HYDRAUTO-SCANRECO

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

HYDRAUTO-SCANRECO

Inläggav skrotfrisk » 17 feb 2021, 19:05

20210215_161642.jpg
20210215_161642.jpg (268.5 KiB) Visad 3636 gånger

Hej!Jag söker en Hydrauto radiodel som den på bild,den fungerar bara efter en stunds uppvärmning med värmefläkt.Sen fungerar den några timmar,ibland en hel dag.
På bilden är den tillfälligt inkopplad för provkörning.
Köper även en som inte fungerar eller är isärtagen/öppnad så man kan se konstruktionen och därmed kunna dela min på "rätt" ställe.
kjell
skrotfrisk
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 22 okt 2013, 02:01

Re: HYDRAUTO-SCANRECO

Inläggav Per Thomson » 18 feb 2021, 16:46

Förlåt ifrån en okunnig, vad har man en sådan 'mackapär' till? :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: HYDRAUTO-SCANRECO

Inläggav Drängen » 18 feb 2021, 21:43

Per Thomson skrev:Förlåt ifrån en okunnig, vad har man en sådan 'mackapär' till? :?:

Ser ut som fjärrstyrning till en kran, eller annan hjälputrustning. Batteriladdare längst upp.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: HYDRAUTO-SCANRECO

Inläggav Anders Ason » 18 feb 2021, 21:57

Kranstyrningen kan ha en kallödning då felet verkar vara temperaturberoende. Enda vägen till reparation är nog att med lupp se över lödningarna på kretskortets baksida.
När du skriver att den lägger av är frågan på vilket sätt, helt och hållet eller bara en funktion som inte fungerar?
Det är inte ovanlig att en magnetventil beter sig på det sättet (de två till vänster). Om de nu inte tillhör provutrustningen?
Skulle börja med spolarna först.

Fick byta en sådan på min bil i tipphydrauliken (kortis så att en säkring löste ut). Spolarna säljs lösa om ventilens mekanik är OK.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: HYDRAUTO-SCANRECO

Inläggav Radioskruvaren » 20 feb 2021, 12:47

Problemet med att försöka reparera denna modul är att den är helt ingjuten i hård harts för att klara vibrationer och stå emot fukt.
Om man försöker öppna den genom att såga eller borra blir det garanterat skrot av den.
Felet tyder nog på att det är någon halvledare som transistor eller ic-krets som temperaturberoende.
Dessa fel är relativt lätta att hitta om kortet är åtkomligt genom mätning samtidigt som man stressar komponenterna med kylspray och hårtork, komponenterna kan ha små sprickor som påverkar ledningsbanorna.
Beter sig som bimetalltermostater som går till och från beroende på temp.
Lödfel-kallödningar brukar visa sig mest av vibrationer, eller när man bankar lätt på modulen.
Så tyvärr är nog det bästa att hitta en beg fungerande modul.
Radioskruvaren
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 feb 2021, 17:10


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster