W Ruberg Kristianstad

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

W Ruberg Kristianstad

Inläggav S-V L44 » 22 mar 2016, 20:25

En notering som löd "3-axlig Ruberg" på en registreringshandling avseende en 1937-års Volvo LV84 D hemmahörande i Everöd tilldrog mitt intresse.
Tidigare har man sett flertalet 3-axlade lastbilar från 1930-, 1940- och 1950-talet med noteringar såsom "Rydhs" och "Virserum" avseende stödaxlarna, men det var första gången jag träffade på beteckningen "Ruberg", så jag Googlade på namnet och fann denna information.
http://www.angelfire.com/planet/vilansv ... bergs.html

Avståndet mellan 2:a och 3:e axeln på Rubergs-boggin var endast 100 cm, medan de allra flesta andra boggiförsedda LV80-orna vid tiden hade antingen 105 eller 110 cm axelavstånd mellan 2:a och 3:e axeln.
Kan detta mått vara en indikator på att särskilja Rubergs-boggin från de övriga?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: W Ruberg Kristianstad

Inläggav Anders Ason » 22 mar 2016, 21:57

Intressant läsning även på länken.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: W Ruberg Kristianstad

Inläggav Per Thomson » 22 mar 2016, 22:01

Frågan är hur många boggier Ruben tillverkade? Det förekom säkert en hel del lokala boggikonstruktioner ifrån olika bysmeder men om Ruben lyckades kränga mer än dussinet bör nog namnet med på listan över påbyggare enligt min uppfattning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: W Ruberg Kristianstad

Inläggav S-V L44 » 24 mar 2016, 00:32

Så här kunde en 3-axlig Volvo LV84 DT se ut.

L4176 - Volvo LV84 DT (Boggi) - 1936 - Ch # 61225 - Eve Larsson Mjönäs - 01 - 1938 - cgipict-img.jpg
L4176 - Volvo LV84 DT (Boggi) - 1936 - Ch # 61225 - Eve Larsson Mjönäs - 01 - 1938 - cgipict-img.jpg (52.33 KiB) Visad 18900 gånger

Den här bilen kommer också från trakterna kring Kristianstad, men det är inte just den som angavs ha en Ruberg-boggi.
Måttet mellan 2:a och 3:e axel anges till 102 cm (mot normalt 105-110 cm), så detta kan möjligen också vara en Ruberg-konstruktion. Notera "fattigmans"-konceptet med åtta hjul i st.f. tio.
Bilden kommer från Kristianstads museums bildbank "Minnesluckan" kallad http://reflex.regionmuseet.se/

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: W Ruberg Kristianstad

Inläggav Per Thomson » 25 mar 2016, 11:57

Ditt antagande om Rubens boggi även för denna verkar högst troligt med tanke på det korta måttet mellan axlarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: W Ruberg Kristianstad

Inläggav S-V L44 » 29 apr 2016, 00:24

Ännu en lastbil försedd med en Rubergs-boggie funnen bland gamla registreringshandlingar.
Denna gång var det en 1937-års Chevrolet TD 155 HS med axelavstånden 395-103 cm.
Det ovanliga är inte bara Rubergs-boggin utan även modellen och att bilen var försedd med en dieselmotor.
Nästan alla Chevrolet-lastbilar (och även Ford-lastbilar) som såldes i Sverige före och strax efter 2:a världskriget var som de flesta säkert känner till bensindrivna (naturligtvis undantaget diverse gaskonverteringar och även konvertering till eldrift ibland), men några ytterst få Chevor och Fordar fick faktiskt dieselmotorer. Nästan alla av dessa lastbilar fick sin dieselmotor utbytt mot bensinmotorer efter bara några få års drift.
Även Chevan som nämndes ovan fick sin råoljemotor utbytt mot en Buick bensinmotor efter bara ett års drift.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: W Ruberg Kristianstad

Inläggav Per Thomson » 29 apr 2016, 07:42

Det skulle vara intressant att få veta varför diesel-alternativet inte fungerade. Den högre kompressionen i dieselmotorer kanske medförde att fuskkonstruerade dieselmotorer vars komponenter egentligen bestod av bensinmotorns, inte höll. På USA marknaden hade man antagligen inte tillräckligt med testmöjligheter då det var ett konservativt förbehåll för bensindrift, Skandinavien utsågs kanske till testlaboratorium. I köpet ingick kanske att motorn kunde bytas ut om man inte var nöjd.
Lite spekulationer bara. :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst