Boggilyft när kom?

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Boggilyft när kom?

Inläggav Per Thomson » 07 dec 2017, 13:05

Zeta001.jpg
Zeta001.jpg (44.23 KiB) Visad 10232 gånger

Zeta002.jpg
Zeta002.jpg (51.18 KiB) Visad 10232 gånger

Zeta003.jpg
Zeta003.jpg (102.51 KiB) Visad 10232 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Boggilyft när kom?

Inläggav Malte. E » 07 dec 2017, 18:32

Zeta.
Roligt och en god del nostalgiskt att Per hittat skisser och beskrivningar på Zetalyften. Tydligen kunde ventilen ha två olika
placeringar, vertikalt eller horisontellt. Den vertikala var nog att föredra ur åtkomlighetsskäl.
Det man kallar muff hade ett hål som tillät viss sidorörlighet hos tryckstången. Genom slitage blev till sist rörligheten FÖR stor.
Om då fjädrarna drog ojämnt kunde vissa förtretligheter uppstå.

Om den i sammanhanget omnämnda vevanordningen (tidigare inlägg) med wire, där kunde andra slags förtretligheter uppstå, nämligen om spärrhaken på något sätt missade sin uppgift. Veven snurrade då vilt några varv och kunde utdela obehagliga smällar. Sägs det !

Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Föregående

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster