Sida 1 av 1

(Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 13 jan 2018, 13:59
av Bo Norvinge
Frågan om hytter monterade direkt på fabrik har nyligen kommit upp i andra trådar.

Jag ställer frågan här och då om och under vilka år Scania-Vabis byggde egna hytter. Alltså inte via någon underleverantör. Frågan gäller också tiden är före andra världskriget. Att Scania långt senare köpte Be-Ge är mig bekant.

Re: (Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 13 jan 2018, 15:07
av Per Thomson
Under 50 talet blev det mer vanligt att få hytten monterad innan chassit lämnade tillverkaren. Be-Ge hade en egen montageverkstad i GBG för att serva Volvo för de som inte oönskade Nyströmhytt.

Re: (Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 13 jan 2018, 15:09
av Per Thomson
Malte kommer förhoppningsvis att besvara din fråga Bosse.

Re: (Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 13 jan 2018, 22:04
av Malte. E
Hytter,
Ett försök att ge Bosse ett vettigt svar, och trots att jag aldrig studerat frågan riktigt ingående. Scania-Vabis har,
så vitt jag vet "alltid" byggt egna lastbilshytter. Nåja, det är en kraftig överdrift. Längre tillbaka hade ju bilarna
inga hytter alls, under 1920-talets senare del började det likna hytter. de egna hytterna var givetvis numrerade.
Exempel=
Motornummer 3600, 1927, motsvarande hyttnummer 1281.
" 6763, 1933 " " 2657.
" 9788, 1939 " " 3707.
När frambyggda biltypen 345 introducerades så köptes hytter från Hägglund & Söner till en del av dessa bilar.
De har följaktligen en ganska bussliknande front.
Krigsårens leveransökningar innebar förmodligen att egna hyttillverkningen inte hann med, man började köpa och montera Åtvidabergshytter på militärbilar. detta medförde klagomål från kunden, dvs kronan, som såg en klar kvalitetsförsämmring hos dessa hytter jämfört med Scanias egna. De civila kunderna som fick köpa bilar under krigsåren
tycks ha fått Scaniahytter.Men det bör inskjutas att en del kunder föredrog att själva välja hyttfabrikat. Därför ser man
foton av bilar med för mig okända hytter.När efterkrigs produktionen kom igång upphörde tydligen Scania-Vabis egen hyttillverkning.
Som standardhytt under ett antal år monterade man Åtvidaberg. För att sedan övergå till GN-hytter. Jag tror att Kjell N. har några
synpunkter att komma med där!
Malte E.

Re: (Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 14 jan 2018, 01:25
av Bo Norvinge
Tack Malte!

Beträffande Be-Ge i Göteborg känner jag till två platser där de ställde på hytterna under 60-talet. I filmen "Hytten är mitt andra hem" från ca 1960 finns sekvenser från en av anläggningarna.
Men det sägs att även Floby hade montering, men det är från osäker källa.
Spinn gärna vidare på det här då det hade varit intressant att få bekräftat eller dementerat.

Re: (Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 08 jul 2018, 09:18
av peterhummel
Min förste arbetsgivare beställde alla bilar (Volvo och S-V) med Flobyhytter ända tills Scania kom med den päronformade. Annars förknippade jag alltid Floby med Volvo, och Be-Ge med S-V, av någon anledning. Det var väl så i mina hemtrakter, världen är inte stor när man är ung. Vi hade också tre M-B 1413, men det fanns nog inget hyttval på dem.

Re: (Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 08 jul 2018, 10:02
av Bo Norvinge
Lite nyfiken. Vilka hemtrakter och vilken arbetsgivare?

Re: (Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 08 jul 2018, 15:02
av peterhummel
Janssons Sand, Gunnilse

Re: (Bil-)Fabriksbyggda hytter

InläggPostat: 15 aug 2018, 01:02
av S-V L44
Malte E skrev :
Jag tror att Kjell N. har några synpunkter att komma med där!


Scania-Vabis L10-serie med chassinummer 76501-76992 (tillverkade mellan 1944 och 1946) utrustades från leverans i Södertälje, om inte kunden önskade annat, med Åtvidabergshytter.
Scania-Vabis 2L10-serie med chassinummer 76993-78109 (tillverkade mellan 1946 och 1949) utrustades med Umeå-hytt (dvs. Nyström-hytt), om kunden inte önskade annat. Initialt var Umeå-hytten med trästomme, senare med stålstomme.
Scania-Vabis L40-serie med chassinummer 78110-79600 samt 100001-100768 (tillverkade mellan 1950 och 1953) utrustades med Be-Ge-hytt, förutom leveranser till Försvarsmakten som fortsatt utrustades med Umeå-stålhytt.
Enstaka undantag inom angivna chassinummer förekom.

Motsvarande sexcylindriga modeller L/LS20 samt L/LS60 skall ha utrustats på liknande sätt, förutom att dessa chassin inte försågs med Åtvidabergshytter. Tillgänglig litteratur anger inte heller några avgränsande chassinummer.

Enstaka Be-Ge-hytter förekom på vissa chassier redan under 1948-49.

Förutom ovan angivna hyttfabrikat kunde kunden naturligtvis beställa ett chassi från Södertälje utan hytt och låta någon lokal karosserifirma bygga upp en hytt kring chassit. (Den L44 årsmodell 1950 som min far beställde ny utrustades sannolikt med en Gladsax-hytt.)

// Kjell N