Ford D6E motor

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ford D6E motor

Inläggav By Night » 04 jun 2019, 15:08

Hejsan.
Jag söker en Ford D6 motor. Ska tydligen suttit i gamla ford lastbilar från 60 talet.
Den motorn ska tydligen passa att montera i en ford major traktor.
Vet ni vart man kan hitta en sådan motor?
By Night
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jun 2019, 09:19

Re: Ford D6E motor

Inläggav Anders Ason » 04 jun 2019, 18:15

För att vidga sökbegreppet något, om jag inte minns fel så hade jag en självgående tröska försedd med en sådan motor. Så kolla med lantbruksskrot också.

När det gäller motorer till traktorer så kan det skilja en del som bl a tråget kan vara av gjutjärn och inte plåt (bärande del), även insprutningspumpen kan vara anorlunda och kanske även annat också. Så kolla noga.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ford D6E motor

Inläggav Kjell T » 05 jun 2019, 07:39

Ford motorerna från 60-talet finns i olika utföranden. De skruvar som håller motor mot växellåda är på övre delen, blocket, har samma delning som Fordson Major. Däremot de som är allra längst ner är på annan plats. På Fordson Major, Power Major och Super Major och senare spanska EBRO är oljetråget i gjutjärn och bärande del.
Sexorna har oljetråg i aluminium eller möjligen tunn stålplåt, fyrorna för industri och lastbilsbruk likadant.
Det har tillverkats en serie Fordson med 6 cylindrig motor för export till Mexico där det behövdes mera effekt på höga höjder. Kommer jag rätt ihåg var det Roadless som gjorde dessa två hjulsdrivna. Roadless tillverkade också 4-hjulsdrivna Plougmaster med 6 cylindrig motor.
Ford sexorna hade våta cylinderfoder, och även fyrorna, tom 1964. Axeln för pumpdrivningen är på dessa motorer helt synlig. Det finns en del icke synliga avvikelser mellan olika årgångar av dessa motorer, bla cylinderfoder ytterdiameter i övre ändan, kolvtappsdiameter 1 1/4 tum och senare 1 3/8, kamaxeltransmissions detaljer mm.
De motorer som användes from 1965 har inga våta foder och insprutningspumpen är via en fläns skruvad direkt i transmissionskåpan.
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Ford D6E motor

Inläggav Kjell T » 15 okt 2019, 13:28

De Ford 6D som är av den sist uppdaterade versionen med våta cylinderfoder och synlig drivaxel för insprutningspumpen har bokstäverna "FL" gjutna på cyl.toppen, mellan ettan och tvåans cylinder.
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron