Åtvidabergshytt

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Åtvidabergshytt

Inläggav S-V L44 » 17 dec 2010, 22:45

En annons från Åtvidabergs införd i decembernumret av tidskriften Lastbilen år 1952.
Hytten avviker faktiskt en del utseendemässigt från de 1940-tals-hytter som vi är mest vana att se. Det skulle varit roligare att se de olika hytt-typerna ur lite olika vinklar. Nu ser de fyra alternativen tämligen lika ut. Det blir nästan som att "finna fem fel".
Annonsen säger kanske inte så mycket i övrigt, men det kan ändå vara värt att visa upp den i alla fall.
En nyhet för mig var att bolaget var lierat med Facit.

Åtvidabergshytt - Annons 1952 - LR.JPG
Åtvidabergshytt - Annons 1952 - LR.JPG (197.64 KiB) Visad 17095 gånger

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 17 nov 2012, 10:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Åtvidabergshytt

Inläggav Anders Ason » 18 dec 2010, 21:22

Kul och intressant och roligast är väl "3-manshytten med 2-mansinredning", hur nu det gick till? :)
Hytterna var tydligen inget för kvinnor för något alternativ "kvinnsinredning" verkade ju inte finnas, d v s med gardiner och blomsterhylla. AJ,aj bannar mig själv för detta övertamp! :mrgreen:

Håller med om att flera med mig är lite förlorade som expertis på de olika hyttfabrikaten, de är lika. Skandinavens bidrag bl a på forumet har varit roligt att se vad det gäller olika andra hytttillverkare, likaså de finska bidragen.

Men ... ska kolla upp vad som finns i hyttväg på museet i Åtvid då jag bor ganska nära och likaså ofta kör igenom byn.

Museet:
http://www.assamuseet.se/

och här finns lastbilarna:
http://www.assamuseet.se/index.php?opti ... &Itemid=13


Lite kuriosa: jag har jobbat med våra svenska flygstridssystem i många år och i början av min karriär hade vi datorer tillverkade av bl a Facit. En modell hette DS9000 där trådminnena var monterade på en slags roterande karusell och maskinen var väl bland de vassare i sitt lag för den tiden (början o mitten av 60 talet.). Datamaskinen, som det hette då tillverkades i Åtvidaberg och lär finnas i ett exemplar på museet. Så ... det skulle vara kul att även få se den igen efter så många år, förutom lastbilarna förstås.

Det var på den tiden som PC-konceptet inte ens var påtänkt (kom 1983, IBM) och ingen kunde väl heller tänka 20 år framåt?
(Sedan Faciten har datorer varit mina ständiga följeslagare.)




Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Åtvidabergshytt

Inläggav S-V L44 » 18 dec 2010, 21:34

Anders Ason skrev:
Kul och intressant och roligast är väl "3-manshytten med 2-mansinredning", hur nu det gick till?


Jag skulle tro att man med 3-manshytt (eller 3-kvinnshytt om vi inte skall få bannor av JÄMO :mrgreen: ) menade en lite bredare hytt än 2-mans (2-kvinns) standardhytt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Åtvidabergshytt

Inläggav S-V L44 » 10 nov 2011, 00:42

Den nya Åtvidabergshytten P4 var nog denna hyttillverkares sista rejäla försök att kunna konkurrera med Be-Ge, Nyström och Floby innan dessa kom att dominera marknaden helt.
Det är intressant att notera att stålkarossen till hytten pressades av Olofströmsverken, dvs. hos Volvo.

Åtvidabergshytten P4 - Annons Lastbilen Nr 2-1954 - LR.JPG
Åtvidabergshytten P4 - Annons Lastbilen Nr 2-1954 - LR.JPG (211.35 KiB) Visad 16792 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster