Stänkskydd Scania-Vabis och FOCO.

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Stänkskydd Scania-Vabis och FOCO.

Inläggav gjutarleif » 25 dec 2015, 18:13

Hej Thomas.

Är hydraultank och typskyltar som du nämner till salu eller sitter de på ett ekipage som du använder? Om du har en bil med FOCO bygge är jag intresserad av några bilder hur den är uppbyggd.Jag saknar all hydraulik förutom tippcylindrarna till min renovering. Kanske du eller någon annan på forumet har något till FOCO hydraulik till salu?
Om typskyltarna är gjutna är jag mycket intresserad av att låna dom av dig som gjutmodell och göra en avgjutning till min renovering och även till andra veteranägare som kan vara intresserade.
Jag har själv några egna foton på Stefans bil med FOCO stänkskydden. Plåtade bilen vid något besök på Elmia.

mvh//gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav Thomas Almen » 25 dec 2015, 18:44

Tanken behöver jag för egen del. Typskyltarna sitter på en kran som jag inte tänkt använda. Ska som sagt smyga mig ut bara blåsten ger sig. Har ett komplett Focoflak, exklusive hydraulik dessvärre. Kan ta bilder på skärmar å sånt om du vill. Annars passerar du kanske Degerfors vid tillfälle, då är du välkommen att kika.
Thomas Almen

Inläggav gjutarleif » 25 dec 2015, 19:19

Tack för infon Thomas.

Låter mycket intressant.
Beträffande ditt flak så är min L 75:a som du ser en tvåaxlig bil med hjulbasen 4,2 m. Det FOCOflak som jag donerats har som jag tidigare nämnt suttit på en Volvo Viking med annan rambredd. Bredden är nog inget stort problem men flakramen saknar helt kantlina och främre och bakre tvärbalkarna, det är även deformerat och måste riktas. Tippramen har jag börjat jobba lite med, rost och diverse skrot måste bort. Har en Flobyhytt 1200 som jag tänkt använda så flakets längd måste anpassas därefter. Bilder låter ju bra till en början. Ett besök vore trevligt och jag tackar för din inbjudan.
Du nämner Degerfors och då känner du säkert Kenneth Hedegård. Han har sett min renovering och gett mig många goda råd och tips.

Vill du maila bilder är min mailadress: leif21041@telia.com

mvh//gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav Thomas Almen » 25 dec 2015, 20:48

Mitt flak har suttit på en FB 88 och är från 1966. Tror du kan ha nytta av att se det. Jo, Kenneth är jag väl bekant med. Har dessutom sett din L56 när du var i Svartå.
Thomas Almen

Föregående

Återgå till Objekt sökes