Bilder från Be-Ge,s hyttproduktion

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Bilder från Be-Ge,s hyttproduktion

Inläggav jocke007 » 24 okt 2016, 22:48

Hej.
Här finns en del bilder från Be-Ge hyttproduktion i Oskarshamn som jag tror kan vara av intresse:
https://www.facebook.com/GamlaOskarsham ... 6572960885
jocke007
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 okt 2016, 20:55

Re: Bilder från Be-Ge,s hyttproduktion

Inläggav Per Thomson » 25 okt 2016, 22:06

Den länken ledde till en verklig guldkista, tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bilder från Be-Ge,s hyttproduktion

Inläggav Anders Ason » 27 okt 2016, 11:09

Bilder vi inte trodde fanns. Tack!

(Man kan ju har synpunkter på arbetsmiljön men det var ju nästan likadant överallt på den tiden.)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bilder från Be-Ge,s hyttproduktion

Inläggav 30Fredrik » 27 okt 2016, 17:17

Hej! Snacka om hantverkskunnigt folk som jobbade åt Bror-Göte!!! Har läst boken om Be-Ges historia men att få se så mycket intressanta foton från dom tidiga åren var ju intressant, mycken tack!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Bilder från Be-Ge,s hyttproduktion

Inläggav Per Thomson » 01 nov 2016, 22:06

Anders Ason skrev:Bilder vi inte trodde fanns. Tack!

(Man kan ju har synpunkter på arbetsmiljön men det var ju nästan likadant överallt på den tiden.)


Den här händelsen är daterad till någon gång mellan 1958 - 1960, minns inte exakt. När det var skollov (gick i realskola då), var det att följa med storebror Ove på långtrad Avesta - Kumla med last av kartongpapp till ett tryckeriet Rinaldo & Johansson. Inget kunde vara mer spännande än att under vägen få vara med om ett stopp i Arboga hos Br Rickardsson och besöka tillverkningen av tunga släp. Medan bror Ove besökte försäljningschefen för att om möjligt tillskansa oss ett bättre pris på ett nytt släp passade jag på att förkovra mig. Ju längre Oves besök hos försäljningschefen, ju större lycka för mig att hinna studera konstruktionslösningar.
Snacka om en störd grabb redan då, morsan var nog bekymrad över varför jag intresserade mig mer över vad som var brukligt att pojkars intresse normalt handlade om.
Vid ett sådant här besök visade det sig att ingen produktion pågick, det var strejk på grund av arbetsmiljön, endast några få plusgrader i verkstadshallen orsakat av att det rådde kring minus 20 grader utomhus. Det var första gången jag fick en betydelse av ordet strejk.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster