Sida 1 av 1

RUGBY Typ 615 , fra 1930

InläggPostat: 20 apr 2012, 17:11
av Thorsten
Söker allt for min RUGBY fra 1930

Motor är en : Continental 6 Zyl med 58 Hk, Sideventil Motor, Växellada , axler, Hjul / Felger Kyler etc.

Allt er af interesse......
tak :mrgreen:
tlf +49-4877-489 mob +49-172-272 2320

Re: RUGBY Typ 615 , fra 1930

InläggPostat: 20 apr 2012, 17:59
av Lars-Gunnar
Har alldrig sett eller hört talas om Rugby. Om den har funnits i Sverige är jag för ung att ha en uppfattning om. Var kommer detta märke ifrån? Är det en Scania-Vabis som fått namnet RUGBY?

Lars-Gunnar :)

Re: RUGBY Typ 615 , fra 1930

InläggPostat: 20 apr 2012, 18:40
av Thorsten
RUGBY - It is the export line of Durant Automobile.

They started with the Name STAR, but cars with that name have been allready produced in england so they had to switch the name. Rugby is sold all over the world, Australia, norway, south amerika....

This one was delivered to Norway, the cabin and the Flak is made by a company in KAMBO were they made in those days many of the body work.
This truck has been on a farm near by. The story that was told to me is, that by war time the goverment tryed to take the truck away but the farmer took the wheels of and it wasn´t easy to put others on because of the Trilex tyres.
It stood until the sixties in a sheed , then they put tyres back on. It was ca until the mid eightys in Norway, then Sold to sweden and later Sold in 2009 to danmark.
I saw it in 2009, and no dought - that was within 10 seconds mine.............

I allways looked for a small Diamond-T wich stood on a Junkyard near Gardemoen in Norway. That little truck is gone and nobody was abel to help me with that truck. I hunted afted it for years. No matter, now I own a Rugby.....
And the best of it, even my wife and doughter are taking it for a spin, or do their shopping with the truck. We´re going this year to danmark and do the Silkeborg rally with this one....

So if anything will show up of this truck which is still good for spare parts , please give me a note,

all the best thorsten

Re: RUGBY Typ 615 , fra 1930

InläggPostat: 21 apr 2012, 14:35
av S-V L44
Det är en väldigt intressant bil som du fått tag på, Thorsten.
(Jag vet att du förstår en hel del svenska, Thorsten, då vi haft både mail- och telefonkontakt förut, så därför väljer jag att skriva på svenska för att även våra äldre forummedlemmar skall kunna ta del av innehållet.)
Bilmärket är unikt, vilket naturligtvis gör det mycket svårt att hitta delar.
Stort lycka till med ditt köp och din renovering.

Denna bil såg jag nyligen på Bill Richardsons Truck Museum i Invercargill på Nya Zeeland.

Rugby 401 - 1929 - 114-108 - Ch # 1253 - Invercargill - NZ - 01LR.JPG
Rugby 401 - 1929 - 114-108 - Ch # 1253 - Invercargill - NZ - 01LR.JPG (164.66 KiB) Visad 9586 gånger

Den sammanfattande texten i framrutan lyder ungefär så här:
”Rugby 401 – 1929
Chassinummer 1253
152 kubiktum 4-cylindrig Continental motor med sidventiler
Denna lastbil köptes ny av R A Kinnaird en fruktodlare i Earnscleugh, Nya Zeeland.
De sålde den 1972 till Wilfred Miller i Alexandra som i sin tur sålde den till Colin Hanson i Dunedin, 1975. Han hade den utställd på Seacliff Museum var den blev bestulen på ett antal detaljer/delar varefter han tog hem bilen igen. Jag (Bill Richardson) köpte den av Colin Hanson.”

Här är några ytterligare bilder på detaljer som finns på bilen som står på Nya Zeeland.

Rugby 401 - 1929 - 114-108 - Ch # 1253 - Invercargill - NZ - 02LR.JPG
Rugby 401 - 1929 - 114-108 - Ch # 1253 - Invercargill - NZ - 02LR.JPG (189.31 KiB) Visad 9586 gånger

Rugby 401 - 1929 - 114-108 - Ch # 1253 - Invercargill - NZ - 03LR.JPG
Rugby 401 - 1929 - 114-108 - Ch # 1253 - Invercargill - NZ - 03LR.JPG (118.1 KiB) Visad 9586 gånger

Det finns otroligt mycket gamla fordon och maskiner kvar på Nya Zeeland, och det skulle inte vara helt omöjligt att kanske kunna finna reservdelar eller t.o.m. en reservdelsbil där nere.

// Kjell N

Re: RUGBY Typ 615 , fra 1930

InläggPostat: 27 apr 2012, 23:09
av S-V L44
På tal om motorer av Continental's fabrikat, så är Massey-Ferguson's traktor "Grålle" (eller "Gråsugga" som vi brukade kalla dem i Skåne) av den tidiga modellen TE20 från 1947 och möjligen även del av 1948, kanske ett av de vanligaste fordonen idag som har denna motorleverantör.
Men Continental har varit stor leverantör till en mångfald av fordonstillverkare.
Wikipedia listar en hel del här http://en.wikipedia.org/wiki/Continental_Motors_Company , men inte alla då varken Durant eller Rugby finns med på listan över lastbilsfabrikat även om dessa nämns i texten. Dessutom vet jag att även Diamond T, Mack och Stewart använde Continental-motorer i vissa lastbilar.

// Kjell N

Re: RUGBY Typ 615 , fra 1930

InläggPostat: 29 apr 2012, 22:28
av S-V L44
Jag såg att Kent Ho ( http://kent.hortlund.se/ ) hade instruktionsmanualer till två 1928-års Rugby till salu. Sök under "Litteratur".
Det fanns både en för en fyrcylindrig Commercial Model X och en för en sexcylindrig Fast Mail.
Inga billiga böcker, men i alla fall.
Nu är kanske just instruktionsböcker ofta inte så informativa kring detaljer som man kan behöva vid t.ex. renoveringar, utan det man då möjligen behöver allra mest är nog reservdelskataloger.

// Kjell N