Sida 1 av 1
Bromstrummor

Postat:
16 jan 2011, 01:18
av Scania-Tom
Hej!
Det sket sig på besiktningen för andra gången i rad. Blev pulserande broms på löpens ena sida och dålig bromsverkan på den högra.
Visserligen inte så farligt för att ha stått still i 15 år men ändå...
Söker nu efter bromstrummor 5" till det tidigare chassienumret. Helst nya men även svarvade eller om det finns någon i Värmland
som svarvar bromstrummor. Skall vara till en Scania LS141-79.
Mvh Tom
Re: Bromstrummor

Postat:
16 jan 2011, 17:39
av Eddie
Kör till en släp/lastbilsverkstad och få dina befintliga trummor svarvade, det brukar inte vara så dyrt.
Man vet ju inte om dom begagnade trummorna också är ovala/pulserande.
Är det en verkstad som kan släcka besiktnings anmärkningar desto bättre, samma pris som SBP men enklare.
Har fått det gjort både på veteranare och yrkesfordon, och har inte tyckt att det varit så dyrt, men då har jag tagit loss navet ifrån axeln själv. Dom vill helst svarva med nav, trumma och hjul ihop.
Om det är ett nyare fordon så kan det räcka med att lossa hjulbultarna, göra rent fälgytorna och navytan, sedan spänna fast hjulet enligt anvisningarna för att bli av med pulseringen. Detsamma om du spänner några muttrar med högre moment än andra muttrar.
Men detta kan inte ske på din bil eftersom du har kon muttrar med säte på hjulbultarna. Men om du spänner dom inre kon muttrarna ojämnt så kan du få pulserande broms även på en ny trumma.
Med andra ord, mindre jobb, kanske samma kostnad med att svarva dom befintliga trummorna.
Men glöm inte att smörja upp bromsbackarna riktigt. Ankarbultarna och rullarna måste gå lätt alla backarna och på båda sidorna för att få ett jämnt och bra resultat.
Re: Bromstrummor

Postat:
18 jan 2011, 00:07
av Scania-Tom
Här i Sunne verkar det som om det inte finns någon sån svarv. Får leta vidare. Först ska jag köpa en indikatorklocka med lång pinne på så den räcker in i bromstrumman så jag kan se om det blir någon skillnad när jag tagit bort trumman och rengjort anliggningsytorna. Borde inte vara dåliga trummor bara rost då denna lastbilen bara gått mellan bilprovningen och hem till åkaren. Där togs motorn ur för att sättas i en annan bil. Sen blev den stående i 15 år innan jag köpte den. Så det borde inte behövas att svarvas på dessa trummor.
Hursomhelst, isär ska det i alla fall.
Mvh Tom
Re: Bromstrummor

Postat:
19 jan 2011, 21:59
av Eddie
Kan vara så att t.ex. endast en bromsback rör sej i ena hjulet därav pulseringen.
Re: Bromstrummor

Postat:
19 jan 2011, 22:58
av Scania-Tom
Jo, det kan säkert vara så. Den har som sagt stått i 15 år så nåt skit ska det väl vara...
De andra axlarna bromsade dock jämnt, visarna parade sig med varann!

Re: Bromstrummor

Postat:
19 jan 2011, 23:35
av Reid Hulting
När bilen stått i 15 år så har det bildats rost och andra avlagringar i bromstrummorna som slits bort när du kör några mil med bilen, men förmodligen har du kört med boggiehjulen lyfta, som även jag och andra gjort av gammal vana, så där finns avlagringarn kvar när du kommer till besiktningen, med det resultat som du beskriver. Numera kör jag med boggien nere några mil, och bromsar lite extra för att alla bromsar skall få slita in sig när en boggiebil har stått länge innan innan besiktning. Det kan vara en enkel lösning. Jag har iallafall haft mindre besiktningsproblem med boggiebromsarna efter att jag börjat göra så.
Hälsn. Reid.
Re: Bromstrummor

Postat:
06 feb 2011, 01:53
av Scania-Tom
Hej!
Har varit i verkstaden idag och demonterat bromsarna på löpen.
På höger sida var det en fastrostad bromsback som ställde till det. Bara att värma loss och smörja upp.
Men på vänster sida fann jag inget direkt fel, kanske lite rost mellan trumma och nav tog bort detta och
sen är det bara att hoppas att det går igenom besiktningen. Trummorna var nog inte så bra att de går att svarva.
Verkade vara en stor kant i dom så det blir inte så mycket kvar av dom om de ska svarvas.
Mvh Tom
Re: Bromstrummor

