Sida 1 av 1

Starke växellåda

InläggPostat: 24 feb 2021, 13:06
av D 47 A på spåret
Som jag beskrivet i tråd där jag sökte hjälp med att finn packningar till Volvo D 47 A så har vi för avsikt att montera den i ett järnvägsfordon, se länken nedan.
Tillgänglig längd är begränsad så vi kan inte använda växellådan med kraftuttag.
Har någon en måttskiss på en ordinarie utan kraftuttag?
Den bifogade filen visar vårt problem. Får jag mått på tvärsnittet 100 och 200 framför medbringaren är det god hjälp.
Vår D 47 A med växellåda är totalt 1690, det går inte in mellan benen på bromsen.

Passar en vanlig växellåda så vill vi gärna ha förslag på någon tillsalu eller byte.

http://forening.gotlandstaget.se/maj-xc-10/


Med vänliga hälsningar
Jan
070 625 90 60

Re: Starke växellåda

InläggPostat: 24 feb 2021, 16:58
av Per Thomson
Intressant länk, mycket fina verkstadsbilder. :D

Re: Starke växellåda

InläggPostat: 24 feb 2021, 17:54
av Bengt Dahlberg
Kanske enklast att anordna en hydrostatisk drift.

Re: Starke växellåda

InläggPostat: 24 feb 2021, 23:03
av D 47 A på spåret
Hydrostat är för modernt och kostsamt.
Fast vi har blickar mot att använda en Clark 18000 låda. Även med denna så blir en äldre rejäl diesel trångt.
En Cummins 3.3 skulle rädda det hela fast just nu har vi inte ekonomi som räcker till.
Att förlänga ramen är omöjligt inte bara musealt även avstånd mellan axel och koppel får vara max 2 meter. Ett kopplat fordon kan bli avkastat i tvära kurvor.

MVH

Jan

Re: Starke växellåda

InläggPostat: 16 mar 2021, 11:14
av D 47 A på spåret
Hittade nyligen en broschyr på VOLVO Starke som säjer att kraftuttag är standard på Starken.
Så nu kan jag sluta leta efter en utan uttag.

MVH

Jan