Växellåda till Scania regent 1954

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Växellåda till Scania regent 1954

Inläggav Christian Nymo » 08 sep 2022, 06:53

Hej Kamrater

Jag funderar över en sak som kanske någon här på forumet har ett svar på eller tips vart man kan vända sig ?

jag har en Scania Vabis Regent från 1954 och söker efter en växellåda med lite annan utväxling då min idag gör endast 60-65 km/h, önskar hänga på er andra när tillfällen ges och det blir konvoj och alla kör i ca 70-75 km/h.
Vet någon vart det kan finnas en sådan v-låda eller alternativ passar v-låda från någon nyare årsmodell ?

Ni får gärna komma med tips och information.

Mvh Christian Nymo
Christian Nymo
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 dec 2020, 17:25

Re: Växellåda till Scania regent 1954

Inläggav Per Thomson » 08 sep 2022, 18:37

Då utgår jag ifrån att du har en Regent L/LS71nn. Din utväxling kanske är 5,72:1 eller något liknande. Jag skulle tro att en enkelbakväxel från L/LS 75/76 med 5,13:1 kommer att ge dig en behagligare hastighet eller alternativt lägre motorvarv. Jag tror att de ska passa din bil då bakaxelbryggan har varit densamma från Regent-tiden fram till 76:or innan 1967.

De flesta 75 och 76:or, även regionbussar hade utväxling 5,13:1. Den snabbare utväxlingen 4,67 är omöjlig att hitta. Regionbussarna hade en växellåda där den 5:te växeln var överväxel och fyran direktväxel.

Jag hade i första hand provat att byta bakväxel. Om du gör båda delar så kan du säkert marscha i 90 km/h.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster