av gunnilse » 25 jul 2014, 07:59
Tändningsrelaterade vridmomentsdifferenser i motorerna kan alstra vibrationer i kraftöverföringen under körning och tomgång samt kan orsaka skrammel i växellådan.
En fjädrad lamell (torsionsdämpare) reducerar till största delen motorvibrationerna och därmed ljudet i växellådan.
Dämparsystemet består av en friktionsanordning samt en fjädersats. Spiralfjädrarna möjliggör en begränsad vridning mellan vevaxeln och växellådans ingångsaxel.
En ofjädrad lamell monteras i regel endast på standardbilar i kombination med ett dubbelmasse-svänghjul, som har en likvärdig funktion som torsiondämparen.
Då den fjädrade lamellens dämparsystem alltid har en begränsning i maximalt överförbart vridmoment, kan man ersätta den med en ofjädrad lamell och då öka det överförbara vridmomentet, förutsatt att kopplingens övriga komponenter ej nått sin övre gräns.
Nackdelen med denna förändring kan då uppstå som nämmts tidigare, motorvibrationer, ökat växellådsljud samt ingen vridning mellan vevaxeln och växellådans ingångsaxel. Det sistnämnda ger i regel ett kortare "dragläge", vilket ökar risken för motorstopp.