Sida 2 av 2

Re: Tippflak till vägverksbil

InläggPostat: 24 jul 2014, 22:55
av herrstina-
Malte. E skrev:Svar till Herrstina och L44.
Det ÄR en svängningsdämpare.
Hälsningar
Malte E.


Jag misstänkte det. Vilka egenskaper i konstruktionen framkallade behovet av en sådan?

Stina.

Re: Tippflak till vägverksbil

InläggPostat: 25 jul 2014, 07:59
av gunnilse
Tändningsrelaterade vridmomentsdifferenser i motorerna kan alstra vibrationer i kraftöverföringen under körning och tomgång samt kan orsaka skrammel i växellådan.

En fjädrad lamell (torsionsdämpare) reducerar till största delen motorvibrationerna och därmed ljudet i växellådan.

Dämparsystemet består av en friktionsanordning samt en fjädersats. Spiralfjädrarna möjliggör en begränsad vridning mellan vevaxeln och växellådans ingångsaxel.

En ofjädrad lamell monteras i regel endast på standardbilar i kombination med ett dubbelmasse-svänghjul, som har en likvärdig funktion som torsiondämparen.

Då den fjädrade lamellens dämparsystem alltid har en begränsning i maximalt överförbart vridmoment, kan man ersätta den med en ofjädrad lamell och då öka det överförbara vridmomentet, förutsatt att kopplingens övriga komponenter ej nått sin övre gräns.

Nackdelen med denna förändring kan då uppstå som nämmts tidigare, motorvibrationer, ökat växellådsljud samt ingen vridning mellan vevaxeln och växellådans ingångsaxel. Det sistnämnda ger i regel ett kortare "dragläge", vilket ökar risken för motorstopp.

Re: Tippflak till vägverksbil

InläggPostat: 25 jul 2014, 08:17
av herrstina-
Jo, men. En svängningsdämpare längst bak på stången kompenserar knappast för en kompakt koppling?

Stina.

Re: Tippflak till vägverksbil

InläggPostat: 25 jul 2014, 21:31
av gunnilse
E just för att rädda kardarn som den finns torrsionsdämp e de..
Stöter oftast på de vid korta kardarner etc perrongtruckar mm loket jag körde några år hade en enorm annars gick axlarna vet att den var dålig å priset på en ny var mer än loket var värt..även taskiga vinklar av axlar skapar enorma egensvängningar.