W Ruberg Kristianstad

En notering som löd "3-axlig Ruberg" på en registreringshandling avseende en 1937-års Volvo LV84 D hemmahörande i Everöd tilldrog mitt intresse.
Tidigare har man sett flertalet 3-axlade lastbilar från 1930-, 1940- och 1950-talet med noteringar såsom "Rydhs" och "Virserum" avseende stödaxlarna, men det var första gången jag träffade på beteckningen "Ruberg", så jag Googlade på namnet och fann denna information.
http://www.angelfire.com/planet/vilansv ... bergs.html
Avståndet mellan 2:a och 3:e axeln på Rubergs-boggin var endast 100 cm, medan de allra flesta andra boggiförsedda LV80-orna vid tiden hade antingen 105 eller 110 cm axelavstånd mellan 2:a och 3:e axeln.
Kan detta mått vara en indikator på att särskilja Rubergs-boggin från de övriga?
// Kjell N
Tidigare har man sett flertalet 3-axlade lastbilar från 1930-, 1940- och 1950-talet med noteringar såsom "Rydhs" och "Virserum" avseende stödaxlarna, men det var första gången jag träffade på beteckningen "Ruberg", så jag Googlade på namnet och fann denna information.
http://www.angelfire.com/planet/vilansv ... bergs.html
Avståndet mellan 2:a och 3:e axeln på Rubergs-boggin var endast 100 cm, medan de allra flesta andra boggiförsedda LV80-orna vid tiden hade antingen 105 eller 110 cm axelavstånd mellan 2:a och 3:e axeln.
Kan detta mått vara en indikator på att särskilja Rubergs-boggin från de övriga?
// Kjell N