Bromsar/bromsband Scania L36

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Amagutt » 08 nov 2021, 16:52

Hej,
Är det någon där ute som kan ha bromsband till scania L36 -66 ? Eller veta om det passar från någon av de större Scaniorna eller veta vart man kan vända sig? All info är välkommen som tex. art. nr, bredd på banden, antal nitar, diameter på trummor osv. Har inte kollat med Scania eller demonterat trummor ännu.

Anledning till frågan är att jag har skrapljud från vänster fram och tänkte börja med att kolla om det finns delar först innan jag river i nått. Kan ju vara så att det bara är skölden som skaver mot trumman men sån tur brukar man sällan ha på ett äldre fordon. Ljudet ökar dock inte vid inbromsning och den drar inte snett. oavsett är det "nått" som inte skall låta som det gör....

//Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Amagutt » 09 dec 2021, 17:32

hej,
har kommit en liten bit på väg. Blir dock inte superbilligt så jag letar vidare men lösning finns. Se offertsvar nedan. Räknar jag på 1,5m/axel + moms + 500 i frakt hamnar man ändå på en skaplig summa för att få stopp på kärran.

Hej Benny,
Vi har precis idag fått hem material i 12 mm tjocklek. (12,7 mm – ½” tillverkas inte) och därmed också priser.
Pris per meter för 75/76 mm x 12 mm tjocklek är 1400.-
Pris per meter för 125/126 mm x 12 mm tjocklek är 2255.-
Frakt och moms tillkommer på priset.
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Per Thomson » 09 dec 2021, 21:47

Kan det inte vara ett hjullager?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Amagutt » 10 dec 2021, 13:59

Har kollat via inspektionshålen på skölden och beläggen börjar närma sig att nitar snart når trumman. Sen var det så "illa! att det kom ut lite låsring o delar av en plåt samtidigt. Mesta skrapet kom från lösa prylar. Troligen har plåt/låsring släppt från ankarbultarna. Sen skrapade även skölden mot trumman. med delar urplockade o tillbockad sköld tystnade det skapligt. men banden måste bytas helt klart.

Mvh Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Amagutt » 10 dec 2021, 14:42

Kan tillägga att Scania inte längre kunde fixa band. De har utgått ur sortimentet och går inte längre att få tag på. Nitar var det enda som de ev. kunde få fram. 10kr st har jag för mig de ville ha. 12 per band x 8st x10kr= 960kr bara för nitarna. Där hittade jag likvärdig nit (till Volvo lastbil) på annat håll för ungefär 1/3 av priset. Det lönar sig oftast att kolla runt lite. //Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2021, 19:12

Att kolla lönar sig, bra att du delar med dig med tips! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2021, 12:29

Kollat här:
http://nobtec.se/
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Amagutt » 13 dec 2021, 14:21

Tack för tips. Vi har en liknade affär mellan borlänge o falun, som kan fixa bromsar till äldre fordon. Han limmar och även svarvar o passar in banden efter din trumma. Nu är jag lite av ett utdöende freak som gärna vill prova själv först, även sånt som de flesta rekommenderar att man skall lämna iväg. Kör lite modellen "Learning by doing". Jag har även åsikten att kan "någon" ha monterat ihop en sak så är det lika självklart att jag kan plocka isär den och fixa ev. problem också. //Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Drängen » 13 dec 2021, 21:38

Mitt learning by doing har lärt mig att folk som försörjt sig i flera år på att laga det som är sönder gör det förmodligen snabbare och bättre än jag gör. Visst kan det va kul att plocka isär saker, men ska det lagas får gärna yrkesfolk slutföra jobbet.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2021, 22:30

Jag känner en viss respekt för yrkesfolks kunnande, t ex för att känna av när antal skims som behövs när jag ska byta hjullager eller när jag skulle byta o-ringar i insprutningspumpen. Gäller det däremot grövre demonteringar eller svetsningsarbeten vågar jag mig på det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Drängen » 13 dec 2021, 23:10

Svetsning får jag nog, till min stora förtvivlan, avstå från efter monteringen av Pacemakern. Elverktyg överhuvudtaget bör jag undvika.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Amagutt » 14 dec 2021, 16:00

Klart man ska ha respekt för kunnigt yrkesfolk och lika självklart måste man ha känsla för vad man gör. När jag ger mig in på nått nytt läser jag alltid på innan, eller försöker i alla fall hitta så mycket info som det går. Finns orehört mkt på nätet om man säker runt innan. Insprutningspumpar tex. är ju känsliga saker och inget man skruvar med i onödan. Men det har hänt att jag plockat isät o fixat med "sånna" också.
Växellådor, med trasiga lager o dåliga syncringar och annat smått har också passerat revy och fungerat bra efteråt. Spridarspestar är inte heller svårt att byta. Att få dem tryckta börjar dock bli mer svårt. Med ökad takt av common railsystem kastar många numera ut gamla tiders provtryckningapparat. Därför har jag skickat efter en egen handdriven. Dock ej testat den än men den kostade inte mer än 600kr. Är väl vad det skulle kosta ändå att få dem provtryckta tänker jag, så det visar sig om det var bortkastade pengar eller ej när jag väl testar den.

Svetsa kan jag som tur är fortfarande göra. Måste vara knepit att inte "få" göra det pga sjukdom, om man är van. Ett handikapp för en hemmapulare! //Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Bromsar/bromsband Scania L36

Inläggav Skunken » 17 feb 2022, 20:55

Har många belägg till äldre lastbilar, tag mått så ska ja kolla.
Skunken
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 okt 2018, 21:24


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster