Malte E skrev :
Jag tror att Kjell N. har några synpunkter att komma med där!
Scania-Vabis L10-serie med chassinummer 76501-76992 (tillverkade mellan 1944 och 1946) utrustades från leverans i Södertälje, om inte kunden önskade annat, med Åtvidabergshytter.
Scania-Vabis 2L10-serie med chassinummer 76993-78109 (tillverkade mellan 1946 och 1949) utrustades med Umeå-hytt (dvs. Nyström-hytt), om kunden inte önskade annat. Initialt var Umeå-hytten med trästomme, senare med stålstomme.
Scania-Vabis L40-serie med chassinummer 78110-79600 samt 100001-100768 (tillverkade mellan 1950 och 1953) utrustades med Be-Ge-hytt, förutom leveranser till Försvarsmakten som fortsatt utrustades med Umeå-stålhytt.
Enstaka undantag inom angivna chassinummer förekom.
Motsvarande sexcylindriga modeller L/LS20 samt L/LS60 skall ha utrustats på liknande sätt, förutom att dessa chassin inte försågs med Åtvidabergshytter. Tillgänglig litteratur anger inte heller några avgränsande chassinummer.
Enstaka Be-Ge-hytter förekom på vissa chassier redan under 1948-49.
Förutom ovan angivna hyttfabrikat kunde kunden naturligtvis beställa ett chassi från Södertälje utan hytt och låta någon lokal karosserifirma bygga upp en hytt kring chassit. (Den L44 årsmodell 1950 som min far beställde ny utrustades sannolikt med en Gladsax-hytt.)
// Kjell N