen för bromspedalen, som sitter i pedalventilens övre del är i skick och inte sönderfrätta pga fukt och smuts på golvet. Otrevligt om pedalen lossnar vid bromsning.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
16 feb 2015, 17:28
av whoozy2002
Tack alla för hjälpen ska kolla alla ställena när jag är hemma igen. Är i småland ock jobbar.Mvh Benny
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
20 feb 2015, 16:11
av whoozy2002
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
20 feb 2015, 17:02
av herrstina-
Den enkla lösningen för slangen är att plocka av slangen och spräcka presshylsan med en bågfil, då blir det lätt att pilla bort slangen från ändnippeln. Sedan skaffar du slang som är avsedd för tryckluftbromsar i lämplig dimension och fäster på ändnipplarna med slangklammer.
Det proffsiga alternativet är att åka till Hydroscand eller någon annan slangfirma och låta dom pressa ny slang med den gamla som mall. Naturligtvis med samma slang, inte hydraulslang eller något annat.
Har du rostskadade rör kan du antingen leka detektiv och leta upp stålrör i rätt dimensioner och böja till, eller skaffa modernare plaströr som ersättning. Tänk bara på att din bil har tummått på rör och förskruvningar, det är inget firmor har på lager idag, men det går att beställa hem.
På plaströren ska du utöver konan även ha en instickshylsa för att inte deformera röret när du spänner ihop grejorna. Konor och muttrar kan du använda samma som på stålrören.
Stina.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
20 feb 2015, 19:03
av magirus
Jag tror att den vita visar systemtrycket och den röda visar bromstrycket när du använder bromsen. Hoppas att nån av proffsen bekräftar eller dementerar

Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
20 feb 2015, 19:49
av whoozy2002
hoppas någon vet vad den andra är för något .den i ramen som det blåser ur ett hål i sidan..
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
20 feb 2015, 19:57
av Reid Hulting
Visarna visar trycket i varsin krets, varav den röda visar trycket i framkretsen och den vita i bakkretsen
Reid.
Re: bromsklocka lbs85s -70

Postat:
20 feb 2015, 23:20
av herrstina-
Din ventil liknar den skyddsventilen som ska förhindra att all luft rusar ut om du får tex. ett slangbrott på en tillkopplad släpvagn, men jag är lite osäker, inte minst för att den verkar påverkas av en dubbel backventil som syns på bilden.
Det är lite enklare om man ser var i systemet den är placerad. Vart leder rören som är kopplade på ventilen?
Stina.