Postat:
06 feb 2011, 10:24
av herrstina-
Pulserande bromsar kan vara ett mysterium, även om allt ser bra ut kan det finnas tröghet i ankarbultar eller rullarna på backen som påverkar.
Bara skillnaden mellan varma och kalla bromsar kan vara dramatisk.
Ibland kan det räcka att vrida trumman lite i förhållande till navet, det är extremt viktigt att inget skit eller rost finns mellan nav och trumma,spänn trumma och hjul med moment smörj med kopparpasta mellan trumma och nav.
Nu ska jag ge mig ut på djupt och oprövat vatten, jag hoppas att bilprovningens representant(er) förlåter mig.
När det gäller att svarva slitna trummor har jag en idé. Förr hade man ofta ett spännband runt trumman, syftet var att minska risken för bromsskrik men samtidigt har det ju en "sammanhållande" verkan. Monterar man motsvarande band på trumman borde man kunna tangera min måttet utan fara så länge det handlar om boggiehjulen, där är det fråga om låga bromskrafter och marginell värmeutveckling.
Det blir ändå viktigare att svarva trumman på navet om man exprimenterar med spännband.
Stina.
Re: Bromstrummor

Postat:
15 feb 2011, 00:02
av Scania-Tom
Hej!
Har varit och besiktat ännu en gång. Har fortfarade en tvåa kvar att åtgärda. Den med ojämn bromsverkan är kvar. (höger)
Konstigt eftersom att jag trodde att jag åtgärdat det felet. Nu blir det att svarva trummorna och montera in ÖD-belägg.
Nya finns tyvärr inte att köpa längre (art.nr 176061) om man som jag har det gamla ch.numret. Någon som vet min-mått på
trummorna vid eventuell svarvning?
Har i alla fall fått bort pulseringen på vänster broms. Alltid något!
Mvh Tom
Re: Bromstrummor

Postat:
15 feb 2011, 08:31
av Anders Ason
Pulserande bromsar kan även bero på att lagringarna för nockaxeln är slut, för stort glapp kan ge självsvängning.
Är ändå trumman borta så bör lagringar och packbox bytas om det glappar. Då är det också viktig att smörjkanalerna rensas upp då gammalt torrt fett kan bli mycket hårt. Här finns smörjnipplar som kanske lätt glöms vid service.
Re: Bromstrummor

Postat:
15 feb 2011, 10:45
av Kjell T
Här kommer mått på en typ av bromstrummor för Scania.
Diameter nominellt 412,75mm . För överdimensionsbelägg 417mm. Max diameter efter bearbetning 419mm. Kassationsgräns 421mm. Ytfinhet vid bearbetning Ra 2,5 . Max radialkast (ovalitet) , lös trumma 0,2mm och på bil 0,4mm (from vissa chasinummer med centrering av trumma mot navflänsen är det 0,1mm resp. 0,25mm)
En möjlig lösning vid svarvade trummor och standard tjocklek på beläggen är en plåt emellan belägg och bromsback.
Re: Bromstrummor

Postat:
18 feb 2011, 08:33
av Scania-Tom
Ok. Tack!
Köper jag 30 st bromstrummor så kan Rydahls i Karlstad få tag på dom. (nytillverkning)
Men vad ska man med 30 st bromstrummor till?
Mvh Tom
Re: Bromstrummor

Postat:
18 feb 2011, 09:01
av Anders Ason
Vet inte om jag läst precis allt i tråden men ...
i jakten på bromstrumma så blir det en stark begränsning på utbud om du enbart går på bilmodell. Samma trumma finns säkerligen på en massa olika biltyper. Min bil LBS85 ex. vis ha samma chassi (lastar 13 ton) som 110 och 140 bilar och har då förmodligen även samma trummor. Man skulle ju också kunna tänka sig att alla sex trummor är likadana - men så är det inte. Framaxeln har sin trumtyp, liksom driven och stödaxeln - tre olika på samma bil.
Bättre är nog att gå på reservdelsnumret som i mitt fall på stödaxeln är 175 929 och kanske någon med tillgång till Scanias reservdelsdatabas kan tala om vilka bilar denna trumma finns på? Alternativt att de som har reservdelskataloger på forumet kan hjälpa till?
Det borde rimligtvis drälla av den trumma som du behöver.
Eller kan jag nu ha fel igen?
Re: Bromstrummor

Postat:
02 mar 2012, 13:17
av Rikard
Hej, jag har lita av samma problem, pulserande och ojämn broms.
På Scania i Umeå konstaterade man att den ena (den dåliga/pulserandesidan) bromstrumman har spruckit.
Nu behöver jag en ny (beg.) Scanianumret är 208661.
På LVD.nu (Lastvagnsdelar) så fanns ett stort sortiment med trummor, men enligt deras referenskatalog (pdf) så skulle jag välja mellan tre andra trummor till just min L86:a. När jag kontrollmätte höjden så visade det sig att 208661 ändå stämmer med 198mm höjd.
(Enl. lastvagnsdelar är denna trumma till L/LS/LT 111 och bussarna B/BF 111.)
Någon som vet var jag kan få tag i en dylik?
MVH / Rikard