Generatorrem

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Generatorrem

Inläggav Matsen » 03 jul 2023, 21:43

Hej!
Jag är ny på forumet och undrar vart man kan få tag på generator-remmar till en Scaniasexa från troligtvis tidigt femtiotal
Har den som drivkälla till ett sågverk, det är dubbla remmar som är ca20mm breda
Skulle även behöva en luftrenare med filter till samma motor, modellen har två luftrenareburkar och jag saknar den ena
Tacksam om det finns nån som kan hjälpa mig
Matsen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jun 2023, 13:55

Re: Generatorrem

Inläggav Per Thomson » 04 jul 2023, 18:09

Tyvärr är det nog svårt att ge ett rätt svar på din fråga. Jag utgår ifrån att det är en 135 hk motor. Även om det skulle gå att få tag i det reservdelsnummer som gällde vid tiden för den här motorn så säger det nog inget om måtten. Det finns flera som tillhandahåller remmar, Olsson i Ellös är en av dessa. Mät omkretsen som behövs. För en viss motortyp kan det förekomma fler olika remmar, man har ändrat utväxlingsförhållande till fläkten eller generatorn så det är bara att prova sig fram.
Luftrenaren kan vara av en standardtyp som passar olika traktorer, kanske också finns hos nämnda företag. Moderna skrotar har förmodligen inga så pass gamla Scania-Vabis delar, ej heller Scania.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Generatorrem

Inläggav Bo Abrahamsson » 04 jul 2023, 21:23

Du har PM-
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Generatorrem

Inläggav S-V L44 » 04 jul 2023, 22:30

Som Per Thomson skrev :
Tyvärr är det nog svårt att ge ett rätt svar på din fråga. Jag utgår ifrån att det är en 135 hk motor. Även om det skulle gå att få tag i det reservdelsnummer som gällde vid tiden för den här motorn så säger det nog inget om måtten. Det finns flera som tillhandahåller remmar, Olsson i Ellös är en av dessa. Mät omkretsen som behövs. För en viss motortyp kan det förekomma fler olika remmar, man har ändrat utväxlingsförhållande till fläkten eller generatorn så det är bara att prova sig fram.

Som Per antydde förutsätter jag också att motortypen som du har är antingen D611, D612, D621, D622 eller D623, dvs. 135 hkr med direktinsprutning.

Reservdelshandböcker (t.ex. No 13, tryckår 1952) anger en rad olika typer av kilrep
Till kylfläkten/generatorn (2 remmar erfordras)
- artikelnummer 10078, med en bältlängd av 1440 mm
till vakuumpumpen (en rem)
- artikelnummer 10077, med en bältlängd av 975 mm
alternativt
- artikelnummer 77291, med en bältlängd av 950 mm

I en gammal motor skall man inte vara helt säker att originaldelar verkligen använts. Därför kan avvikande mätt förekomma i verkligheten.

Remmar kan naturligtvis anskaffas hos många olika leverantörer, men det är viktigt att dels byta båda remmarna samtidigt om man har ett arrangemang med två eller fler parallella drivremmar, och dels att man använder remmar med korrekt profil.
Det finns ett antal olika profiler på drivremmar/kilrep, men Scanias handböcker har inte angivit vilken typ man använt.
Använder man fel remprofil till givna remskivor kan drivningen slira.

Denna hemsida kan kanske ge lite vägledning angående profiler. Profiler, som måste mätas upp om man är osäker. Glöm heller inte att mäta upp remskivehjulen så att man inte blandat olika profiler/profildjup.
https://www.gohlins.se/sv/produkter/for ... repremmar/

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster