Scania 110

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania 110

Inläggav veteranbilen » 11 okt 2023, 23:52

Söker bränsletank 190l ? Någon som har en skrotad bil och kan tänkas sälja hör av er här.
veteranbilen
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 nov 2014, 22:48

Re: Scania 110

Inläggav Per Thomson » 12 okt 2023, 21:53

Du kommer nog aldrig att hitta en tank på skroten som fungerar. Jag har just en sådan tank från 110:a som sjunger på sista versen. När jag renoverade min bil var jag tvungen att hitta en bättre tank, den jag har nu. Den var också dålig men bättre än den ursprungliga. Från början såg den hel ut men när jag började slipa bort rosten där banden som håller tanken hade varit, så visade det sig att det var hål rätt igenom. Det gick åt en hel del tenn för att få tanken någorlunda i skick men den kommer förmodligen inte att hålla särskilt länge till. Därför har jag skaffat en till likadan tank som jag ska ska förse med en ny botten. Ett alternativt sätt är att rädda gavlarna på en gammal tank och låta göra ett helt nytt svep.

Den här erfarenheten är grundad på flera försök att hitta en användbar tank. Jag känner till en ny tank med samma rymd som aldrig har använts, säljaren begär 3000 kr. Det är inget opris med tanke på vad det kostar att tillverka en ny. Kruxet med den är att den är av modellen som var till 75 och 76:or, alltså en betydligt längre tank med mindre höjd jämfört med 110:ans tank med motsvarande volym.
Surt sa räven . . .
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 110

Inläggav Reid Hulting » 12 okt 2023, 22:21

Hej Per,
den tanken du nämner kan jag vara intresserad av, om ingen av er skall ta den.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Scania 110

Inläggav veteranbilen » 13 okt 2023, 00:29

Ja förstår vad du menar. sitter en plasttank nu på bilen. Men jag är ju lite nördig o vill ha allt i original stil så långt det går. Den bränsletanken som satt innan är förmodligen skrotad av tidigare ägare. Är lite intresserad av måtten på en tank som skulle passa 110. Var på Holmsjö LS och visste inte exakta måtten. Misstänkte att 75/6 tank är annan form på. Jag avstår den tanken. Tack ändå. Som du säger Per.. Ett alternativt sätt är att rädda gavlarna på en gammal tank och låta göra ett helt nytt svep. Skulle ju vara ett alternativ om jag hade en tank.
veteranbilen
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 nov 2014, 22:48

Re: Scania 110

Inläggav gjutarleif » 19 okt 2023, 20:59

Hej "veteranbilen".
Jag renoverar en gammal Vabis 75:a: Jag skaffade en tank, 190 l som jag gjorde iordning och monterade. När jag fyllde diesel inför besiktning visade det sig att tanken läckte. Konstaterade att det var 3 små hål på tankens sida som vänder mot chassiet. Vid ca 60 liter slutade läckaget. Jag demonterade tanken och tömde den från diesel. Provtryckte den och fann endast de 3 hålen. Den tanken kan du få överta. Original var det en 130 l tank som satt på bilen men den var väldigt dålig. Jag gjorde som Tom rekommenderar nämligen att skära bort gavlarna och göra ett nytt svep på 130 l tanken.

Kontakta mej på telefon, 070 6606914 så kan du få bilder och upplysningar om tanken.
Hälsningar Leif Eriksson. Bor i Charlottenberg.
gjutarleif
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:53


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster