Volvo TD120

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo TD120

Inläggav Peter Ohlsson » 13 okt 2012, 09:28

Jag har under en tid observerat symptom på fodersättning på min F10 -82 och eftersom jag mer än gärna skulle vilja renovera den så kom jag att fundera på om jag inte skulle välja att jobba på en lite starkare motor ,eventuellt med intercooler eftersom reservdelskostaderna troligen blir likvärdiga så får jag lite mer pulver i maskin vilket behövs!
Jag har ringt en del samtal och snokat på blocket mm men inser att det troligen är mycket svårt att hitta en sådan motor och jag ville helst skrotat en dålig bil för andra reservdelar men det ser brunt ut :?
Efterlysningen lyder som såhär: Motor TD120 skick oviktigt då den ändå kommer att renoveras alternativt reservdelsbil hel eller delvis slaktad.
Kan tänka mig att hämta långt bort om det behövs.
Om någon behöver så har jag två TD100 motorer (F88) att sälja/byta med samt växellådor mm.
Vill ni inte skriva här så PMa.

MVH Peter
Peter Ohlsson

Re: Volvo TD120

Inläggav herrstina- » 13 okt 2012, 10:36

Egentligen ska det ju sitta en TD 100 i en F10 men om du nödvändigtvis ska byta är det en TD122FS du ska leta efter.
Det är sista versionen innan 12 litersmotorn fick EDC, alla barnsjukdomar och svagheter är borta på den motorn.

Problemet är att hitta en stomme, allt som har med gamla F12.or att göra finns numera i Bolivia.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Peter Ohlsson » 13 okt 2012, 11:23

Du har fullständigt rätt i att allt har försvunnit till Bolivia, tänk om allt man köper skulle ha ett sånt andrahands värde!!

Jag har hittat en komplett motor i Polen för 2000 Euro och i värsta fall får man väl slå till (oklart årsmodell)

En följdfråga på TD122FS är vilken årsmodell den sitter i ?
Peter Ohlsson

Inläggav herrstina- » 13 okt 2012, 18:57

Under 1988 fick F10/12 ny front med fyrkantiga lyktor, samtidigt kom en ny version på motorn.
TD122FS är 400 hästarsversionen, det fanns en på 360 hästar också men jag minns inte bokstavsbeteckningen på den.
I båda fallen är det intercoolermotorer.
Det viktiga är egentligen att det är en version 122, den är egentligen outslitlig och hästlängder före tex SCANIA.s V8.
Jag har haft högvis av båda sorterna och kunnat jämföra.

Du ska också tänka på att låda och bakaxel får betydligt högre belastning om du skaffar större snurra.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Objekt sökes