Forss Autosand

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Forss Autosand

Inläggav S-V L44 » 17 dec 2010, 23:48

Denna produkt är ju högaktuell i dessa dagar när hela landet är täckt med ett tjockt lager av snö och då halkan vållar en del bilister mer eller mindre bekymmer.
I några andra trådar i Forumet har detta sandningsaggregat blivit omskrivet (bl.a. denna viewtopic.php?f=13&t=2041&p=13372&hilit=sandningsaggregat#p13372 ), men inte med sitt rätta namn.
Tydligen kallades aggregatet Autosand av Forss enligt en annons inför i tidskriften "Lastbilen" år 1956.
Idén med aggregatet var ju god men funktionen var kanske inte alltid den bästa när man väl behövde dem i kritiska situationer. Bl.a. kärvade eller hängde sig magnetventilerna ganska ofta och om man inte använde absolut torrt halkbekämpningsmaterial så frös det till en klump i behållaren och därmed missade man hela finessen. Jag vet inte vad den speciella massan som kallades "Stop-Grit" kostade och vad den bestod av, men det var nog få som egentligen använde detta utan det blev torkad sand eller torkad finkrossad singel.

Forss Autosand - Annons 1956 - LR.JPG
Forss Autosand - Annons 1956 - LR.JPG (196.31 KiB) Visad 8097 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Forss Autosand

Inläggav Per Thomson » 26 dec 2010, 21:56

Jag har stor erfarenhet av detta sandaggregat. När man på långkörningar passerade olika klimatzoner som Dalarna, Skåne, Danmark, färja, DDR, Tjeckoslovakien och slutligen Österrike så varierade temperaturen och luftfuktigheten vilket resulterade att sanden i fyllda aggregat lätt frös. Utsläppet reglerades med en magnetventil och självfall av sanden. Under sådana turer gällde det att ha aggregaten fungerande, särskilt när man skulle passera gränsbergen mellan DDR och Tjeckoslovakien. Enda sättet att garantera funktionen var att ha aggregaten helt tomma och lagra säckarna med flis-sand i hytten samt stanna och fylla på aggregat-tankarna innan de besvärliga motluten nåddes. Sanden räckte inte för hela den exemplifierade passagen utan förbrukades enbart för kurvorna i serpentinsvängarna. Under raksträckorna var det diff-spärr och boggie-lyft som gällde. För att kunna styra i kurvorna var det tvunget att boggie-lyften måste släppas då King-Pin låg ca 25 cm bakom drivaxeln.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Forss Autosand

Inläggav Skandinaven » 26 dec 2010, 22:10

Intrasandt med en erfaren berätning. Min farsan berättade, at på det åkeri har var chaufför på 60 talet, då fanns Forss sandspridere på någon av Titanerne och en enkel F88. Dom fungerade, men åkeren mente det specielle sand / skärv material var for dyrt.
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster