Sida 1 av 1

Svenska Metallverken

InläggPostat: 18 dec 2010, 22:02
av S-V L44
Två annonser från Svenska Metallverken i Västerås år 1956.
Själv reagerade jag främst på två saker.
Dels att det fanns lättmetall tippflak vid den tiden.
Dels graderingsmärkena på insidan av sidolämmarna.

SM Lättflak - Annons 1956 - LR.JPG
SM Lättflak - Annons 1956 - LR.JPG (187.33 KiB) Visad 11456 gånger

SM Lättflak Flistrpt - Annons 1956 - LR.JPG
SM Lättflak Flistrpt - Annons 1956 - LR.JPG (157.23 KiB) Visad 11456 gånger


// Kjell N

Re: Svenska Metallverken

InläggPostat: 18 dec 2010, 22:54
av Stellan
Det kanske ligger något i uttrycket "Intet nytt under solen"? De båda flisbilarna ser inte så mycket mer annorlunda ut än dagens bilar tycker jag. De är till och med lite modernare än vissa flisekipage från -70 talet där man antingen fick skyva av lasset med en hjullastare, eller spänna fast ekipaget på en lyftplatta som lyfte hela ekipaget åt sidan så flisen ramlade ut.

Men att de byggde tippflak i lättmetall så pass tidigt var verkligen förvånande. Sapa i Vetlanda och Gränges Essem tillverkade ju lättmetallsflak många år senare: viewtopic.php?f=29&t=1411 . viewtopic.php?f=1&t=630&hilit=gr%C3%A4nges
Kilafors byggde några släpvagnar i lättmetall den senare delen av -70 talet också, men de blev ingen direkt succé har jag för mig.

/Stellan

Re: Svenska Metallverken

InläggPostat: 18 dec 2010, 23:01
av Thomas Almen
Kilafors hade även lämmar av plast i slutet på 70-talet... Å A-trans prövade timmervagnar i aluminium på 80-talet, i Sundsvall gick en sån vagn med en T112 framför mellan Töva och industrin. Ägdes av Br. Thoresson. Men verklighetn var för tuff för såna expriment.

Re: Svenska Metallverken

InläggPostat: 18 dec 2010, 23:39
av Stellan
Glasfiberlämmarna kom i mitten av -70 talet, och var som sagt ingen succé. Den första trailern jag hade på EJAB var av årsmodell 1975, men de kan ha kommit något år tidigare. Främsta problemet med lämmarna på den trailern jag hade var att de gick av alldeles ovanför gångjärnen, så att lämmarna helt enkelt delades i två delar. Men de var lätta och fina att arbeta med, plus att de var väldigt lätta och fina när man skulle kroka av och på dem.

Lämmarna var bara någon millimeter tjock, och "utbyggnaderna" på dem är inlagda trästycken för att staga upp lämmarna.
Bild

/Stellan

Re: Svenska Metallverken

InläggPostat: 18 dec 2010, 23:55
av Skandinaven
Hvad är " lämmarna " ? kanske det vi i Danmark kalder for " sidefjäle " ?
Hälsn. Skandinaven

Re: Svenska Metallverken

InläggPostat: 19 dec 2010, 00:01
av Stellan
Hmm...min danska är lika dålig som din svenska :lol:
Men det är i alla fall sidorna på flaket, mellan flakkanten och kapellet

/Stellan

Re: Svenska Metallverken

InläggPostat: 19 dec 2010, 12:25
av Anders Ason
Att tipp saknades hade kanske inte med bristande teknik att göra utan snarare att få ut högre nyttolast, eller har jag fel? Tippram, kolvar, pump o s v väger ju en del.

Re: Svenska Metallverken

InläggPostat: 19 dec 2010, 12:58
av Skandinaven
Then we agree, Stellan !
I Danmark är det " sidefjæle " eller " sidesmäkker " eller " käpskinner "
/Skandinaven