Petersons Mek Verkstad, Mora

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Petersons Mek Verkstad, Mora

Inläggav S-V L44 » 06 jan 2011, 23:01

Jag tycker att det är intressant att försöka hitta dokumentation kring påbyggnader, hytter och hjälpmedel som kommer från svunna tider. Denna dokumentation (om än av enklare slaget i form av en liten annons) kan ju också vara av intresse för de som har sina bilar utrustade med sådana gamla detaljer.
Här är en annons om lastapparater från S.E. Petersons Mek. Verkstad i Mora som avser Record, det s.k. Moraspelet.

Petersons Mek Verkstad - Record Moraspelet - LR - Lastbilen Nr 1-1952.JPG
Petersons Mek Verkstad - Record Moraspelet - LR - Lastbilen Nr 1-1952.JPG (252.94 KiB) Visad 20734 gånger


På ett av Pärlrallyn för något år sedan fotograferade jag bl.a. en bil med ett sådant Moraspel och det var ännu roligare att man gjorde detta när man nu fann lite dokumentation om detta spel också.

Volvo LV94 T Hesselman - 1938 - NOD046 - 07LR - Erngard - Varberg.JPG
Volvo LV94 T Hesselman - 1938 - NOD046 - 07LR - Erngard - Varberg.JPG (195.59 KiB) Visad 20734 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Petersons Mek Verkstad, Mora

Inläggav Stellan » 07 jan 2011, 00:17

Det var lite synd att du inte fick ett kort på sidostolpen och upphängningen av den, det är lite lättare att förstå när man ser hela spelet. Båda sakerna låg på flaket, och jag satte upp dem en liten stund i Helsingborg. Trumman ligger bakom hytten så att vajern går bakåt mellan ramen, för att sedan gå ut på sidan och upp i stolpen på ena sidan av flaket. När detta är gjort så tar man vajern över till andra sidan, och drar upp det man ska.

En som som jag blir lite nyfiken på är om det är samma spel i grunden med olika "tillbehör", eller om det är olika modeller.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Petersons Mek Verkstad, Mora

Inläggav S-V L44 » 20 nov 2012, 22:31

Stellan, det verkar som om jag tog mina bilder innan du monterat upp hela spelet. Detta verkar vara den enda bilden på bilen som jag tog förutom detaljbilder på interiör, etc..
Jag har även andra bilder på bilen som andra personer tagit, men inte heller dessa bilder visar tyvärr hela spelet monterat.

Volvo LV94 T Hesselman - 1938 - NOD046 - 04LR.JPG
Volvo LV94 T Hesselman - 1938 - NOD046 - 04LR.JPG (91.18 KiB) Visad 20172 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Petersons Mek Verkstad, Mora

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2012, 22:51

Den där firman bytte väl senare namnm, och ev. adress. När jag på sent 70-tal vikarierade som husvagnsstransportör, använde vi ett Sepsonspel att lasta husvagnarna med. Man jag har för mig tillverkningen låg i Vansbro då.
Thomas Almen
 

Re: Petersons Mek Verkstad, Mora

Inläggav flak » 25 nov 2012, 23:24

Tack och kanon att ni letar firmor..sånt gillas..Petersons S.E. Mek. Verkstad i Mora finns nu på listan=)
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster