av S-V L44 » 31 aug 2021, 11:14
Att köpa ”papper” (dvs. en identitet) från ett annat fordon i syfte att försöka fuska, stjäla, etc. (hårda ord kanske) sig till en ny identitet på ett papperslöst fordon är definitivt ingen god idé.
Ett sådant agerande är olagligt och oetiskt och ska göra fordonet i princip värdelöst om det upptäcks.
Visst, hytter, motorer, komponenter, påbyggnader, etc. kan bytas (och har kanske genom åren bytts en och annan gång), men grundidentiteten och grunddokumentationen för ett fordon skall ändå vara intakt och spårbar.
Använd gärna sökfunktionen uppe till höger på forumsidan, och skriv in t.ex. ”Papper”, så kan du se vad övriga forummedlemmar tycker i liknande ärenden.
Det allra bästa är naturligtvis att identifiera det papperslösa fordonet på ett korrekt sätt.
Ibland kan detta vara jätteenkelt för vissa fordon (t.ex. var fordonstillverkaren har god dokumentation, kända registreringsnummer, känt chassinummer, etc.), men ibland kan det både vara svårt och ta mycket tid leta information om man saknar t.ex. ett gammalt registreringsnummer coh/eller ett chassinummer.
I de flesta fall är det faktiskt inte helt omöjligt att ta fram uppgifter bara man vet hur man söker. Det gäller att försöka vara en bra, strukturerad och målmedveten detektiv. I de fall man verkligen äger ett berört fordon så borde drivkraften vara betydligt intensivare att klura ut relevant information.
Om det verkar hopplöst kan man ju också försöka kolla med tidigare ägare som kanske kan ytterligare uppslag.
Min far hade ett enbilsåkeri och under en period mellan 1964-1969 ägde han en IH Loadstar 1700, därav mitt intresse för modellen.
Jag har skapat en liten Excel-databas som i dagsläget omfattar lite knappt 230 helt identifierade enheter. Sedan har jag ytterligare ett antal hittills oidentifierade fordon som skall läggas in i databasen. Totalt kan det röra sig om 300 berörda ”individer”.
Det är svårt att få fram uppgifter kring det totala antalet Loadstar enheter som sålts här i landet, men det kan kanske röra sig om 500 enheter. En medlem i IH Sweden har nämnt att det fanns 220 kvarvarande IH Loadstar i Sverige 2009. Jag har inte samkört mitt register med deras. Eftersom jag har en hel del skrotade enheter i mitt register så borde det finnas fler enheter som jag ännu inte identifierat.
Det är kanske också värt att notera att de allra flesta av IH:s lastbilschassier avsedda för Europa sattes samman i Norrköping och Malmö. Sammansättningsfabrikerna i Sverige levererade chassin även för övriga Europa. Huvuddelen av chassierna avsedda för den svenska marknaden försågs med svenska hytter/påbyggnader p.g.a. slagprovbestämmelserna, men chassier avsedda för Europa i övrigt fick amerikanska originalhytter. Några ytterst få chassier med amerikanska hytter hamnade av olika anledningar även i Sverige. Jag tror att IH Sweden har tillgång till handskrivna leveranslistor som kan ge vissa ledtrådar, men då bör man känna till chassinumret för att söka vidare.
Jag kan också tillägga att många Loadstar som finns kvar i dagens fordonsregister är f.d. brandbilar. En hel del av dessa har byggts om utan att en ny registreringsbesiktning genomförts och det gör dem därmed olagliga att framföra på allmän väg.
Vissa stunder har jag varit på gränsen att köpa mig en egen Loadstar, men ytterst få exemplar är registreringsbesiktigade med den påbyggnad bilen har idag och än färre har en giltig kontrollbesiktning.
Om du är villig att dela med dig några ledtrådar kring just ditt fordon (t.ex. via ett PM eller om du vill lägga in ett foto i forumet), så med lite tur kanske jag kan hjälpa till att bidra med nya uppgifter för ytterligare efterforskningar.
// Kjell N