av herrstina- » 20 apr 2017, 09:08
Jag tror inte att det fanns 110.or med dubbla lameller, så det har du nog inte, det här är jag inte hundra på. Eftersom din låda ändå ska ner så är det enklaste att titta in i centrum på kopplingen, då ser du om där sitter ett eller två lamellnav.
Pillar du med det här så är det noga att rätt nav kommer på rätt plats och är vänt på rätt håll, annars kan mystiska saker hända...
Du måste också ha en styrdorn så att båda centrumen kommer i exakt rätt läge, inte bara centreringen är viktig utan även vridningen så att axelns splines passar i båda naven.
Scania borde ha ett mått på ingående axeln på lådan för enkel resp dubbel lamell, jag ska kolla under dagen men tror inte att jag har de uppgifterna. Möjligheten finns ju att det är samma axel i båda fallen.
Dubbla lameller används för att öka dragkraften i kopplingen, man får dubbelt så stor friktionsyta och dubblar även dragkraften med samma tryckplatta. Nackdelen med en traditionell tryckplatta är att den är starkast i urkopplat läge när fjädrarna är komprimerade. Moderna bilar har uteslutande tryckplattor av solfjädermodell där kraften är störst med kopplingen i ingrepp, därför klarar man sig med enkla lameller även vid höga motorkrafter.
Tex. senare modeller av F12 hade både solfjäder och dubbla lameller, den kopplingen var urstark, tyvärr har solfjäderplattorna ett urtrampningslager som roterar med motorn hela tiden, efter ca 70.000 min vill gärna de här lagren explodera så man får riva ner och byta koppling i alla fall.
Stina.