Scania LS 110 i Hällnäs

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania LS 110 i Hällnäs

Inläggav bilobuss » 10 mar 2013, 23:54

Någon på Forumet som känner till en Scania LS 110 som 1988 stod parkerad vid en såg inne i Hällnäs. Den var grön/vit, matt i lacken och hade nog stått parkerad ett tag. Tror firman hette Helge Holmgren Såg- & Hyvleri. Företaget är nog borta sedan länge? Kan bilen finnas kvar någonstans i trakten (Västerbotten)? :D /BL
bilobuss
bilobuss

Re: Scania LS 110 i Hällnäs

Inläggav Lars-Gunnar » 12 mar 2013, 10:01

Hej bilobuss!

Men vilket öde. Världen är allt bra liten! Jag kommer från Hällnäs och namnet Helge Holmgrens såg känner jag väl till. Han hade sågen nästan mitt i byn. Ingen ideal plats precis. Lastbilen du talar om är nog en Scania-Vabis LS 75 eller 76 super och den var mörkt grön med svarta skärmar möjligen med vitt på skärmsidorna.

Om det hade varit en 76:a skulle den haft den päronformade hytten. Då han slutade med sågverket blev lastbil med 2-axligt släp och timmergrip ståendes i säkert 10 år och jag tänkte: varför säljer han inte fanskapet men han kanske var som andra att han inte ville skiljas från bilen som ju blev matt i lacken men stod där med högburet ”huvud”. Den hade låga miltal för de hann inte köra just så många år innan nedläggelsen var ett faktum.

Vilken år vet jag inte men mina föräldrar bodde kvar i Hällnäs tills 1988 så den försvann före detta åratal. En dag var den så plötsligt borta från den plats man var så van att se den. Vem som köpte den vet jag inte men det var ju ett fullutrustat ekipage för timmer och massavedskörning. Men det hindrar ju inte att den som köpte den byggt om den. Mycket troligt var det någon från länet som köpte den.
I trakten fanns bröderna Lindmark, Sjöbrånet och de kan mycket väl ha lagt vantarna på den då de drev ett litet sågverk och hade fliskörning men det är bara en gissning.

Hur kommer det sig att du har nys om denna lastbil?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Scania LS 110 i Hällnäs

Inläggav bilobuss » 12 mar 2013, 10:50

Kul att du, Lars-Gunnar känner till Helge Holmgrens Såg i Hällnäs! Bilen som avses var just en Scania LS 110 (alltså inte någon ScV LS 75 eller LS 76) som en kompis sågs stå vid sågen. Den hade nog stått avställd länge. Året var 1988. Tänkte att någon i detta Forum vet något om LS 110-ans öde. I närheten stod även en ScV L 71 "Regent" -54 märkt MoDo på dörrarna. Troligen samma bil som räddats tillsammans med några andra Regenter till en samlare i Västerbotten för något år sedan. Se bildserie i detta Forum under 2012. :D /BL.
bilobuss
bilobuss

Återgå till Objekt sökes