International loadstar

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

International loadstar

Inläggav Väring » 29 aug 2021, 11:04

Hej söker papper på ih loadstar någon som vet något ring gärna 0730345714
Väring
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2021, 09:04

Re: International loadstar

Inläggav S-V L44 » 31 aug 2021, 11:14

Att köpa ”papper” (dvs. en identitet) från ett annat fordon i syfte att försöka fuska, stjäla, etc. (hårda ord kanske) sig till en ny identitet på ett papperslöst fordon är definitivt ingen god idé.
Ett sådant agerande är olagligt och oetiskt och ska göra fordonet i princip värdelöst om det upptäcks.
Visst, hytter, motorer, komponenter, påbyggnader, etc. kan bytas (och har kanske genom åren bytts en och annan gång), men grundidentiteten och grunddokumentationen för ett fordon skall ändå vara intakt och spårbar.

Använd gärna sökfunktionen uppe till höger på forumsidan, och skriv in t.ex. ”Papper”, så kan du se vad övriga forummedlemmar tycker i liknande ärenden.

Det allra bästa är naturligtvis att identifiera det papperslösa fordonet på ett korrekt sätt.
Ibland kan detta vara jätteenkelt för vissa fordon (t.ex. var fordonstillverkaren har god dokumentation, kända registreringsnummer, känt chassinummer, etc.), men ibland kan det både vara svårt och ta mycket tid leta information om man saknar t.ex. ett gammalt registreringsnummer coh/eller ett chassinummer.
I de flesta fall är det faktiskt inte helt omöjligt att ta fram uppgifter bara man vet hur man söker. Det gäller att försöka vara en bra, strukturerad och målmedveten detektiv. I de fall man verkligen äger ett berört fordon så borde drivkraften vara betydligt intensivare att klura ut relevant information.
Om det verkar hopplöst kan man ju också försöka kolla med tidigare ägare som kanske kan ytterligare uppslag.

Min far hade ett enbilsåkeri och under en period mellan 1964-1969 ägde han en IH Loadstar 1700, därav mitt intresse för modellen.
Jag har skapat en liten Excel-databas som i dagsläget omfattar lite knappt 230 helt identifierade enheter. Sedan har jag ytterligare ett antal hittills oidentifierade fordon som skall läggas in i databasen. Totalt kan det röra sig om 300 berörda ”individer”.
Det är svårt att få fram uppgifter kring det totala antalet Loadstar enheter som sålts här i landet, men det kan kanske röra sig om 500 enheter. En medlem i IH Sweden har nämnt att det fanns 220 kvarvarande IH Loadstar i Sverige 2009. Jag har inte samkört mitt register med deras. Eftersom jag har en hel del skrotade enheter i mitt register så borde det finnas fler enheter som jag ännu inte identifierat.

Det är kanske också värt att notera att de allra flesta av IH:s lastbilschassier avsedda för Europa sattes samman i Norrköping och Malmö. Sammansättningsfabrikerna i Sverige levererade chassin även för övriga Europa. Huvuddelen av chassierna avsedda för den svenska marknaden försågs med svenska hytter/påbyggnader p.g.a. slagprovbestämmelserna, men chassier avsedda för Europa i övrigt fick amerikanska originalhytter. Några ytterst få chassier med amerikanska hytter hamnade av olika anledningar även i Sverige. Jag tror att IH Sweden har tillgång till handskrivna leveranslistor som kan ge vissa ledtrådar, men då bör man känna till chassinumret för att söka vidare.

Jag kan också tillägga att många Loadstar som finns kvar i dagens fordonsregister är f.d. brandbilar. En hel del av dessa har byggts om utan att en ny registreringsbesiktning genomförts och det gör dem därmed olagliga att framföra på allmän väg.
Vissa stunder har jag varit på gränsen att köpa mig en egen Loadstar, men ytterst få exemplar är registreringsbesiktigade med den påbyggnad bilen har idag och än färre har en giltig kontrollbesiktning.

Om du är villig att dela med dig några ledtrådar kring just ditt fordon (t.ex. via ett PM eller om du vill lägga in ett foto i forumet), så med lite tur kanske jag kan hjälpa till att bidra med nya uppgifter för ytterligare efterforskningar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International loadstar

Inläggav Väring » 31 aug 2021, 14:14

Hej jag har en original diesel med original plåt hytt ,
Dock är ramen kapad bakom hytten men i garaget står ett
Nylackerat ”brandbilschassi utan papper vad göra?
Kanske bättre o ”fuska” och bevara en loadstar än väga in allt
Som skrot
Väring
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2021, 09:04

Re: International loadstar

Inläggav S-V L44 » 31 aug 2021, 15:00

Min far hade en av de relativt sett få dieseldrivna Loadstar som gick här i landet. Den registrerades som 1964-års modell 1964, men bilens chassinummer indikerar att årsmodellen egentligen var 1963. Det kan ha berott på att farsans bil blev förlängd till en hjulbas som inte var "standard".

Beträffande de "svensksålda" bilarna med USA-hytt så ser man detta också på chassinumret (som börjar med FD......). Enligt uppgift lär det ha sålts fem, och jag har även uppgifter på fem bilar, alla modell 1890 (fyra dieslar och en bensinare), men om det var fem så har jag egentligen en bild på en sjätte också.

Jag vet att det kommit in en del importerade exemplar på senare år. Troligen har de flesta kommit in som Nato-surplus från t.ex. Norge eller kontinentaleuropa.
Om dessa inte är importerade på "rätt" sätt så är de nog tämligen svåra att få ursprungskontrollerade och därmed registreringsbesiktigade.

Eftersom ditt exemplar rör sig om en dieselbil skulle jag tippa att chassit antingen är av modell 1700/1750 eller rent av en 1800/1850.

Brandbilen som du har skulle jag säga är med 100 % sannolikhet modell 1600, antingen tvåhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Brandbilen skulle också med 99 % sannolikhet gå att spåra även om det kan ta tid.
Det skulle gå betydligt lättare om man kände till i vilket län, kommun, brandkår, etc. den gjorde sin aktiva karriär.
Chassinumret sitter förutom på en nitad plåtskylt inne i bilen, men numret är dessutom är instansat i en av rambalkarna (enligt uppgift den vänstra). Är bilen nylackad kan det kanske vara svårt att få fram utan att skada lacken.

Oinvigda ögon ser kanske inte skillnaden, men det finns flertalet uppenbara skillnader mellan 1600 och 1700/1800.

Om du PM:ar mig din E-postadress kan jag skicka dig en digital kopia av en svensk instruktionsbok, en svensk försäljningsbroschyr. Detta är totalt cirka 15 MB så det är nog lite stort att lägga in här i forumet.
Dessutom harjag en USA-broschyr avseende modell 1800/1850 och en amerikansk instruktionsbok som jag ännu inte scannat in.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International loadstar

Inläggav flak » 31 aug 2021, 21:44

Om det nu är så att det är en Loadstar som rullat i Sverige så borde det ju finnas spår efter lastbilen som kan luskas rätt på men att ta en identitet från en annan är inte riktigt så det ska gå till, hur kommer det sig att man lagt ner så mycket jobb på en papperslös brandbil?
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: International loadstar

Inläggav Väring » 01 sep 2021, 22:50

Det kommer sig så att jag har en halv ram som aldrig varit reggad
Väring
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2021, 09:04

Re: International loadstar

Inläggav S-V L44 » 02 sep 2021, 14:56

Jag samstämmer i Flaks kommentar.
Det borde gå att leta rätt på brandbilens papper.
Så den bilen/det chassit skulle kunna gå att identifiera, mer eller mindre lätt. Helt omöjligt bör det ju absolut inte vara.

Eftersom bilen dessutom är nylackad måste den ju vara i gott skick.

Samtidigt förstod jag, som du också mycket riktigt nämnt tidigare, att du hade ett chassi med original USA-hytt. Eftersom du nu nämner "halvt" så bör det väl vara en framända.
Eftersom det chassit aldrig varit reggat så är det nog tämligen "kört" förutsatt att du inte har utförlig dokumentation och du eller någon annan gjort en regelrätt ursprungskontroll när fordonet en gång importerades.
Notera att ursprungskontrollen inte följer med fordonet utan måste förnyas vid varje ägarbyte.
Myndigheterna verkar ha skärpt importreglerna nyligen (inte minst ur miljöhänseende), så det är nog mycket svårt att kunna få något som de flesta oinitierade kallar "skrot" ut i allmän trafik framöver om det inte har någon dokumenterad historik här i landet.
Nyimport är en sak, men om grejorna redan finns här, så hindrar det ju inte att man säljer eftertraktade reservdelar hellre än att skicka allt till Stena Metall.
Dessutom har besiktningsorganen skärpt tonen för registreringsbesiktning. Man vill gärna se fordonet före och efter om man har tanke på att göra större förändringar, t.ex. från brandbil till tippbil, biltransport, kran, etc.. Detta är det många som missar, och det kan vara mycket svårare att få fordonet godkänt i efterhand.

Med tanke på USA-hytten förutsätter jag att framändan är en import, sannolikt modell 1800/1850 och troligen med dieselmotor samt hjul av Trilex-typ, etc..
Att försöka kombinera en sådan "kraftigare" bil med ett chassi (eller bakända) från modell 1600 tror jag blir jättesvårt.
Man får kontrollera dimensionerna på rambalkarna, kolla antalet hjulmuttrar på hjulaxlarna, typ av växellåda och bakaxelutväxling är annorlunda mellan dieselmotorerna och bensinmotorerna, etc., etc..

Jag ser ju faktiskt inte framför mig att din nylackade brandbil får agera donatorchassi för skarvning av din framända.
Däremot skulle man kunna tänka sig att flytta över valda komponenter från framändan till ett chassi (med papper) som i övrigt är skrot och göra en ny bil, om än inte i original.
USA-hytten är ju rätt cool.
Skrotade eller skrotfärdiga chassin (med giltiga svenska ID-handlingar) finns det många av runt om i landet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International loadstar

Inläggav Väring » 02 sep 2021, 22:03

Hade väl inte tänkt o skarva ihop en halv 1850 med en hel 1600 eller hur tänkte du nu?
Väring
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2021, 09:04

Re: International loadstar

Inläggav S-V L44 » 03 sep 2021, 11:13

Jag har haft lite svårt att tolka dina intentioner, men det kan ibland vara så att man låser sina tankegångar i en viss riktning.
Jag trodde faktiskt att du var ute efter "papper" till den avkapade framändan för att skapa en "nytt" komplett chassi.
Då hade det varit en utmaning.
Men nu tolkar jag att det snarare var det nylackade brandbilschassit som gällde, och då bör det egentligen vara ganska lätt eftersom bilen sannolikt är svensksåld en gång i tiden.

I så fall är det väl bara att försöka beta av och samla ihop kända ledtrådar t.ex. :
- Registreringsnummer (Saknas uppenbarligen).
- Chassinummer (även delar av numret kan vara användbart). Tidiga modeller fram t.o.m. 1966 började med SB......, 1967-68 förekom chassinummer som började med B...., fr.o.m. 1966-67 fram t.o.m. 1972 började chassinumren med H...... för att sedan 1973-74 avslutas med chassinummer som börjar med CHA.... eller DHA..... 1800-modeller har chassinummer som börjar med FD..... Vissa bilar har av någon anledning också, fått det fullständiga chassinumret kompletterat med ett prefix som börjar med 416060- och senare 106620-, prefix som sällan ses i svenska registreringregister.
- Två- eller fyrhjulsdriven?
- Antal hjulbultar, fem eller sex?
- Motorbestyckning?
- Årsmodellbestämning (man kan betrakta olikheter i karossutförande, dvs. huv, skärmar, etc..).
- Geografiskt område var brandbilen kan ha varit aktiv.
- Man kan också bestämma varifrån påbyggnaden kom.
- Har bilen en Crew Cab hytt eller "vanligt 2-3-mannahytt?
- Är hytten integrerad med övrig påbyggnad?
- Typ av påbyggnad?

Det finns fler detaljer man kan lista upp för att ringa in eller utesluta bilar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International loadstar

Inläggav S-V L44 » 16 apr 2023, 22:35

Jaha, så här blev uppenbarligen slutresultatet av denna lite märkliga historia som vi kunnat följa här i forumet.

https://www.bilsport.se/artikel/albins-tunga-a-traktor

McCormick 1750 - GOR420 - cd4d3576-0f8a-55fe-aca7-ce4e0789e3a1.jpg
McCormick 1750 - GOR420 - cd4d3576-0f8a-55fe-aca7-ce4e0789e3a1.jpg (474.5 KiB) Visad 2799 gånger

McCormick 1750 - GOR420 - a7920971-c647-50a3-9e23-5e4bc48d63b2.jpg
McCormick 1750 - GOR420 - a7920971-c647-50a3-9e23-5e4bc48d63b2.jpg (393.11 KiB) Visad 2799 gånger

Traktorn blev ju onekligen ändå riktigt fin, men den som känner till den ursprungliga bilen med registreringsnumret GOR420 uppmärksammar ju direkt att det var ett helt annat fordon, både utseendemässigt och tekniskt sett.


Inte mycket som stämmer här inte, inte ens fordonsnamnet, men det är tyvärr inte helt ovanligt att många A-traktorer har skum historik, ibland dessutom väldigt mycket skumt, och eftersom myndigheterna också oftast har noll koll så lyckas man få in de klart suspekta fordonen i fordonsregistren.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International loadstar

Inläggav S-V L44 » 18 apr 2023, 11:15

Efter ytterligare en del efterforskningar och bildmaterial på FaceBook, så bör traktorns framända med karossdelar/hytt samt motor komma från en av dessa två Hi-Rangers.

IH Loadstar 1890 - 1965 - Höjdmontage Mastergarage - Eskilstuna.JPG
IH Loadstar 1890 - 1965 - Höjdmontage Mastergarage - Eskilstuna.JPG (52.51 KiB) Visad 2767 gånger

Kanske denna?

IH Loadstar 1890 - 1965 - 01 - Fd Hi-Ranger - Mastergarage - Köping.JPG
IH Loadstar 1890 - 1965 - 01 - Fd Hi-Ranger - Mastergarage - Köping.JPG (351.14 KiB) Visad 2767 gånger

Båda bilarna var likvärdigt färgsatta, men stötfångarna skiljde lite i utförandet, så de kan ha kommit in i Sverige vid olika tillfällen. Jag känner chassinumret på en av dem, men vet inte exakt vilken individ detta var av de två.
Det fanns ett litet gäng bilar med USA-hytt och chassinummer som börjar på FDxxxxx som registrerades i Sverige runt 1965. Åtminstone fyra/fem, kanske t.o.m. så många som sex/sju av bilarna hamnade i Skåne. En av dessa bilar, som f.ö. köptes av Sydferniss i Helsingborg för transport av färg/lack på löstankar, försågs dock med en svenskbyggd Be-Ge-hytt enligt en bild jag har sett på nätet.
USA-hytten var egentligen inte godkänd att användas i Sverige, men dispenser kan kanske ha förekommit.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster