En stilla undran...

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En stilla undran...

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 01:03

Jag satt en kväll och surfade runt på nätet efter information om Munkedals Bruk, och hittade den här bilden. Det fanns en del lastbilsbilder på den sidan :D

http://www.westlands.se/bruket/images/4131.jpg

Enligt vägverket så ska bilen,EHL232, finnas kvar. Då undrar jag om det är någon här på forumet som kan ha någon aning om var den finns?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Per Thomson » 08 feb 2008, 01:16

Fin bild, mycket patina, nästan som min L76:a :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7384
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 01:31

Arne, chauffören, har också lite patina :wink:
Han hade varit på Bruket i väldigt många år och kört deras olika lastbilar. Nu kommer jag inte ihåg ordningen på dem men en Scania L50, en N7 boggie kommer jag ihåg förutom FB86:an. De hade till och med ett eget disellok på bruket för att dra upp godsvagnar till stationen.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En stilla undran...

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 08:45

Stellan Johansson skrev:Jag satt en kväll och surfade runt på nätet efter information om Munkedals Bruk, och hittade den här bilden. Det fanns en del lastbilsbilder på den sidan :D

Bild

Enligt vägverket så ska bilen,EHL232, finnas kvar. Då undrar jag om det är någon här på forumet som kan ha någon aning om var den finns?

/Stellan


    Ursäkta att jag visar bilden i stället för länken. Är inte bilen ganka ovanlig? /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 14:15

Jo här kanske men i England var den ju upphöjd till "Gud" med både 2,3 och 4 axlar.

Vet inte F85:an transporterade men balkarna lutar ju utåt. Man brukar ha en kätting tvärsöver som håller emot trycket. Det har jag då sett att man hade förr.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 15:18

Lars-Gunnar skrev:Jo här kanske men i England var den ju upphöjd till "Gud" med både 2,3 och 4 axlar.

Vet inte F85:an transporterade men balkarna lutar ju utåt. Man brukar ha en kätting tvärsöver som håller emot trycket. Det har jag då sett att man hade förr.

Lars-Gunnar :)


    Grus! Tyvärr blir nog varenda äldre grusbil så där i flaket efter ett tag, mer eller mindre och har de fästen för tvärskedjor så används de sällan. Nyare grusbilar har ju inte spontat virke i lemmarna. Min egen har klarat sig bra men virket är utbytt till plyfa och de kedjefästen som finns i varje sektion har jag inte använt. Fästena syns i mitten av överkanten på varje lem. En av orskerna till varför de inte används är att det kan vara besvärligt - när man kommer fram med lasset visar det sig att det är bättre att tippa åt sidan (och det är inte alla nyare bilar som kan det!)

    Bild

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: En stilla undran...

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 15:32

Stellan Johansson skrev:Jag satt en kväll och surfade runt på nätet ...
/Stellan


    Här är brukets gamla brandbil. Kolla även Taunusen o TELEverkaren. Sprutan är väl förstås en ALBIN? Bilden måste vara tagen efter 1960 och med avseende på Taunusens "skrynkliga" sida runt 60/70 eller senare. Lite förvånande möjligen att brandbilen inte ser ut att ha någon radioanläggning. För visst är det väl den TAUNUS-modell som kom 1960?

    Bild

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: En stilla undran...

Inläggav Anders Roger Larsson » 08 feb 2008, 18:21

    För visst är det väl den TAUNUS-modell som kom 1960?

    /Anders


Visst är det en Taunus P3 som kom som 1961 års modell och fanns kvar tills Taunus V4 kom som 1965 års modell. Taunus P3 är fö en av mina favoritbilar. Har haft tre stycken, en var av TS-modell med en mycket snygg inredning. Taunusen på bilden är fö av den mer sällsynta fyra-dörrars. Mer onödigt vetande om just Taunus P3: den första kombimodellen hade bakljusarmaturen något före sin tid monterad i takets överkant. Senare kom bakljusen på kombimodellen på ett mer konventionellt sätt i bakskärmen...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 18:22

De behövde ingen radio i brandbilen. Den stod i garage uppe vid verkstaden inom området, och bemannades av brukets egen personal. De flesta större företag på den tiden hade eget brandförsvar. Helt klart är sprutan av märket Albin, och mitten av -60 talet ligger nog nära sanningen.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En stilla undran...

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 20:12

Roger Larsson skrev:
    För visst är det väl den TAUNUS-modell som kom 1960?

    /Anders

Visst är det en Taunus P3 som kom som 1961 års modell och fanns kvar tills Taunus V4 kom som 1965 års modell. Taunus P3 är fö en av mina favoritbilar. Har haft tre stycken, en var av TS-modell med en mycket snygg inredning. Taunusen på bilden är fö av den mer sällsynta fyra-dörrars. Mer onödigt vetande om just Taunus P3: den första kombimodellen hade bakljusarmaturen något före sin tid monterad i takets överkant. Senare kom bakljusen på kombimodellen på ett mer konventionellt sätt i bakskärmen...


Jag har åkt med en Taunus som på bilden. Den var rena gungbrädan. I allfall var den mjuk i fjädringen och åka på grusväg med den annat än på asfalt. :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Åkarns Kalle » 08 feb 2008, 20:18

Hej Stellan du frågar vart EHl232 finns. enligt bilregistret finns den hos en
privatperson i Strömstad

EHL 232,LB,Volvo FB86-38 S, BLÅ,1970, AVST 860129
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 20:32

Hmm...den finns kvar och är avställt...hmm :D

Jag är lite extra svag för just FB86:an. Det var två bilspeditionsåkare i Uddevalla som hade var sin i början av -70 talet, båda bilarna med otroligt länga flak för att slippa släp. Men just en tippbil skulle vara behändig när man håller på med annan veteranverksamhet också.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Micke Lund » 08 feb 2008, 20:33

Stellan. Ring och fråga om den är till salu :)
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Re: En stilla undran...

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 20:35

Roger Larsson skrev:
    För visst är det väl den TAUNUS-modell som kom 1960?

    /Anders

Visst är det en Taunus P3 som kom som 1961 års modell och fanns kvar tills Taunus V4 kom som 1965 års modell. Taunus P3 är fö en av mina favoritbilar. Har haft tre stycken, en var av TS-modell med en mycket snygg inredning. Taunusen på bilden är fö av den mer sällsynta fyra-dörrars. Mer onödigt vetande om just Taunus P3: den första kombimodellen hade bakljusarmaturen något före sin tid monterad i takets överkant. Senare kom bakljusen på kombimodellen på ett mer konventionellt sätt i bakskärmen...


    (Ja, jag vet , jag vet....Off Topic!

    Ursäkta alla ordningsmän att denna tråd nu avviker något från ämnet (ska skärpa mig - senare): jag vil bara säga att jag känner starkt för denna Blixt Gordon inspirerade modell. Den som kom efter hade inte alls lika spännade formgivning. Kombin med baklysena i överkant ställde till bekymmer i det svenska rättsväsendet - det var föbjudet. Bakljus skulle sitta högst 40 cm över marken, bussarna med plåt o ljus i taket fick ha lampor även nertill. Stort bryderi uppstod och det löstes senare (tror jag) med någon slags dispens - FORD kunde ju inte bygga om hela modellen.
    (Men det gjorde man efter något år som du skriver, baklysena åkte ner, synd. Dispensen var möjligen tidsbegränsad).
    Själv hade mycket jag kontakt med vår firmabil som var föregångaren, en TAUNUS -59 kombi, en svensk Cromvicke!

    61:an med den karakteristiska formen är en av mina favos.

    Ja , det var vad jag hade tänkt skriva om TAUNUSen om det hade varit OK att lägga in det här.

    /Anders)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 20:36

Man kan väl kalla en kombi för lastbil light, då platsar den. Dessutom är den ju historisk nu :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst