Sida 1 av 1
Re: Reläventil

Postat:
21 maj 2012, 21:57
av herrstina-
Problemet är att de flesta begagnade ser likadana ut som din. För funktionen behöver du inte ha exakt samma ventil, det reläventilen gör är att den skickar luft från en tank till klockorna och det går lika bra med en modernare släpvagnsvariant.
Nya ventiler har metriska gängor medan din har tum, antingen får man beställa en tumventil eller så får du skarva så du får ihop det.
Portarna är numrerade så det ska inte vara så stora problem att koppla det hela så det fungerar.
Jag ska försöka att efterlysa något användbart imorgon.
Stina.
Re: Reläventil

Postat:
21 maj 2012, 22:20
av Lars-Gunnar
Herrstina!
Jag kan inte undgå att säga att du är en verklig stöttepelare för många inklusive mig i detta forum. För min del kan du lägga tillrätta mitt svammel och för andra gäller handfasta råd och vetskap om mycket kring fenomenet lastbilen. Sedan är du stabil i psyket och börjar inte lipa för en liten motgång i forumet. Vi skulle behöva fler som du!
Eller vad säger ni andra? Medhåll eller mothåll?
Lars-Gunnar

Re: Reläventil

Postat:
22 maj 2012, 09:06
av Anders Ason
Lars-Gunnar: Stina är en stor tillgång och en mycket trevlig prick som jag träffat IRL många ggr.
Tyvärr har han (ursäkta 3:e person Stina) ju också oftast rätt som nu i det här fallet. En begagnad ventil befinner sig nog den även den i mer eller mindre stadd upplösning! På bild nr 2 syns den lilla men ödesdigra sprickan.
För att få bort den trasiga ventilen så krävdes det en del ord som inte lämpar sig för tryck, en del acetylen och syrgas o s v.
Ventilen finns hos Scania för 3 000 + moms. Vilket är ju bra i o f s, men inte aktuellt för hobbyändamål.
Kollar importörerna och senare direkt USA.
Re: Reläventil

Postat:
22 maj 2012, 15:06
av Kjell T
Denna typ av reläventil användes också "tryckluftbromschassi" för skolbruk som Studieprodukter i Sandviken tillverkade. Kanske det ligger och skräpar ett sånt någonstans.
WABCO 973 001 är inte heller så långt ifrån den avbildade. Den har M22x1,5 gänga.
Re: Reläventil

Postat:
22 maj 2012, 18:19
av Anders Ason
Tack, har nu uppstått två möjligheter (napp!), en ny och en begagnad i gott skick. Har ju sökt på flera håll samtidigt. Priset på de båda är ungefär detsamma så en ny är nog att föredra. Återkommer.
Re: Reläventil

Postat:
22 maj 2012, 20:30
av Lars-Gunnar
Ska du ha den till släpet eller bilen? Förresten har du fått till det sneda på släpet? Var det dragstången som pekade åt fanders. Tycker det verkar som om du har en del träarbeten att göra på släpet. Vet inte om jag har fel men lemmarna såg lite luggslitna ut sist jag såg den på 85:ans flak.
Lars-Gunnar

Re: Reläventil

Postat:
22 maj 2012, 20:45
av Anders Ason
Lars-Gunnar skrev:Ska du ha den till släpet eller bilen? Förresten har du fått till det sneda på släpet? Var det dragstången som pekade åt fanders. Tycker det verkar som om du har en del träarbeten att göra på släpet. Vet inte om jag har fel men lemmarna såg lite luggslitna ut sist jag såg den på 85:ans flak.
Lars-Gunnar

Ventilen ska vara på bilen och släpet har nog enbart blivit lite rostigare än på bilderna.