Hej.
Renoverar just nu bromsarna på min gamla Scania L 75:a. Har monterat nya bussningar på bromsbackarna, nya bromsbelägg, nya bussningar till bromsexcenteraxlarnas lagring samt nya slitplattor på bromsbackarna. 75 serien har som bekant inte rullar på bromsbackarna. Nu måste jag svarva bromstrummorna som inte ser så trevliga ut.
Har funnit i gamla servicemeddelanden från "Vabis" att man kan montera slitplattor med överdimensioner av varierande tjocklek, 12, 17, 22 och 27 mm. Originalplattorna är låsta i ett spår samt med en tapp i bromsbacken men med överdimensionerade plattor skall dessa fästas i gängade hål på bromsbacken. Bromstrummorna kan svarvas till max diameter 419 mm och förslitas till D 421 mm (vilket för min del aldrig kommer att hända!). Med original slitplattor som är 7 mm kan risken vara att excenteraxeln "går för långt" med låsning som följd. Har tänkt mig montera alla delarna och mäta vilken diameter det blir på bromsbackarna med 7 mm slitplattor. Går diametern mot 419 mm med excenteraxeln i aktiverad bromsposition blir det "obra".
Nu funderar jag på om någon på forumet, mot förmodan, har sådana plattor liggande. Scania-reserven har inga, utgått. Det är olika bredd på plattorna för fram- resp bakbromsbackarna. Bifogar reservdelsnumren på plattorna.
Framhjulsbromsar:156237, 152905, 156238,152906.
Bakhjulsbromsar: 156236, 152907, 156239, 152908.
De olika numren avser tjocklekarna 12, 17, 22 och 27mm.
mvh//gjutarleif.