av Kjell T » 05 jun 2019, 07:39
Ford motorerna från 60-talet finns i olika utföranden. De skruvar som håller motor mot växellåda är på övre delen, blocket, har samma delning som Fordson Major. Däremot de som är allra längst ner är på annan plats. På Fordson Major, Power Major och Super Major och senare spanska EBRO är oljetråget i gjutjärn och bärande del.
Sexorna har oljetråg i aluminium eller möjligen tunn stålplåt, fyrorna för industri och lastbilsbruk likadant.
Det har tillverkats en serie Fordson med 6 cylindrig motor för export till Mexico där det behövdes mera effekt på höga höjder. Kommer jag rätt ihåg var det Roadless som gjorde dessa två hjulsdrivna. Roadless tillverkade också 4-hjulsdrivna Plougmaster med 6 cylindrig motor.
Ford sexorna hade våta cylinderfoder, och även fyrorna, tom 1964. Axeln för pumpdrivningen är på dessa motorer helt synlig. Det finns en del icke synliga avvikelser mellan olika årgångar av dessa motorer, bla cylinderfoder ytterdiameter i övre ändan, kolvtappsdiameter 1 1/4 tum och senare 1 3/8, kamaxeltransmissions detaljer mm.
De motorer som användes from 1965 har inga våta foder och insprutningspumpen är via en fläns skruvad direkt i transmissionskåpan.