Sida 1 av 1
bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
11 maj 2012, 15:00
av tanaka
Är på jakt efter en bromsklocka fram till min 141a årsmodell 78.
Har nån en över?
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
11 maj 2012, 21:49
av herrstina-
Ska det vara original är det bara till att leta, är det inte ett absolut krav kan du använda vilken fjäderbromsklocka som helst. Det viktiga är att storleken är rätt, minns jag rätt är det 24" i ditt fall.
En universalklocka hittar du för rimliga pengar hos TEX. EuroParts, Släpis eller LVD.
Stina.
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
12 maj 2012, 09:27
av Anders Ason
Det finns även lösa dela att köpa till klockan. Oftast är det väl den främre kåpan som rostat upp (alternativt gummimembranet som spruckit, finns nya) och sådana detaljer får inte svetsas. En sådan kåpa är inte dyr och det är förm. samma kåpa till de flesta 24" klockorna. Jag har fjäderbromsklockor till 140 som suttit på drivaxeln, förm. samma fram. Har inte kollat skicket dock.
Kolla reservdelsnumren och undersök med dessa:
http://www.tradera.com/2-st-nya-membran ... _155660185
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
12 maj 2012, 10:19
av herrstina-
I de flesta fallen var det fjäderbroms även på framhjulen på 141, och då 24". Normalt var det 30" på driven på 140/141 så de klockorna går inte att använda på framaxeln.
Stina.
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
12 maj 2012, 18:35
av tanaka
Är fjäderbroms fram på min 141a. Har satt en bakklocka fram för att kunna flytta den men det är PRECIS att den går fri mot fälgen. Finns det reservdelar även till fjäderklockorna till 141an att köpa fortfarande måntro. När man kollar på hemsidor om fjäderbroms klockor står det tex 24"/24" eller 24"/30 m.m Vad betyder siffrorna? Den ena är väl diametern men dom andra siffrorna?
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
12 maj 2012, 20:06
av Anders Ason
Bromsklockor är tidlösa! De har sett ut likadana ut i massor av år så det är nog möjligt att hitta nya delar. Ofta är de tillverkade av Westinghouse eller annan amerikansk leverantör, även om det kan stå Scania på dem (som på kompressorn). Därför är membranytan uttryckt i kvadrattum. Tror varken Volvo eller Scania själva har tillverkat några luftbromsdetaljer?
En vanlig klocka, d v s utan bromsfjäder kostar runt 100 - 200 kr från USA (Mycket höga fraktkostnader tydligen!).
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
12 maj 2012, 20:31
av Anders Ason
Här finns det nya grejor:
http://www.jomosweden.com/multipoint/fi ... atalog.pdf
och här en bild ur katalogen (det står visserligen från maj -80, men ring o fråga:

- klicka på bilden för full storlek
- bromsklocka.jpg (219.4 KiB) Visad 11499 gånger
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
12 maj 2012, 21:32
av herrstina-
tanaka skrev:Är fjäderbroms fram på min 141a. Har satt en bakklocka fram för att kunna flytta den men det är PRECIS att den går fri mot fälgen. Finns det reservdelar även till fjäderklockorna till 141an att köpa fortfarande måntro. När man kollar på hemsidor om fjäderbroms klockor står det tex 24"/24" eller 24"/30 m.m Vad betyder siffrorna? Den ena är väl diametern men dom andra siffrorna?
Siffrorna beskriver inte diametern, jag tror att det är ytan på membranet som åsyftas och det mäts i tum. På en vanlig klocka finns bara ett nummer angivet, fjäderbromsklockor har dubbelnummer. En klocka som heter 24/30 innebär 24" färdbroms och 30" fjäderbroms, ju högre siffra desto kraftigare broms.
Du kan alltså inte ha olika storlek på samma axel, det blir väldigt ojämn broms.
Stina.
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
12 maj 2012, 22:17
av tanaka
Tack för den infon!¨
Har min 24/30 eller?
Är en nybliven scania ägare därav okunskapen.
Re: bromsklocka fram till 141a -78

Postat:
12 maj 2012, 23:02
av herrstina-
Nu testar du minnet kan man säga, jag skulle tro att du har 24/24 fram och 30/30 på driven. Du kan ha olika fabrikat på en och samma axel utan att det påverkar bromsens prestanda, bara klockorna är lika stora. Köper du en universalklocka måste tryckstången kapas till lämplig längd, det är viktigt att du mäter längden i "obromsat" läge för att det ska bli rätt.
Tänk också på att tryckstången måste vara gängad hela vägen, annars kan du inte skruva på gaffeln när du kapat.
Stina.