Sida 1 av 2
generator delar till scania regent -1951

Postat:
14 okt 2009, 20:07
av volvo240flak
hejsan, jag undrar om nån vet vart man kan få tag på t,ex kol till generatorn till en regent från 51.
d sitter en skakfyra i den, är allment intreserad utav alla information om regenterna:)
¨


Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
15 okt 2009, 01:01
av S-V L44
Jag vet inte var man kan få tag på kol till generatorn, men det bör nog inte vara alltför svårt att finna förutsatt att du vet vad du har för grejor i bilen.
Däremot är det en hel del som inte "stämmer" riktigt med din epa eller A-traktor.
För det första är din bil som du också skriver en fyrcylindrig modell, så det kan inte vara en Regent utan en Drabant.
Den första modellen med ett sådant utseende som din bil har kallades för L10 tillverkad mellan 1944-46, därefter blev modellbeteckningen 2L10 mellan 1947-49. Bilarna hade D402 förkammardieselmotorer eller B402 om de var bensindrivna. Dessa modeller kallades nog aldrig Drabant.
Den efterföljande modellen tillverkad mellan 1949-53 kallades L40 och hade en direktinsprutad D420 (oftast D422) motor. Denna modell började kallas Drabant.
Motorerna var båda på 5.65 liter och hade identisk slaglängd och cylinderdiameter samt en effekt av 90 hk.
Växellådan var i standard fyrväxlad och helt osynkad. Tillsatslåda fanns som tillval åtminstone till 2L10 och L40.
L10 hade ett klenare chassi och smalare spårvidd.
Det något kraftigare chassit som sedan itroduerades var i princip identiskt på 2L10 och L40.
Modellen som sedan introducerades 1953 och levde kvar fram till 1960 kallades L51 Drabant
Vi har dock i en annan tråd hört talas om att det kanske skulle funnits en Scania-Vabis L50 (inte Scania L50 som ju är en helt annan bil) som inofficiellt skulle introducerats före L51, men vi har väl inte riktigt kommit till någon klarhet i detta. I så fall borde den tillverkats 1952-53.
L51 hade en 6.23 liters D440 (oftast D442) direktinsprutad dieselmotor på 100 hk.
Växellådan blev femväxlad och synkroniserad. Tillsatslåda fanns som tillval.
Chassit på L51 är kraftigare än tidigare modellers, och i princip är det inte mycket mer än vissa karossdelar som är kompatibla med de äldre vagnarna.
Jag kan inte se regnumret på din bil och därmed inte få fram bilens chassinummer men av filmen ser jag att framhjulen är 10-bultade.
L51 hade 10-bultade hjul, medan L10, 2L10 samt L40 hade endast 8-bultade hjul ( i sammanhanget kan ju nämnas att de sexcylindriga bilarna från sent 40-tal (L20) och tidigt 50-tal (L60) hade 10 bultade hjul.), så din bil bör vara en L51 Drabant.
Därmed är årsmodellen på din bil nog inte 1951 utan snarare 1953-1954 eftersom huvlåsen i alla fall är av den äldre varianten.
Nyströmhytten ser också ut att vara tillverkad vid ungefär samma tidpunkt, dvs. runt 1953-54.
Ratten är däremot alldeles för ny (på 1951 års modell var den t.ex. fyrekrad), en del instrument är nya, mm., mm..
Det är mycket vanligt att man ser hopkok av delar eftersom få egentligen vet att det kan vara så stora detaljskillnader på de olika modellerna, så när man köpt nya eller begagnade grejor har det kanske visat sig att det inte passat direkt och då har man hellre byggt om snarare än att hålla sig till original. De klenare chassikomponenterna i de tidigare bilarna gick kanske sönder så man bytte ut dem till kraftigare efterhand.
Så din bil kan vara en 1951:a men de är i så fall långt ifrån original för årsmodellen.
Man ser också ofta i gamla registreringshandlingar att besiktningsmännen kanske lyssnade mer till den som byggt om fordonet till epatraktor eller A-traktor och då blev årsmodellbeteckningen ibland felaktigt inskriven i reghandlingarna. Jag har sett flera exempel på detta att chassinumret inte stämmer med den angivna årsmodellen, i synnerhet just på epa- eller A-traktorer.
Åter till generatorn, jag tror att det är viktigt att du kollar exakt vad du har för märke och modell eftersom det kan skilja en del. Det enklaste är kanske att byta ut hela generatorn snarare än att leta efter reservdelar som verkligen passar?
// S-V L44
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
15 okt 2009, 09:50
av Anders Ason
Vilken info S-V L44, mycket intressant! Är verkligen imponerad av din ordning på fakta. Det som du verkar kunna, eller tar reda på är mycket värdefullt. Modellfloran och varianterna har varit så rikliga genom åren att kanske inte ens Scania kan hålla reda på dem?
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
15 okt 2009, 18:22
av Lars-Gunnar
Ja, S-V L44 är detta forums Scaniaexpert. Snart vågar man väl inte säga att en bil är en L71:a och sedan få på skallen med att det är en Regent. Nej, skämt åsido, bara bra om man blir rättad.
Men, du S-V L44 fortsätt i samma stil. Du är så värdefull i att bena ut det här med Scania-Vabis modellprogram för det är en riktig mardröm för oss andra. Alla motorbeteckningar och modeller och årgångar. Tur vi har dig.
Lars-Gunnar som ger tummen upp!
Ps. Undrar vem som är detta forums Volvoexpert? Ds.
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
16 okt 2009, 21:43
av Claes-Göran
Hej. Är det en sådan generator du har i din Scania??
MVH CG
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
16 okt 2009, 21:58
av S-V L44
Det var smickrande synpunkter dom Anders Ason och Lars-Gunnar framfört.
Man tackar ödmjukt, men jag tror nog att Scania vet mest om sina forna fordon i alla fall.
Om ni tycker att Scanias modellprogram är en "mardröm" så tycker jag att Volvos är än värre.
Titta bara t.ex. på Volvos Rundnosar som tillverkades mellan 1938-1955. Där kan man verkligen inte se någon större skillnad genom att bara betrakta en bil på ett fotografi. Karossen, om man nu kan kalla skärmar och motorhuv för kaross, ser ju nästan identisk ut genom alla åren och för alla de sju-åtta olika modellerna som omfattade bl.a. LV120, LV130, LV140, LV150 samt L220, L230 och L245.
Sedan tillkommer ju en bokstavskombination såsom t.ex. D, DT, DS, LT, T eller K, TX. Z, XLF, XS, ZX, V, S och allt vad de kan heta. Detta sätter ju riktigt myror i huvudet på en.
Visserligen hade Scania ofta också en bokstavskombination i sitt modellprogram på sent 40-tal och tidigt 50-tal såsom t.ex. M, L, HS, S5, A, SS, E, etc., men de är ändå lite lättare att klura ut även om jag inte sett någon officiell förklaring.
// S-V L44
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
16 okt 2009, 22:10
av Anders Ason
Det var bättre på Vikingarnas tid 
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
16 okt 2009, 22:16
av BURTRÄSKARN
Anders Ason skrev:Det var bättre på Vikingarnas tid 
Ja eller ändå bättre på titanernas

Allt enligt asatron

Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
16 okt 2009, 22:34
av Anders
Ja, eller när Karl XII var Regent och hade rejäla Drabanter!

Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
17 okt 2009, 06:22
av Thomas Almen
Anders Ason skrev:Det var bättre på Vikingarnas tid 
Fast Streaplers var bättre

Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
17 okt 2009, 20:53
av Lars-Gunnar
Anders skrev:Ja, eller när Karl XII var Regent och hade rejäla Drabanter!

Detta som du skrev Anders var himla fyndigt och helt rätt samtidigt. Det är det jag vet, här huserar folk med huvudet på skaft!
//Lars-Gunnar

Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
17 okt 2009, 21:06
av Anders
Lars-Gunnar skrev:Anders skrev:Ja, eller när Karl XII var Regent och hade rejäla Drabanter!

Detta som du skrev Anders var himla fyndigt och helt rätt samtidigt. Det är det jag vet, här huserar folk med huvudet på skaft!
//Lars-Gunnar

De flesta andra brukar mest klaga på att jag har fruktansvärt dålig humor
Anders
[Hur ser man att en bil kommer från tyskland?
Det german inte!

]
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
30 nov 2009, 22:11
av S-V L44
Volvo240flak efterlyste lite mer information kring sin Scania-Vabis L51:a.
Jag har nu efter en del efterforskningar lyckats få fram mer uppgifter kring hans TR-registrerade bil.
Bl.a. visar det sig att chassinumret är alldeles intill denna lastbil
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... k_1953.jpg Då är det en av de kanske fem-tio äldsta existerande L51:orna som Volvo240flak har.
Det visar sig också att årsmodellen är felaktigt införd som 1951 i Transportstyrelsens Fordonsregister.
Detta bör ju vara helt omöjligt eftersom L51:an introducerades först våren 1953.
Tilläggas kan att traktorn nyligen lagts ut till försäljning på Blocket
http://www.blocket.se/stockholm/Scania_ ... ?ca=11&w=2 Eftersom det är en Scania-Vabis L51 så är det ingen Regent utan en Drabant, men det har vi ju kunnat konstatera tidigare.
// S-V L44
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
16 jan 2010, 19:18
av Bysmeden
Vem har tillverkat hytten, notera dörrhandtagets placering, syns mycket tydligt i en annan tråd. Åtminstone jag har aldrig sett en sådan hytt
Re: generator delar till scania regent -1951

Postat:
16 jan 2010, 21:52
av Lars-Gunnar
Bysmeden skrev:Vem har tillverkat hytten, notera dörrhandtagets placering, syns mycket tydligt i en annan tråd. Åtminstone jag har aldrig sett en sådan hytt
Det är en Gösta Nyström hytt. Han hade sin verksamhet i Umeå. Vägförvaltningen har/hade flera S-V:isar med GN-hytt. Kanske du har sett dem på någon bild från något Veteranbils rally?
Lars-Gunnar
