Vevlager till D 422 Motorn

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Bysmeden » 26 feb 2014, 20:38

Har drabbats av motgång med renoveringen av vår Scania Vabis L 44 som vi köpte från Olle Olssons dödsbo. Så långt kommen att vi kunde starta igen så pajade toppackningen efter några korta körningar. Beslöt då att också dra ut fodrena för att byta fodertätningarna. Då framkom att 2ans vevlager var illa däran, såg ut som något föremål kommit genom oljekanalen och svarvat ur lagret. Lagerskålarna är stämplade med no 20811 25m/m Enligt Lars-Ivar Pettersson på Berners Tunga fordon i Sundsvall ( en mycket tjänstvillig person som rekommenderas ) finns dessa inte längre att fås från Scania. Därför står mitt hopp till detta forums medlemmar. Har någon en hel lagersats, ett enskilt lager, eller även ett begagnat i gott brukskick accepteras, så köper jag med glädje. Motorn är som sagt D 422 90 hkr, slaglängd 136 mm, cyl diam 115 mm, och bilen är tillverkad 1952

Hälsningar: Bysmeden
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav herrstina- » 26 feb 2014, 21:03

Det finns några gamla firmor som slipar vevaxlar, kanske någon av dom har något liggande bland dammet på hyllan.
Lokalt här i Skåne fanns Motorrenova i Helsingborg och Sterner Blomqvist i Malmö, jag tror att båda firmorna ingår i det som heter Malmö motorrenoverinar i dag.

Här är ett par förslag, det måste finnas ett antal till.

http://www.mmr.se/

http://www.maltemanson.com/

Stina.
Senast redigerad av herrstina- 28 feb 2014, 09:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav S-V L44 » 26 feb 2014, 22:27

Det var tråkigt att se att det blivit lite motorproblem med den unika bilen.
Lagerskålarna är desamma för både de 4-, 6- och 8-cylindriga motorerna från den här tiden (dvs. bl.a. L40- och L60-seriens motorer).
De olika storlekarna framgår av följande lista:
Lagerskålar.jpg
Lagerskålar.jpg (33.25 KiB) Visad 15432 gånger

Som synes söker du en underdimension från standardmåtten.

Så här såg din bil ut 2008 när jag själv var i kontakt med dödsboet. Se även denna tråd viewtopic.php?f=22&t=882
Eftersom bilen är försedd med en unik Lönnbergshytt så hade det uppskattats om du kan lägga in lite nya bilder nu när bilen blivit renoverad.
Scania-Vabis L44 - 1953 - Harmånger - 01.JPG
Scania-Vabis L44 - 1953 - Harmånger - 01.JPG (109.2 KiB) Visad 15432 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Kjell T » 27 feb 2014, 23:12

Minns jag rätt är det är det samma dimension på vevlagren i D8 motor från 1960 talet, men med den skillnaden att låsfliken sitter på annat ställe. En möjlighet är att fräsa ett nytt spår i vevstake och överfall. Ett ganska enkelt jobb som även kan utföras i svarv!
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav S-V L44 » 28 feb 2014, 18:14

Det stämmer nog, Kjell T.
Även de motorerna som kom efter L40/L60-seriens, dvs. D440 i L51 och D630/D640 i L71 har exakt samma mått på sina lagerhalvor, men andra artikelnummer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Bysmeden » 28 feb 2014, 21:01

Tackar för tipsen så här långt,speciellt tabellen med de olika diametrarna var informativ. Lager till 440 motorn finns att få men jag kände inte till skillnaden med låsfliken, det går nog att lösa. Lovar att återkomma med foton trots att jag inte är så kunnig men det löser vi på något sätt.
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Kjell T » 28 feb 2014, 21:54

Några saker att komma ihåg vid renovering av motor med havererat vevlager.
Pga värme utvecklingen på vevtappen blir vevaxeln ofta krokig så att det blir kast på ramlagertapparna. Kollas genom att lägga första och sista ramlagertappen på v-block och indikatorklocka mot mittersta tappen.
Lagerläget i vevaxelns storända blir oftast ovalt. Normalt tillåts en avvikelse på 0,01..0,02mm.
Kontrolleras med tex cylinderindikator.

Nytt spår för låsfliken kan fräsas enkelt med hjälp av en kilspårsfräs (för Woodruf kil) som fästes i svarvchucken. En hållare för vevstaken och överfallet görs av lämpligt flatstål eller motsvarande som fästes i stålhållaren. Sedan är det bara att med hjälp av längdmatningen justera in staken / överfallet till rätt läge, starta svarven och med hjälp av tvärmatningsveven mata staken mot fräsen.
Jag har någonstans ett fotografi på ett sånt jobb som jag gjort för länge sedan i samband med en större ombyggnad av en motor. När fotografiet dyker upp kan jag scanna in det.

Jag bör ha en extra kopia på original rep.handbok för motorn. Skall se om jag hittar den, allt inte på plats efter inflyttningen efter vattenläckaget i huset. Tar den med om jag hittar den, har andra ärenden i dina trakter i början på inkommande vecka.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav herrstina- » 28 feb 2014, 22:19

Det är inte så lyckligt att man kan använda vevstakar från någon av de andra motortyperna?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Kjell T » 28 feb 2014, 22:34

Vevstake för de 4, 6 och 8 cylindriga motorerna med 136mm slaglängd har nummer 16472 och för motorer med 150mm slaglängd är det nummer 121454.
Jag har tyvärr ingen lös stake från någon motor med 136mm slaglängd och kan därför inte jämföra måtten.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Bysmeden » 01 mar 2014, 18:44

Tanken dök upp i går kväll. Jag har en regentmotor som jag räddade från skroten en gång, den är slutkörd och sitter fast, men man kunde ju plocka ur vevstakarna och använda ifall de var utbytbara. Då skulle ju lagerskålarna passa direkt, men det blir ju en del extra arbete i så fall de inte passar. Ifall någon sitter inne med den vetskapen skulle det vara bra att få veta.
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Kjell T » 04 mar 2014, 08:39

Vevtapparna på D/DS8 motorerna har i STD oslitet skick mått 74,980...74,998. Lagerhuset i vevstaken har måttet 78,70...78,72.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Bysmeden » 13 mar 2014, 20:24

Jag har kontaktat båda föreslagna sliperierna, från Malte Månsson svarade man att man inget hade. Det andra har ännu inget hörts ifrån.Försökte med Berners beställa lager till D 442 alltså den med 150 mm slaglängd, men till den fanns endast standard lager, inga underdiametrar längre.Har ett par tips att prova på ännu, i annat fall får jag väl montera det gamla lagret fast det ser dåligt ut. Blir väl inte så jättemånga mil körda per sommar. Går det så går det.
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Bysmeden » 15 maj 2014, 18:49

Hej igen!
Lagerproblemet håller på att lösa sig, jag har nu hemma vevlager till Scania L 80. Dessa har samma ytterdiam.och samma mått på vevtappem samt samma steg mellan underdimensionerna. Dock är lagrena 4 mm smalare och låsfliken har annan placering så jag måste fixa nya jack för dessa, bör inte vålla några problem.Några hållbarhetsproblem borde ju inte finnas eftersom de håller i D8 an och denna endast skall köras som hobbyfordon, men det känns litet äventyrligt.Återkommer efter provkörningen med info.
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Vevlager till D 422 Motorn

Inläggav Kjell T » 16 maj 2014, 07:16

Det behöver inte vara något äventyr om alla mått blir rätt. Det är orsak att också kontrollmäta vevlagerhuset i vevstaken, måttet skall vara 78,70...78,72mm. Mätning görs lämpligen med cylinderindikator. Vid eventull korrigering av måttet planas ytona på överfall och vevstake och lagerhuset henas upp med en speciell heningsmadrell tex Sunnen CR-xxx.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Objekt sökes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron