Gummibälgar/Dammskydd

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Cliff Ellingsworth » 28 feb 2009, 20:21

Någon som vet var man kan få tag på olika storlekar på gummidamasker / bälgar / drivaxelbälgar av större storlek än till vanliga bilar? Allt av intresse :D
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Anders Ason » 28 feb 2009, 20:51

Cliff Ellingsworth skrev:Någon som vet var man kan få tag på olika storlekar på gummidamasker / bälgar / drivaxelbälgar av större storlek än till vanliga bilar? Allt av intresse :D


    En sak som jag gjort ett antal gånger är att med mig den trasiga damasken (eller annan svårfångad del) till BILTEMA och jämföra. Många modeller ligger öppet (utan emballage) och man kan då jämföra direkt. Har bl a funnit damasker o framhjulslager (till personbil på detta sätt)

    Det du behöver är ju lite större grejer och då får det väl bli traktor-/maskinfirmorna i stället.

    I bland lyckas det och i bland inte.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Per Thomson » 01 mar 2009, 18:42

Cliff, Anders tips är bra.
Min kontakt när det gäller service på min personbil visade mig en katong med diverse dammasker och där fann jag en perfekt dammask till växelspaken mot golv till min S-V L76:a. Kolla vilka diametrar det skall var i respektive ände och meddela mig så lovar jag att kolla i hans sortiment.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav BURTRÄSKARN » 01 mar 2009, 19:13

Det finns också en mycket bra produkt om man vill laga eller tillverka egna gummiprodukter som heter limmar&tätar och den säljs av wurth.Den är svart och blir precis som gummi när den stelnat,har själv använt den flera gånger,bla till växelspaksdamasker som ofta är alldeles sönderspruckna,men även gjort pedalgummin.Enda nackdelen är att man blir svart överallt, men det får man inpå :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Cliff Ellingsworth » 01 mar 2009, 19:39

Per Thomson skrev:Cliff, Anders tips är bra.
Min kontakt när det gäller service på min personbil visade mig en katong med diverse dammasker och där fann jag en perfekt dammask till växelspaken mot golv till min S-V L76:a. Kolla vilka diametrar det skall var i respektive ände och meddela mig så lovar jag att kolla i hans sortiment.


Kanon,jag kollar upp diametern på måndag och återkommer. Jag glömde att nämna att det är till min Focokran, dvs dammskyddet till lyftcylindern.
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Cliff Ellingsworth » 01 mar 2009, 19:41

BURTRÄSKARN skrev:Det finns också en mycket bra produkt om man vill laga eller tillverka egna gummiprodukter som heter limmar&tätar och den säljs av wurth.Den är svart och blir precis som gummi när den stelnat,har själv använt den flera gånger,bla till växelspaksdamasker som ofta är alldeles sönderspruckna,men även gjort pedalgummin.Enda nackdelen är att man blir svart överallt, men det får man inpå :lol:


Tack för tipset, vid närmare eftertanke så har jag visst kundnummer hos Würth :D
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav herrstina- » 01 mar 2009, 21:41

Det finns ju ganska kraftiga damasker på en del av Z-liftens kolvar, kanske någon som passar. Dessutom kan jag intyga förträffligheten hos Limmar o Tätar, det sitter på händerna i 14 dar. Man kan ju laga en trasig damask, men knappast bygga en.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Cliff Ellingsworth » 02 mar 2009, 13:39

Per Thomson skrev:Cliff, Anders tips är bra.
Min kontakt när det gäller service på min personbil visade mig en katong med diverse dammasker och där fann jag en perfekt dammask till växelspaken mot golv till min S-V L76:a. Kolla vilka diametrar det skall var i respektive ände och meddela mig så lovar jag att kolla i hans sortiment.


Bälgen är 130 mm i botten och 55 mm i toppen, hoppas det kan hjälpa :D
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Per Thomson » 03 mar 2009, 21:33

Har nu besökt min kontakt och kollat dimensionerna. Bottendiameter 120 och toppdiameter 20. Längd i veckat normalläge, ca 150. Pris 190:-.
Enligt min kontakt är det inga problem med måtten 130/55 då gummit är mycket elastiskt, han visade ett verktyg för att öppna lilla hålet till minst lika diameter som det stora för att dammasken skall kunna krängas över det som skall skyddas.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Cliff Ellingsworth » 04 mar 2009, 16:55

Tack till Per, men tyvärr kommer det inte att funka med den lösningen. Jag behöver dessa diameter pga friktion i samband med själva lyftet av kranen.
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav ScaniaLBS80 » 12 maj 2009, 01:34

Hej Per!
Var kan jag få tag på växelspaksdamask till min N 86:a?
Är det du som har alias SV L76 på Tradera, vill jag att du kontaktar mig.
ScaniaLBS80
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:04
Ort: Lur

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Per Thomson » 12 maj 2009, 08:53

ScaniaLBS80 skrev:Hej Per!
Var kan jag få tag på växelspaksdamask till min N 86:a?
Är det du som har alias SV L76 på Tradera, vill jag att du kontaktar mig.


L76:a på tradera, nej det är inte jag, däremot hade jag en LS76:a traktorreggad på blocket för en väns räkning och den finns nog kvar än. Samtliga som kom och tittade på den förväntade sig en bättre hytt :(

Växelspaksdamask: Jag vet inte hur damasken till N86:an ser ut, är den rund eller rektangulär? Om den ej är rund och du inte får napp här blir det nog till att besöka diverse lastbilsskrotar. Var bor du? Om den är rund så borde mitt tips ovan kunna fungera.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav Cliff Ellingsworth » 13 maj 2009, 07:54

Damaskus Maskinskydd i Handen, Sthlm, Anläggarvägen 2, 08 556 505 20/ http://www.damaskus.se

Dom har mycket på lager med gamla formar, så det är möjligt att det finns! Ta bara måtten på din gamla damask och ring eller maila till dom. Jag har köpt av dom tidigare och blev verkligen nöjd :mrgreen:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Gummibälgar/Dammskydd

Inläggav ScaniaLBS80 » 28 maj 2009, 15:22

Tack för tipsen!
ScaniaLBS80
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:04
Ort: Lur


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron