Scaniaratt sökes

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scaniaratt sökes

Inläggav Terminalen » 09 apr 2007, 13:30

Hej alla läsare. Jobbet med Kalmar Terminal rullar på, på webbsidan, under knappen AKTUELLT finns en länk till ett nytaget foto.
Jag söker en ratt, Scania, satt på bl.a. L o LB 76 1968 - 70 kanske ännu flera modeller., färg helst vit, men även grå eller svart går bra.
L. Persson Kil
070-314 10 38
Terminalen
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 apr 2007, 20:35
Ort: Kil

Ratt-debatt.

Inläggav Bo Norvinge » 18 maj 2007, 18:42

Jag önskar efter denna efterlysning av ratt inflika med uppmaning till debatt.
Ämnet hör kanske hemma under kategori ”Allmänt veteransnack” men är ändå en slags efterföljning till ovanstående inlägg.

Jag och Lennart Persson har haft ”intern” e-postväxling vid sidan av ett otal telefonsamtal med Jan Johansson för att utröna skillnaden mellan de olika rattarna då det verkar vara en Vit Volvo bussratt som ska sitta i "Terminalen".

Visst, Scanias var vita eller grå och Volvos var svarta.
Frågan är inte riktigt så ”svart eller vit” bokstavligt talat.

Vår uppfattning är att Scania 58-74 och Volvo ??-77 hade samma tillverkare av rattarna vilken för oss i dagsläget är okänd.

För att börja med en sammanfattning över tillverkarens tre-ekrade rattprogram som så här:
Scania-Vabis 1958-68 = Vit ratt.
Scania 1968-74 = Grå ratt.
Volvo ??-77 = Svart ratt.
Volvo buss = Vit ratt.

Som brukligt så passar inte en Scaniaratt i en Volvo och vice versa.
En konstaterande är att muttern till Volvons lossas med 32: ans hylsa och Scanians med en betydligt större hylsa. Har jag fel?
Det bör således vara en viss synlig skillnad mellan rattarnas innanmäte som kan vara bra att veta om man har en obestämbar ratt liggandes i lager.

En annan reflektion är att ratten i en Kockums bergtruck är svart. Den borde ju vara grå då trucken är bestyckad med en Scania DS-motor.

Fläta gärna på detta inlägg och kom med egna reflektioner, analyser, teorier eller rena fakta så kanske Vi till slut kan komma till klarhet i detta fall till gagn för framtida renoveringar.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster