Sida 1 av 1

STYRSNÄCKA VOLVO F616S

InläggPostat: 05 sep 2014, 15:32
av Kjell på Berg
Köpes eller bytes mot förslag,även främre avgasrör köpes,hälsar kjell.tel:070-2024336

Re: STYRSNÄCKA VOLVO F616S

InläggPostat: 05 sep 2014, 21:19
av herrstina-
Är det inte bara packboxen på rattaxeln som läcker? I så fall brukar den inte vara svår att byta. Det borde vara både enklare och billigare än att byta snäcka.

Stina.

Re: STYRSNÄCKA VOLVO F616S

InläggPostat: 05 sep 2014, 22:47
av Kjell på Berg
herrstina- skrev:Är det inte bara packboxen på rattaxeln som läcker? I så fall brukar den inte vara svår att byta. Det borde vara både enklare och billigare än att byta snäcka.

Stina.

Jag håller med dig ang.läckaget och enkelheten att åtgärda det,men orsaken till att jag vill byta ut snäckan är trögheten i ratten.Har kollat nivån i behållaren,när man startar motorn och vrider ratten hö-vä då rör sig hjulen 7-8 cm.åt vardera håll sen är det stopp.Med upplyft framvagn går det att vrida lätt med ett finger på ratten,även med motorn stopp.Hjulen går även lätt att vrida på med händerna.Skulle vilja kunna prova trycket i pumpen men har ej utrustning för det.Min sista scania 140 uppförde sig på liknande vis innan snäckbyte,hoppas att det är lika enkelt nu.Skulle va kul o ha en sprängskiss o studera//kjell

Re: STYRSNÄCKA VOLVO F616S

InläggPostat: 06 sep 2014, 09:38
av herrstina-
Jag förmodar att snäckan är justerbar och då låter som att snäckan är lite hårt justerad. Kuggarna slits naturligtvis mest i rakt fram läge, justerar man då för att få bort allt glappet kan det bli lite trångt längst ut på kanterna där kuggarna är mindre slitna.

Bara för att stilla nyfikenheten hade jag nog kollat det.

Stina.