Nätfynd

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Nätfynd

Inläggav Thomas Almen » 30 okt 2011, 12:59

Minns inte om det var Lars Gunnar som nämnde nån lastapparat från Forslunds. På den här sidan verkar det finnas bild på den. http://gyljen.wordpress.com/2010/10/22/ ... -i-gyljen/
Thomas Almen
 

Re: Nätfynd

Inläggav Lasse Hsand » 30 okt 2011, 13:04

Undra om dom fick ergonomi kurser då också? Handlasta lastbilar ingen lek. :?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Nätfynd

Inläggav Thomas Almen » 30 okt 2011, 13:48

Nä Lasse, men det märkliga är att när man träffar "gamlingarna" man åkte med som pys, så är dom nästan oförskämt pigga å rörliga. Även gamla grävmaskinister, traktorförare å liknande får en å skämmas över sin egen skröpliga fason :( . Jobbet var tung, absolut, men stressen betydligt mindre. Idag sitter vi oss sjuka. Bilarna ska snart göra allt som chauffören gjorde förr. Lite fysisk aktivitet gör bara gott, kan bara se till mig själv. Sen jag börjat köra kranbil så har jag betydligt mindre problem med hälsan. Men, dom är värda all beundran för vad dom uträttade.
Thomas Almen
 

Re: Nätfynd

Inläggav Lasse Hsand » 30 okt 2011, 16:25

Minst sagt all heder åt dom!! Tänk dig om någon skulle säga idag att dom skulle skotta ut en hög 0-20. Sånt förekommer inte längre. Har själv burit in lite drygt 3ton pellets idag. Källartrappen håller på att mörda mig. Men nu är det bara en pallkvar. Men det är inge snack om saken det är en sak man skulle behöva göra en par gånger i veckan. :)
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Nätfynd

Inläggav Lars-Gunnar » 02 nov 2011, 23:36

Thomas Almen skrev:Minns inte om det var Lars Gunnar som nämnde nån lastapparat från Forslunds. På den här sidan verkar det finnas bild på den. http://gyljen.wordpress.com/2010/10/22/ ... -i-gyljen/


[code]Jo Thomas du minns rätt. Jag började och så tror jag Burträskarn anslöt för han har ju en 60-tals Volvo Titan med turbo tror jag och jag vet inte om han har ett Forslundsaggregat. Det var ett fint nätfynd.
Lars-Gunnar
 

Re: Nätfynd

Inläggav Lars-Gunnar » 03 nov 2011, 00:17

Lars-Gunnar skrev:
Thomas Almen skrev:Minns inte om det var Lars Gunnar som nämnde nån lastapparat från Forslunds. På den här sidan verkar det finnas bild på den. http://gyljen.wordpress.com/2010/10/22/ ... -i-gyljen/


[code]Jo Thomas du minns rätt. Jag började och så tror jag Burträskarn anslöt för han har ju en 60-tals Volvo Titan med turbo tror jag och jag vet inte om han har ett Forslundsaggregat. Det var ett fint nätfynd.


Och visst har du rätt Thomas. Tänk när vi hade manuellt arbete i skogen, folk som körde timret till sågwerken, flottarna som med fara för livet arbetade med trilskande stockar och bröt, timmersorteringar där virket buntades och agnarna skildes från vetet. Allt utfördes av människor som fick gå, lyfta, ibland springa kort sagt arbeta med kropp och själ. Sanning att säga saknar man sådant. Sedan maten, det goda flottet finns ej mer. Grisen idag är ju så mager jämfört med forna tider och mjölken är vatten, och osten är 28% istället för 45%. Jag vet inte vad som hänt men om man lämnar ostskivan i 15 min så har den bärjat torka och få sådan konstig konsistens. Det var ju för sjutton inte denna mat och dryck dessa skogens män åt och drack!! Förskolebarnen som skall växa i benen dricker lättmjölk. Vet det finns föräldrar som skickar med dem 3%. Vi vet ju att när vi växer behöver vi ost och mjölk men dessa så goda produkter har blivit en halvmesyr. Om vi skall göra Palt får vi köpa rimmat fläsk fast det skall vara riktigt fett också. Huvaligen säger jag.
Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Nätfynd

Inläggav Thomas Almen » 03 nov 2011, 21:52

Då, Lars Gunnar ska du flytta till Norge :wink: . Inte lika peteigt med fetthalten här.
Thomas Almen
 

Re: Nätfynd

Inläggav Lars-Gunnar » 03 nov 2011, 21:57

Thomas Almen skrev:Då, Lars Gunnar ska du flytta till Norge :wink: . Inte lika peteigt med fetthalten här.


Nä, antar att norrmännen är ett snäpp klokare än vi och inte får skrämselhicka om det larmas om att man kan få cancer av mjölk.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Nätfynd

Inläggav Thomas Almen » 04 nov 2011, 20:52

Tror risken är minimal. Dom har 2 Nationalsporter, cigarettrökning å tomgångskörning :wink:
Thomas Almen
 

Re: Nätfynd

Inläggav Lars-Gunnar » 06 nov 2011, 02:16

Thomas Almen skrev:Tror risken är minimal. Dom har 2 Nationalsporter, cigarettrökning å tomgångskörning :wink:


:lol: :lol:

Då är de nog inte klokare än svenskarna

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster